news08.net/ads.txt

פוליטיקה בחירות 2018 | הקהילה האתיופית שווה שלושה מנדטים. לפחות.

הקהילה האתיופית2

אם מישהו חשב שאפשר לדלג על בני העדה האתיופית, כדאי שיחשוב שוב. הקהילה שהכפילה את עצמה בשנים האחרונות מבינה הרבה יותר, כבר לא תמימה כבעבר וכיום מחפשת לה מנהיג, נציג שייענה לדרישותיה ויסייע לה לקבל – וכמה שיותר. אבאי זאודה מאייש כיום את כסא חבר המועצה ומחזיק תיק הספורט אולם עדיין לא ברור האם הקהילה תבחר לתת לו את מירב התמיכה. שמות נוספים שעולים כמועמדים פוטנציאליים לבחירות הקרובות הם סלומון מלאקו, ארגאו טסמה, שי קינדה והבולט שבהם וגם המחוזר מכולם הוא דני מרשה. סיבוב בקהילה מצביע על תמונה מאוד ברורה – גם שם כבר החלו לעבוד לקראת הבחירות הבאות.

הדרך לבחירות עוברת גם אצל האתיופים ולא רק אצל הדתיים – אם עד היום החברים מהמועצה לא הבינו זאת, הגיעה העת שיידעו כי לקול האתיופי תהא חשיבות גדולה בבחירות הבאות. סיבוב בן כמה ימים בין מובילי דעה בקהילה האתיופית מבהיר דבר אחד ברור: הקהילה הזו, מייצרת כוח עצום ברחובות, יש לה את האפשרות לעשות, לרוב ביחד, המון פעולות לטובת המגזר והיעד הנוצץ כעת הוא הבחירות המוניציפליות באוקטובר 2018. כולם פעילים חברתיים, כולם נגועים בחיידק הפוליטי וכולם בני העדה המחפשים את הדרך לכסא כחבר מועצה – בכדי להשפיע אבל גם כדי לקבל כבוד מהעדה ובכלל. “הרצון הוא שכולם יהיו כגוש אחד, ברשימה אחת מאוחדת אבל לא נראה לי שזה יקרה, אין מצב שהם יהיו ביחד כי בסופו של דבר יהיה ויכוח מי מספר 1 ומי מספר 2”, אומר אחד הגורמים הבכירים בקהילה, המבקש שלא להזדהות בכדי שלא יבואו אליו בטענות שהביע את דעתו הנחרצת.

“המלחמה הכי גדולה תהיה בין אבאי זאודה לדני מרשה בגלל שאבאי תמיד רוצה להיות בראש ודני מרשה לא ייתן לו, אני לא רואה אותם הולכים יחד בשום מצב, דבר כזה לא יקרה בחיים”. ובכן, על אבאי זאודה אפשר לכתוב לא מעט, הוא נלחם בבחירות האחרונות ביחד עם שותפתו לסיעת “כיכר העיר” והצליח להשתחל פנימה. בבחירות הבאות הוא כבר לא יילך עם הפרטנרית הזו בשל חילוקי דעות שנוצרו ביניהם לאחרונה וכל מיני כותרות שפיזרו זה לעבר זו. אם להודות, כוחו של זאודה לא חזק כבעבר. “היום אבאי שווה אולי 700 קולות, זה לא מספיק בשביל להיות מנהיג של עדה שלמה”, אומר גורם אחר בקהילה.

“בארבע שנים האלה הוא לא עשה כלום לטובת הקהילה, אז למה אנחנו בכלל צריכים אותו כחבר המועצה? הוא מחזיק את תיק הספורט ומה שעניין אותו זה רק הכדורגל. עניינו אותו העיסוקים האישיים, הוא פתח עסק ביבנה ומכר, אחר כך בקריית משה, סגר אותו, אחר כך פתח חנות אביזרי חשמל וכשזה לא הלך הוא עבר להיות שכיר, אבל לקהילה הוא לא תרם כלום, היה מנותק לחלוטין. הקהילה האתיופית לא טיפשה, הם רואים הכול וזוכרים הכול. הוא לא יצליח להיכנס ללב שלהם בבחירות הבאות”. גורם אחר אומר: “אבאי הוא בן אדם גבר, איש אמיתי ובסך הכל בחור בסדר גמור אבל הקהילה לא נהנתה ממנו מבחינה פוליטית, אפילו הצעירים הבינו שהוא לא פרטנר מספיק טוב להוביל את הקהילה או להנהיג אותה וחבל כי הוא קיבל צ’אנס מאוד גדול מכולנו”.

סלומון מלאקו הוא דמות לוחמת. רבים מהקהילה מעריכים אותו משום שבימים בהם נדרש לסייע היה הולך, יוזם, צועק, משיג ועושה רבות למענם אלא שדווקא הרשויות הם אלו שפחות נענות לו, בשל אופיו החד והמלחמות אותן הוא מנהל בסופו של דבר הן בעוכריו. אחד ממובילי הדעה מוסיף: “במוקד הקליטה ריסקו אותו, כל החבר’ה שעובדים שם לא מוכנים בכלל להתנהל מולו, הוא היה דואג מכל הלב לקהילה ולאתיופים שעובדים ברשויות זה לא היה נעים כי אם לא הגיעו איתו או עם המשפחות להבנות הוא היה עושה הרבה רעש וטוען לאפליה, שדופקים את הקהילה ובפעם האחרונה הוא גם הסתבך עם ראש העיר בגלל ביקורת שהעביר, לכן פחות סומכים עליו ועל הקשרים שיש לו כרגע, למרות שהכל יכול להשתנות, זו פוליטיקה”.

מה לגבי שיתוף פעולה אפשרי של אבאי זאודה סלומון מלאקו?

“מלאקו התרסק, עשה הרבה טעויות והיה בתחתית. עכשיו הוא בתקופה של התאוששות. הוא היה שווה בעיר כ-2,500 קולות עד הבחירות האחרונות, בתקופה של שוקי פורר היה מוערך מאוד, עכשיו הוא לא במקום הזה אבל תמיד שומר על יחסים טובים עם כולם. יכול מאוד להיות שדווקא הוא ואבאי זאודה יילכו ביחד בבחירות הבאות אבל מה שבטוח, נכון להיום הוא יותר חזק מאבאי. אנשים גם זוכרים את זה שהוא שימש בעבר כיועץ ראש העיר לענייני אתיופים אבל מאז הוא תבע את העיר לכספים שמגיעים לו וגם זכה ובכך שרף לעצמו בדרך הרבה פינות”.

דמויות נוספת שעשויות להיכלל ברשימת השמות שיבקשו להתמודד כנציגי העדה הם ארגאו טסמה ושי קינדה. טסמה, תושב קריית משה, ניסה את מזלו בבחירות הקומות והיה ברשימה של זאודה לאחר שבמשך מספר שנים הוא נחשב לפעיל חברתי בעל תרומה אמיתית לקהילה. “ארגאו נלחם בשיניים מול המתנ”סים, הוא לוחם כמו ביחידה קרבית. הוא בחור נמרץ, עם חזון ורצון לסייע לקהילה, גם לצעירים וגם למבוגרים. חבל שבמהלך הזמן הוא ואבאי זאודה הסתכסכו מבחינה פוליטית, צריכים אחד כמו ארגאו במועצה אבל אין מצב שהוא יילך עם אבאי, הסיפור שלהם נגמר”.

על שי קינדה, פעיל חברתי מהעדה יש למובילי הדעה ולתושבים בני העדה גם כן מילים טובות: “הוא מתנדב בצניעות, מדובר בבחור שקט, שעושה את הפעילויות והתרומה שלו לקהילה בלי לרצות לקבל משהו. מדובר בבחור שאוהב לעזור, הוא מסיע אנשים ממקום למקום, מסייע בתרגומים, ממלא טפסים ותמיד נותן מעצמו. לשי יש אמון במתן דיל, סגן ראש העיר איתו הלך במשך שנים ונראה שהוא ימשיך איתו כי בסך הכל מתן היה עם הקהילה לא מעט בשנים האלה ואפילו נידב את הלשכה שלו בכל יום רביעי כדי שיהיה מקום לאתיופים להגיע ולקבל עזרה”. ועדיין עם כל השמות לעיל יש אחד שהוא בולט מכולם – דני מרשה, פעיל חברתי מזה שנים רבות, דמות מוכרת מאוד בקהילה האתיופית הענפה. מרשה הקים עמותה בה מתנדבים 15 יוצאי העדה המסייעים ליהודי אתיופיה בתרגומים, בגישה לביטוח לאומי, בהסברים על הארנונה ובמחלקת המים וכיוב’.

דני, זה לא סוד שהקהילה הגדולה הזו שווה קולות, בבחירות הקרובות סביר להניח שרבים מחברי המועצה יחפשו להציב לפחות אתיופי אחד, או אתיופית, ברשימה שלהם. זה גם לא סוד כבר שאתה מסמן לך כסא כחבר מועצה…

“נוטים לזלזל באתיופים אבל שוכחים שהאתיופים הם 6,000-7,000 בעלי זכות הצבעה. בבחירות הקודמות היינו מכלל העיר 11%, אז תארי לך מה היום, כשהעיר גדלה והקהילה גדלה בתוכה. נכון להיום, אני לא מתבייש להגיד שהאתיופים שווים לשלושה מנדטים לפחות. לפי החישוב שלי עם הנתונים של הבחירות הקודמות זה שלושה מנדטים וחצי. יש בקרב הקהילה רצון גדול לראות את בני העדה משתלבים גם בפוליטיקה, משפיעים, עוזרים להם. הרבה מאוד אתיופים נתקלים בקשיים בכל מיני נושאים וגם הם רוצים נציגות בעירייה שתסייע להם. באופן אישי עדיין לא החלטתי סופית איך ומתי אבל זה נכון שאני רוצה להיות חבר מועצה ואני לא מתבייש להצהיר את זה”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן