news08.net/ads.txt

פרשת שלח: תן אצבע – וקבל את כל היד | הרב ישראל חממי

חממי (1)

 

רבי חנינא בן דוסא היה עני מאוד. הוא השתוקק להביא מתנה לבית המקדש, אך לא היה בידו כלום

יום אחד מצא אבן גדולה, וסיתת אותה בצורה יפה. הוא רצה להביאה מתנה לבית המקדש, אך לא היה בידו כסף לשלם לסבלים. הצטער רבי חנינא מאוד. ראה הקב”ה את צערו, ושלח לו חמישה מלאכים בדמות אדם. הללו הסכימו לקחת את האבן בעבורו, בתנאי שישים את אצבעו על האבן עמם יחד. רבי חנינא שם את אצבעו, ומיד ראה את עצמו עם האבן ליד בית המקדש.

▪▪▪

בפרשת השבוע מסופר שמשה רבנו שולח מרגלים לראות את ארץ כנען ולתכנן איך לכבוש אותה. המרגלים חוזרים ומספרים לעם שהארץ המובטחת היא ארץ חלב ודבש, אבל היא גם ארץ אוכלת יושביה והאנשים בה ענקיים, “ונהיה בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם”. מסקנתם היא שלא נוכל לכבוש את הארץ. אנו קוראים כיצד המרגלים מוציאים את דיבת הארץ, ומיד מתעוררת השאלה – למה לשלוח מרגלים? האם איננו סומכים על הקב”ה, שידע לתכנן לנו את כיבוש הארץ?

אלא שכאן אנו לומדים לשלב בין השתדלות של האדם ובין האמונה בכך שהקב”ה מכוון אותנו. מצד אחד, על האדם לדעת שהקב”ה הוא שמוביל אותו, ובו תלויה ההצלחה. עצם הידיעה שההצלחה תלויה בה’, נותנת לאדם ביטחון שהוא הולך להצליח. אך מן הצד האחר, בד בבד עם האמונה והביטחון, על האדם לפעול על פי הטבע – כאשר אדם חולה, עליו להתפלל לה’ שתהיה לו רפואה, ועם זאת עליו ללכת לרופא; כשעומדים להיכנס לארץ וצפויה מלחמה, יש לבטוח בה’ שיעזור, אך גם לשלוח מומחים שיבדקו ויגידו כיצד להילחם ולכבוש. העשייה שלנו היא כלי לברכת ה’, להצלחה המגיעה מלמעלה. המלאכים יכולים לסחוב את האבן בעבורנו, אבל עלינו לשים אצבע אתם.

הטעות של המרגלים הייתה שהם שכחו מהי מטרת שליחותם, ובמקום לבדוק איך לכבוש את הארץ, הם ניסו לבדוק אם יש ביכולתנו לכבוש אותה. הם שכחו שעל האדם מוטלת רק חובת ההשתדלות, אך ההצלחה מגיעה מאת הבורא. טעות זו היא המקור לחוסר הביטחון שלהם. הם רואים את עצמם כחגבים, ולכן גם הסובבים רואים אותך כך. כאשר אדם מגיע בכוחותיו שלו ולא בברכת ה’, הוא אכן אדם קטן מאוד ואין בכוחו לנצח.

המסר ברור מאוד. אם אנחנו רוצים להצליח במשהו, עלינו לדעת שההצלחה תלויה בברכת ה’, ועם זאת עלינו לעשות את המקסימום התלוי בנו כדי שהדברים יסתדרו על פי הטבע. יהי רצון שנשכיל להשקיע את כוחנו בדברים הנכונים ונזכור שברכת ה’ היא הגורמת להצלחה, וכך נזכה לראות את ברכת ה’ בצורה גלויה בכל מעשינו.

  • הכותב הוא מנהל בית חב”ד בקמפוסים ברחובות

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן