news08.net/ads.txt

עלייתם ונפילתם של כלי נגינה במסגרת הלימודית

shutterstock_630178931

אני מבטיח שהטור השבוע יהיה רלוונטי מאין כמוהו למרות הכותרת שעלולה להעיד על סקירה היסטורית של תולדות כלי הנגינה

 הכלי המרתק ביותר במסגרת לימוד הנגינה הוא הגיטרה. זוהי תופעה מדהימה שלמרות כל החידושים הטכנולוגים והדיגיטליים שעוטפים אותנו מכל עבר, ובנוסף הצורך האדיר בשינוי, גיוון והתקדמות בכל התחומים, שמעסיקים את ילדינו, הגיטרה פורחת בצורה מדהימה. לא סתם פורחת, אלא שוטפת את חלקות חוגי הנגינה בצליליה היפים, וסוחפת איתה את רוב הילדים ובני הנוער אשר מתעניינים בלימוד נגינה. היה אפשר לצפות שאולי האורגנית, שבה לטכנולוגיה יש לאן להתפתח, תתפוש מקום של כבוד, אך לא כך הדבר, דווקא לכלי שבו אין שום דבר טכנולוגי שיכול להתפתח (בגיטרה הקלאסית), הוא זה שרוב ילדינו מתעניינים בו. אגב, גם לגיטרה החשמלית אין הרבה לאן להתפתח בהקשר של מה שהיא יכולה להציע לנגן. צליל טוב ואיכותי זה כל ההבדל המשמעותי בין הגיטרות. גיטרה מודרנית לא תציע לך גם שירותי צילום, הדפסה ושליחת מיילים. למעשה שתיים מהחברות הנחשבות ביותר של הגיטרות החשמליות דווקא הן פנדר וגיבסון, אותן חברות שפיתחו את הגיטרה החשמלית לקראת אמצע המאה ה-20 ומאז היא לא השתנתה בהרבה. אז מדוע הילדים שלנו כל כך נמשכים כלי הזה? הבה ננסה לבחון מספר סיבות אפשריות לכך.

הסיבה החברתית – הגיטרה ללא ספק היא כלי חברתי נייד, שמאז ומתמיד תפס מקום של כבוד במפגשי המדורה. ועתה, יותר מתמיד,  הוא משמש כמנוף אדיר לפיתוח קשרים חברתיים בכיתה ומחוצה לה. ניידותו היא היתרון העיקרי שלו.

 הגיטרה ככלי ליווי – הגיטרה מאפשרת להגיע להישגים מהירים יחסית בליווי שירים ע”י למידת אקורדים, מה שמהווה יתרון על-פני הכלים בהם התווים הם צורך בלתי מעורער בכל רמות הנגינה.

 ההתלהבות מהגיטרה החשמלית – הילדים ובני הנוער מתלהבים מהגיטרה החשמלית בשל הצלילים והחיצוניות, וכן מהערצה ללהקות שבהן הגיטרה מככבת – ורובן כאלה. לא הרבה מורים ימליצו להתחיל ללמוד לנגן בגיטרה חשמלית לפני שעברו את הגיטרה הקלאסית, והנה לכם עוד סיבה מנצחת.

סיבה נוספת היא כלכלית. הייצור הסיני המוגבר הביא איתו סחף של גיטרות זולות בגדלים שונים ההופכים את הכלי לבר השגה הרבה יותר מהאורגנית למשל, וזהו שיקול משמעותי ביותר.

 הפסנתר, האורגנית ונפילתו של האורגן את הפסנתר אין להציג. כבודו במקומו מונח ואף אחד לא יצליח לערער את מעמדו כמלך היוקרתי של הנגינה בכלי מקלדת. יחד עם זאת, מקום נחות ניתן לאורגנית מכמה סיבות ובהחלט לא בצדק. הפסנתר נחשב למלך של המוסיקה הקלאסית ועד היום מי שמתחיל לנגן בפסנתר נחשב יותר ממי שמתחיל לנגן באורגנית. לא, לא עשיתי סקר אבל אני חש את השטח ואני יכול להעיד בלב שלם שבהתחלה חשבו גם שאורגן ה”פיל הגדול” בעל שתי הקומות שמדמה נגינה באורגן של כנסייה הוא הכלי החשוב ביותר ללימוד מקלדת חשמלית ולא חלפו הרבה שנים עד שגם הוא נעלם. אז האופנות מתחלפות ומי שרוצה ללמוד לנגן בכלי מקלדת יכול להתחיל בהחלט לנגן באורגנית ושום דבר רע או “לא מתקדם” לא יצא מכך. רק מורים מקובעים לא ייתנו למציאות להשפיע על הלך מחשבתם וחבל! האורגנית נושאת בחובה את כל היתרונות של כלי מושך להתחלת לימוד בכלי מקלדת כולל אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שחשוב לנו ההורים – והוא העלות הכספית. האורגנית קלה, ידידותית, צבעונית, מודרנית ועוד ועוד וכן, כמובן גם זולה יותר מפסנתר. איני דוחה פסנתר אני דוחה מורים שדוחים אורגנית משום קבעון שלא מומלץ כתכונה לאף מורה באשר הוא.

דעיכתו של האקורדיון מי שידע את ימיה הראשונים של המדינה ופריחתו של האקורדיון בוודאי מבין שכלי זה על כל יופיו ועושר צליליו נעלם כמעט כליל מטווח הכלים שעליהם לומדים נגינה. סיבות רבות לעובדה זו, בין השאר כלי כבד מאוד, שצלילו נעלם כמעט קליל מנוף הצלילים של הכלים שאנו או הנוער היום נחשף אליו. אני מכיר הרבה אנשים שגם האורגן הישן הגדול וגם האקורדיון האיטלקי היוקרתי מעטרים את הפינה היפה ביותר במחסן שלהם. אני מורה, אוהב מוסיקה ובעיני כל כלי נגינה המפיק צלילים הוא יפה. כמובן שבשבילי לשמוע חמת חלילים או סיטאר במשך יותר מכמה דקות זה מעייף את האוזן מסיבות של חוסר הרגל לצלילים הייחודיים של כלים אילו. בטור זה באתי רק לשפוך אור על הכלים הרווחים בלימוד הנגינה של היום ואת הסיבות האפשריות למצב זה. ובכל זאת יש הרבה מאוד כלי נגינה בעולם, יפים, קלים, כבדים ועוד – אבל הפלא שנשאר עד היום בראש הרשימה הוא הגיטרה, ובעיני זו הוכחה שאנו המורים צריכים להאמין שלא כל דבר בעולם חייב להתקדם עם הזמן כדי שהנוער הטכנולוגי של היום יתאהב בו. מספיק שאנו המורים נהיה ערים, פתוחים, גמישים ומאמינים בצדקת הדרך.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן