news08.net/ads.txt

סיכום 2022 בתחום הרכב: ארבע מגמות עיקריות בשוק הרכב הישראלי

השנה החולפת הביאה עמה התפתחויות שחלקן טובות וחלקן קצת פחות – מהזינוק בתפוצת רכב חשמלי סיני, דרך השפעות משברי השבבים והאנרגיה ועד להתייקרות הדגמים והטיפול בפקקים. איך המגמות הללו ישפיעו על המשפחה הישראלית?

שנת 2022 הפתיעה את מומחי הרכב בארץ ובעולם, עם התפתחויות ומגמות שגם אלו שנצפו מראש, הוכחו בשטח כחזקות ומשפיעות יותר מכל תחזית. השינוי החיובי מכולם הוא כניסה נרחבת של רכב חשמלי סיני לארץ, ברמה שמאפשרת להוזיל בעשרות אחוזים את עלויות הנסיעה, ולשמחתנו מדובר במגמה שרק תימשך. לצדה, נרשמו מגמות מורכבות, שישפיעו על הכיס של כולנו בשנה הקרובה. לפניכם ארבעת המגמות הכי בולטות של 2022 בישראל.

  1. הפלישה הסינית: טסלה איבדה את הכתר

2022 תיזכר כשנה בה רכב חשמלי סיני השתלט על קטגוריית החשמליות בישראל. מומחים רבים צפו שזה יקרה: השליטה עד כה, טסלה, הציגה מכוניות יקרות לצד זמני אספקה ארוכים מדי, ויתרון שמבוקש גם בידי ישראלים שאין סיכוי שירכשו מכונית ביותר מרבע מיליון שקל.

לעומתה, הציגו חברות רכב סיניות את אותן הטכנולוגיות וביצועים טובים דיים כדי להיכנס לוואקום האמור; רכב חשמלי זול משמעותית ממקביליו באירופה ובארה”ב לאחר התמחות ארוכת שנים בייצור תשתיות סוללה, טעינה והנעה – וכך הדיחה ג’ילי את טסלה מצמרת הקטגוריה.

ההצלחה הזו והרעב הישראלי לתחבורה חשמלית משכו חברות רבות; אחד המותגים החזקים ביותר שהגיעו מסין לארץ היא BYD, שפיתחה את הסוללה של טסלה ומתמחה במכוניות חשמליות עתירות ביצועים.

המגמה צפויה להתעצם משמעותית: יצרניות אירופיות, קוריאניות ויפניות מתקשות לענות על הביקוש לדגמים החשמליים שלהן, ומגבילות את ההפצה כדי שלא לפגוע במכירות הדגמים ההיברידיים מתוצרתן. זאת, בעוד חברות רכב סיניות בונות כמעט רק דגמים חשמליים – ולכן מצליחות למכור את אותה האיכות במחיר יותר נגיש, ולמסור מכוניות במהירות.

  1. משבר השבבים: שמן אמריקאי נשפך למדורה

יצרניות מתקשות לעמוד בביקוש לרכב חדש – בעיקר חשמלי – בגלל משבר השבבים העולמי. כבר למעלה מעשור שמכוניות הופכות לחכמות ועמוסות חיישנים, ומערכותיהן תלויות בשבבים. יצרניות הרכיבים הללו נדרשות לפצל את פסי הייצור בין לקוחות רבים, כשיצרניות מובייל כאפל, שיאומי וסמסונג בראש הרשימה. הביקושים שלהן עצומים, עלויות הייצור נמוכות, והן מניבות רווחים אדירים. לעומתן, יצרניות הרכב משתלמות פחות עבור תעשיית השבבים ולכן מקבלות תעדוף נמוך יותר. התוצאה היא פחות רכיבים זמינים וייצור איטי – בעיקר של מכוניות חשמליות, שכל מערכותיהן מחייבות שבבים מתקדמים.

לצד הצמיחה המתמדת בביקוש למובייל, השנה צצו שני גורמים נוספים שהחמירו את המשבר: הראשון הוא פוליטיקה בינלאומית – ממשלת ארה”ב נקטה בשורת צעדים להחלשת התעשייה הסינית, מה שייפגע ביכולתה לספק את צורכי התעשיות כולן – ללא אלטרנטיבה משתלמת דיה. השני היא מלחמת אוקראינה, שגם פגעה ביצרני רכיבים מקומיים, וגם גררה חרם על מגזר האנרגיה הרוסי. כך התייקרו משמעותית הנפט והגז הטבעי, שדרושים גם לזיקוק דלקים וגם להנעת תעשייה כבדה. התוצאה: עליה חדה בביקוש לרכב חשמלי עמוס שבבים ברחבי העולם.

  1. התייקרות הדגמים: זינוק חד

התייקרות הרכב הורגשה כבר בתחילת השנה: בתחילה עלו המחירים ב-1,000 עד 6,000 שקל, ובהמשך תוקנו מחירוני יבואנים פעם נוספת. לכך הצטרפה התייקרות מס הקנייה על רכב היברידי בעשרות אחוזים, וסוגיות של ביקוש וקשיי אספקה גררו בחלק מהדגמים התייקרות חדה: למשל, טסלה 3 התייקרה בקרוב ל-20,000 שקל ביחס למחירה ב-2021.

לצד גורמים חיצוניים, גם התנהגות המשק הישראלי תרמה להתייקרות: בהוצאות משקי הבית בארץ הצטמצמו ב-2021, כשמשבר הקורונה הטיל צל על העתיד הכלכלי שלהם. היציאה ממשבר הקורונה הביאה לזינוק משמעותי בביקוש לרכב חדש, ברמה שאינה תואמת את יכולת האספקה של היבואנים בשטח.

המגמה צפויה להימשך: בעיות הרכיבים עדיין קיימות בשטח, והתופעה נצפתה בשווקים רבים נוספים. יוקר המחייה בישראל צפוי להחריף בשנה הקרובה, בין היתר, גם בשל עלייה משמעותית בהוצאות הממשלה המסתמנת ועדיין לא ידוע אילו צעדים יינקטו – אם בכלל – להוזלת מכוניות ואחזקתן. זאת, בעוד קצב צמיחת האוכלוסייה עולה, והביקוש לרכב לא ייעצר.

  1. המלחמה בפקקים: תקועה בפקק

נתוני מסירות רכב 2022 עדיין לא פורסמו במלואם, אך למרות צפי לירידה של כ-10% בהשוואה לאשתקד, עדיין עלו על הכבישים יותר מרבע מיליון מכוניות – שכמעט שלא ניתן להגזים בנזקיהם לכלכלה, לאיכות החיים, לאיכות הסביבה ועוד.  ללא צעדי מנע, המגמה צפויה להחמיר עם יותר מכוניות, ומחסור בכבישים יעילים.

הפתרון העיקרי המתוכנן כרגע הוא תכנית ממשלתית להטלת אגרות גודש שתיכנס לתוקף במרץ 2025. התוכנית תחלק את אזור גוש דן לשלושה אזורי תשלום שונים, כשהתשלום המקסימלי לרכב צפוי לעמוד על 37.5 ש”ח ליום. למרות אישור התוכנית, גורלה כרגע לא ידוע, לאור הקריאות לביטולה מטעם נציגי הקואליציה החדשה. כך או כך בשנים הקרובות כנראה שנמשיך לעשות שימוש ברכבים פרטיים ובתחבורה ציבורית שקשה להתנייד באמצעותה ללא איחורים ושיבושים גדולים.

סיכום

למרות העלייה המורגשת במחירים, בכל זאת ראינו השנה התקדמות מבורכת: היכולת לרכוש רכב חשמלי סיני וגם לקבל אותו בזמן סביר, שעתידה לצמצם מאוד את עלויות הנסועה של משפחות רבות.

צילום: shutterstock

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן