news08.net/ads.txt

סקר חדש אל איגוד האינטרנט חושף מציאות מטרידה אודות חשיפת בני נוער לרשת

כ – 70% מבני הנוער מעידים כי הוריהם לא שוחחו עמם כלל או לעיתים רחוקות בלבד על שימוש בטוח וסכנות ברשת; 73% מההורים בודקים את הסמארטפון של ילידהם ללא ידיעתם –  למעלה מרבע מההורים (28%) עושים זאת לעיתים קרובות; 45% מבני הנוער העלו לרשת תוכן שהם מתחרטים עליו; החופש הגדול יוסיף לפחות שעתיים מסך ביום למרבית בני הנוער; האיום המרכזי ברשת ממנו מוטרדים הורים ובני נוער כאחד – פגיעות מיניות.איגוד האינטרנט הישראלי יזם סקר שימושים ועמדות בקרב הורים ומתבגרים (בגילאי 13-18 ) ובדק את הרגלי הגלישה שלהם ואת רמת השיח והפיקוח של הורים על ילדיהם. הסקר השווה בין תפיסות ועמדות של הורים כלפי ילדיהם ולהיפך, ומצא פערים וסתירות לא מעטות באופן בו הורים ובני נוער תופסים את המעורבות וההכרות שלהם עם הרגלי הגלישה המשפחתיים. 

הסקר בוצע בימים האחרונים בקרב מדגם מייצג של 500 בני נוער בגילאים 18-13 ומדגם מייצג של 500 הורים (לילד אחד לפחות) באמצעות מכון מאגר מוחות. 

70% מבני הנוער – ההורים לא משוחחים איתנו על הסכנות ברשת; 65% מההורים – אנחנו דווקא כן 

ממצא מדאיג במיוחד שעולה מהסקר הוא כי הורים מאפשרים לילדיהם לגלוש ולהשתמש בסמארטפונים ללא הכנה מראש ושיח מתאים. על אף שמרבית ההורים חשים שהם מתווכים לילדיהם את הסכנות והאתגרים של הרשת – בני הנוער עצמם ברובם הגדול לא מעידים כי התקיימה שיחה כזאת. הפער הגדול בין עמדות ההורים לעמדות הילדים מעיד כי הסמכות ההורית בנוגע לרשת כמעט ואינה קיימת. רוב ההורים מעידים כי הם משוחחים עם ילדיהם על השימוש והסכנות ברשת לעיתים קרובות או קרובות מאוד (65%). כ13% מההורים מודים כי לא קיימו שיחות כאלו או קיימו רק לעיתים רחוקות מאוד.  

הילדים לעומת זאת לא זוכרים את זה ככה – 20% מספרים שהוריהם מעולם לא שוחחו איתם על השימוש ברשת, 49.2% מהילדים ספרו שמשוחחים איתם לעיתים רחוקות, או רחוקות מאודמשמע, כמעט 70% מהילדים מעידים שההורים מעולם או לעיתים רחוקות בלבד שוחחו עמם על הסכנות ברשת.  

לשאלה האם שוחחתם עם ילדיכם על התנהגות מכבדת ברשת, שהופנתה להורים –  81% מהמשיבים אמרו שכן, בעוד שרק 53% מהילדים מעידים על כך. 

73% מההורים בישראל בודקים את הסמארטפונים של ילדיהם – למעלה מרבע מהם לעיתים קרובות 

על פי מומחי איגוד האינטרנט הישראלי, בקרת הורים חשובה ביותר בגילאים הצעירים. חשיבות הבקרה הולכת ופוחתת ככל שמתבגרים בני הנוער. הסקר מראה כי המודעות והנכונות של הורים לפקח על המכשירים של ילדיהם גבוהה יחסית, אך באיגוד האינטרנט מדגישים כי בקרת הורים וסינון תכנים לעולם לא יחליפו שיח ישיר וליווי הילדים והמתבגרים על הקורה ברשת. 

הסקר מצא כי רק 20% מההורים מצהירים שהם לא בודקים את הסמארטפון של ילדיהם בעוד 73% מצהירים שהם כן עושים זאת. אמהות מעידות שהן בודקות את הטלפון של ילדיהם יותר מאשר אבות. מעל רבע מההורים (28%) בודקים את הסמארטפון של ילדיהם לעיתים קרובות או קרובות מאוד. מעניין לגלות את הפער בין המציאות לבין תחושות בני ובנות הנוער, כאשר 60% מבני הנוער חושבים שהוריהם לא בודקים את הסמארטפון שלהם בכלל. 

45% מבני הנוער העלו לרשת תוכן שהם מתחרטים עליו; חצי מהם ימחקו פוסט שאין לו מספיק תגובות 

45% מבני הנוער בגילאי 13-16 כבר הספיקו להעלות לרשת תוכן שהם מתחרטים עליו. התופעה שכיחה יותר בגילאים הצעירים. 49.4% מבני הנוער העידו שהם מוחקים תמונה, פוסט או תגובה אם אין לה מספיק תגובות. לעומתם, רוב ההורים (62%) דיווחו כי הם לא מוחקים תמונה, פוסט או תגובה אם אין לה מספיק תגובות ו-18% נוספים דיווחו כי הם עושים זאת לעיתים רחוקות מאוד.    

הקיץ מוסיף לבני הנוער שעתיים מול המסך בכל יום 

הסקר מצא גם כי הורים וילדים כאחד מצהירים שזמן המסכים בקיץ יעלה בעשרות אחוזים ויהפוך לעיסוק מרכזי של רבים מהם. חלק מהילדים יבלו מול המסך במצטבר כיומיים וחצי בכל שבוע – אך בשימושים מגוונים וחיוביים יותר ממה שהוריהם מניחים עליהם. מרבית ההורים – למעלה מ-60% – מניחים שהמתבגרים יבלו שעתיים נוספות מול המסך והאינטרנט מדי יום בתקופת הקיץ, בעוד שרק 45% מבני הנוער העידו שכך יהיה. 15% מההורים חושבים שהמתבגרים גולשים מעל 8 שעות, בעוד שרק 10% מבני הנוער מעידים על עצמם שהם גולשים מעל 8 שעות. רוב בני הנוער (53%) מבלה בין שעתיים ל-6 שעות מול מסכים. כרבע מהם מבלה בין 6 ל-8 שעות. 

אפשר לסמוך על המתבגרים?  

אחת המסקנות המעניינות מהסקר היא כי המתבגרים מכירים הן את היתרונות והן את הסכנות של המרחב המקוון. חלק לא מבוטל מזמן המסך מוקדש לפעילויות למידה והעשרה. רוב ההורים חושבים שזמן המסך של הילדים ממוקד בבילויים ורשתות חברתיות בעוד שהמתבגרים  מעידים כי כרבע מזמן המסך שלהם (23.6%) מנוצל לטובת לימודים. ההורים חושבים שילדיהם מבלים למעלה מ-50% מהזמן ברשתות חברתיות בעוד שהילדים מציגים תמונה מעט שונה – הם מרבים לצפות בסרטים ולהקשיב למוסיקה. 

תחושת הסכנות דומה ומציפה שוב את החשש האמיתי מפגיעות מיניות במרחב המקוון 

ממצאי הסקר בנוגע למועדות לסכנות הקיימות ברשת, משקף את העלייה המטרידה בפגיעות ובאלימות מינית במרחבים הווירטואליים. חרם והדרה חברתית עדיין נתפסים כאיום ממשי על צעירים ברשתות – בעיקר בקרב הורים. נתון שלא הכרנו עד היום הוא החשש מפישינג (גניבת פרטי אשראי או חשבונות) והחדרת וירוסים – כלומר סכנות פגיעת סייבר הופכות ממשיות גם במרחב האישי והפרטי. 

 

הורים ומתבגרים מסכימים שהסכנה הגדולה ביותר ברשת היא אלימות מינית – 43.2% מההורים ו-38% מהמתבגרים חוששים מפגיעות מיניות. תחושת הפחד מחרם נמוכה משמעותית בקרב הילדים (יש להביא בחשבון שהגיל הנדגם הוא 13-18) וככל שהגיל עולה יורדת רמת החשש מחרם 

ילדים מטיקטוק – מבוגרים מפייסבוק (ורק על ווצאפ כולם מסכימים) 

השימוש ברשתות חברתיות הוא אחד המרכזיים ביותר עבור הורים וצעירים כאחד.  על איזה אפליקציות ורשתות חברתיות לא יסכימו לוותר? 

66.3% מההורים ו-69.2% מהמתבגרים לא יסכימו לוותר על אפליקצית ווצאפ. 

36.5% מההורים לא יסכימו לוותר על פייסבוק (אבל רק 6.4% מהמתבגרים). 28% מהמתבגרים לא יסכימו לוותר על יוטיוב ולא רחוק מהם 25.1% מההורים השיבו כך. טיקטוק לא נמצאת כלל ברשימת ההורים אך 25% מהמתבגרים מעידים כי לא יוותרו עליה.

בני הנוער לא יודעים מה ההורים שלהם עושים ברשת: 

 הילדים חושבים שמרבית זמן המסך של הוריהם מוקדש לעבודה (77% מהמתבגרים סבורים שעבודה תופסת את מרבית זמנם של המבוגרים) בפועל רק 31% מההורים ציינו את העבודה כשימוש המרכזי. הילדים גם כלל לא תופסים את הוריהם כצרכני משחקים (רק 12.3% השיבו כך) בעוד שההורים מספרים שהשימוש השני בחשיבותו עבורם הוא דווקא משחקים. 

אורנה היילינגר, מומחית לשימוש מיטבי ברשת, מאיגוד האינטרנט הישראלי, אמרה על ממצאי הסקר: “הדיאלוג בין הורים לילדים הוא כלי מרכזי בהגנה על הילדים מול האיומים והסכנות במרחב המקוון. חשוב להבחין בין איכות זמן המסך לבין היקף וכמות הזמן שהילדים מבלים מול המסך עצמו. חשוב לבדוק מה הילד עושה בזמן המסך שלו ולא רק כמה זמן הוא נמצא מול המסך. ממצא חשוב שעולה מהסקר הוא שהילדים מתבוננים בהוריהם ולעתים קרובות מחקים אותם. נדרשת דוגמה אישית לפני הצבת דרישה וגבולות. שימוש מאוזן ואחראי שלנו ישפיע גם על הילדים”. 

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן