news08.net/ads.txt

פסקת התבגרות מה זה אומר?

השר וחבר הכנסת לשעבר מאיר שטרית בפוסט בעניין אחת הסוגיות הכבדות ביותר בדרך להרכבת הממשלה החדשה ומדוע אם הייתה חוקה בישראל כל הדיון סביב הסוגייה היה מתייתר החיים זה לא רק הבחירות ביבנה 

פסקת ההתגברות! מה זה אומר? ברשותכם, אסביר בפשטות.

בכל המדינות בעולם פרט ל-3 יש חוקה: ישראל, בריטניה וניו-זילנד. תפקידה לקבוע מחסום לעריצות השלטון כך שלא יוכל לעשות ככל העולה על רוחו. החוקה עושה זאת על-ידי קביעה של מערכת ׳איזונים ובלמים׳ בין שלושת רשויות השלטון: הפרלמנט (הכנסת), הממשלה ומערכת המשפט.

רגע להיסטוריה: כשהתקבלה החלטת האו״ם להקים את ישראל נדרש מאיתנו לחוקק חוקה. התקיימו בחירות לאסיפה המכוננת ב-1949 ותפקידה היה לחוקק את החוקה, לפזר את עצמה ולהכריז על הבחירות לכנסת.

יומיים לאחר שהתכנסה העביר בן-גוריון את ׳חוק המעבר׳ שקבע שהאסיפה מכוננת – תהיה הכנסת הראשונה. בעקבות חילוקי דעות שונים לא קבעו חוקה והגיעו לפשרה שתוקם ועדה בכנסת הראשונה שתחוקק פרקים שיאוגדו לחוקה.

ספויילר: זה לא קרה.

בכל מקרה, לאורך השנים הממשלה העבירה חוקי-יסוד שהם חוקים ׳במעמד של חוקה׳ וכל חוק חדש שנוגד אותם דינו להתבטל.

לדוגמא: חוק כבוד האדם וחירותו וחוק חופש העיסוק. כך שאם הממשלה או הכנסת מחוקקות חוק שפוגע בחירות האזרח, בכבודו או בחופש עיסוקו – בית המשפט העליון יכול לבטל את החוק.

אז מה זו ‘פסקת ההתגברות’ ואיך זה קשור?

הממשלה החדשה מבקשת להעביר את פסקת ההתגברות שאומרת שהכנסת ברוב פשוט של 61 חברים, יכולה לבטל את החלטת בג״צ. לדוגמא: חוק חדש שאוסר על נסיעה ברכב בשבת וכל מי שנוסע בשבת יקבל קנס. נכון להיום, החוק נוגד את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובג״צ יכול לבטל את החוק החדש. אך אם פסקת ההתגברות תעבור הכנסת ברוב של 61 חברים תוכל ׳לבטל את הביטול של בג״צ׳, החוק החדש יעבור ואסור יהיה לנסוע בשבת, נקודה.

אני טוען כי ניתן לחוקק את פסקת ההתגברות – אך צריך לקבוע שרק רוב של 80 ח”כים לפחות (כך שגם חלק מהאופוזיציה יצטרך לתמוך) יאפשר לקבל החלטה שמבטלת את החלטת בג״צ. כי בזמנים כמו היום וגם לאורך ההיסטוריה – הדבר שומר על זכויות האזרחים ומהווה מחסום נוסף מפני פגיעה בזכויות יסוד, ובכך מונעים מהשלטון לעשות כל מה שעולה ברוחו.

לו הייתה חוקה בישראל כל הוויכוחים הללו היו נעלמים, חבל שבהקמת המדינה נכשלנו לעשות זאת, אבל אסור להפר את האיזון העדין ששומר על הזכויות הבסיסיות של האזרחים, ואם כבר בוחרים להעביר את פסקת ההתגברות אז זה חייב להיות ברוב רחב מאוד הכולל חברים מהקואליציה ומהאופוזיציה יחד, כך שבשינויים דרמטיים כמו אלה יהיה קונצנזוס נרחב.

צילום: עצמי

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן