news08.net/ads.txt

ראיון מיוחד | עודד פורר מדבר על הכל: הדיונים בכנסת, הוויתורים המאולצים, הבחירות הקרובות ועל חלומות

%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%a8

מאת: ליזה ללוצשווילי | צילומים: דוברות הכנסת-יצחק הררי, ארכיון

בין המליאות, הוועדות בכנסת ואינספור חוקים, עצות ורעיונות שהוא אמון עליהם, עודד פורר דווקא נשמע רגוע. בראיון מיוחד לסיכום שנת 2017 ופתיחת השנה האזרחית החדשה תפסתי את חבר הכנסת בין דיונים מרתוניים שהתקיימו במליאת הכנסת בשלישי של השבוע ולמרות שהיה עייף מאוד, כך לפי יועץ התקשורת ומנהלת היומן המלווים אותו כל העת, הוא לא נשמע מתלונן. “הימים עמוסים פה, לא יכולים לצאת מהכנסת, בסך הכול עובר אותם די בסדר, מצוין בלי עין הרע, לא מתלונן”, הוא אומר ומחייך.

שנה עמוסה ורוויה בהישגים

פורר נולד וגדל ברחובות, בן נין לבונה הבית הראשון במושבה. הוא שירת בחיל הים, סיים קורס חובלים וביצע שלל תפקידי פיקוד בחיל – כמפקד ספינת דבור, מדריך קורס חובלים ומפקד סיירת דבורים. השתחרר בדרגת סרן וקיבל במהלך שירות המילואים דרגת רס”ן. עם שחרורו מצה”ל החל לעבוד, במקביל ללימודי התואר הראשון, כיועץ לשרת החינוך דאז, לימור לבנת וכיהן כמזכיר המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות. בשנת 2005 הקים חברת ייעוץ אסטרטגי שעסקה בייעוץ לפרויקטים. כעבור שש שנים, בשנת 2011 הצטרף למפלגת ישראל ביתנו, הקים ויזם את ייסוד גוף צעירי המפלגה – ‘צעירי ביתנו’ ועמד בראש צעירי ביתנו עד לשנת 2013, אז מונה לתפקיד מנכ”ל משרד העלייה והקליטה תחת השרה סופה לנדבר.

לקראת הבחירות לכנסת ה-20, התפטר מתפקידו כמנכ”ל משרד העלייה והקליטה על מנת שיוכל להתמודד לכנסת. הוא חבר בוועדת הכספים; וועדת החינוך של הכנסת; וועדת חוק, חוקה ומשפט וחבר הוועדה המיוחדת לרפורמה בשירות המדינה. בין החוקים שהעביר ניתן למנות את חוק יסוד הכנסת (מניעת התמודדות בכנסת למועמד שהתבטא או הסית לטרור)’ חוק זכות השגה על החלטה בעניין רישוי מקצועות בתחום הרפואה והבריאות’ חוק הדרכונים uחוק יום הניצחון על גרמניה הנאצית.

הייתה לך שנה עמוסה בהישגים, ראשית איך אתה מסכם את 2017 ומהי מבחינתך גולת הכותרת?

“הייתה שנה טובה ומעניינת שהצלחנו להשיג בה הרבה הישגים, בסך הכול הייתה אחלה שנה ואני מקווה שהשנה הבאה תהיה טובה יותר. קשה להגיד איזה הישג הכי חשוב כי באמת כל דבר שאתה עושה אתה נוגע באנשים אחרים וקבוצות אחרות. כמובן שההישג המרכזי שאני רואה בו, זה ההישג של העלאת קצבאות הזקנה לקשישים ובעיקר מדובר על קשישים עולים שהוא איזשהו יעד שהצבנו לעצמנו. הישג ניתן לראות גם בחקיקה שהצלחתי להביא – בתיקון חוק יסוד הכנסת מה שימנע ממסיתים כמו ג’מאל זחאלקה להתמודד לכנסת הבאה. בסך הכול, יש מצד אחד את ההישגים החברתיים לצד ההישגים בתחומים המדיניים. אני יכול להגיד שבוועדת הכספים מהפעילות שאני עושה אני מוביל תהליכים מאוד משמעותיים, אם זה שינוי של שווי מס רכב או אם זה מסקנות שדנו בוועדה להתאמה בין ימי החופשה של התלמידים לימי החופשה של ההורים, מסקנות שאני מקווה שיאומצו בהמשך הדרך ויהיו בסיס למשא ומתן בין ארגוני המורים. מניפת הפעילות פה היא כל כך רחבה שאין שום סיכוי שאצליח למנות בפנייך את כל ההישגים”.

איך אתה עומד בכל הלחץ הזה?

“צריך להבין שקצב הדברים פה הוא מאוד מאוד מהיר. יש המון דברים שאני מאוד רוצה לטפל בהם אבל אני לא מגיע אליהם, לכן צריך להתמקד אז לקחתי לי לפחות את התחומים שבהם אני מטפל אם זה בוועדת הכספים כל הנושאים שקשורים לעסקים קטנים ועצמאיים ואם זה בוועדת החינוך הנושא של התאמת ימי החופשה ואיזושהי ראיה של הדור הבא בתחומים כאלה ואחרים. כמובן שיש גם את התחומים הרגילים בהם אנו מטפלים וזו החקיקה השוטפת והחשובה כמו מניעת הסתה על ידי הח”כים הערבים, העדפות לחיילי צה”ל וחיילי המילואים. יש חוק שלי שאמור לעבור ממש השבוע שהוא מאוד משמעותי – הטבת מס משמעותית למילואימניקים בתגמולי המילואים שלהם. אני חושב שאנחנו מצליחים לייצר איזשהו מערך שמחזיר לאזרחים שתורמים, שמשרתים ושנושאים בנטל קצת יותר ממה שקיבלו עד עכשיו”.

“הרעיונות הכי טובים מגיעים מהציבור”

מאיפה אתה מביא את כל הרעיונות, מאין ההשראה?

“אני משתדל מאוד להיות נגיש לציבור, הן באתר האינטרנט, בפייסבוק או בטוויטר. אני עוקב ורואה ומשיב לעתים גם בעצמי. הרעיונות הכי טובים בסופו של דבר מגיעים מהציבור ואתה מבין שאתה יכול לטפל באזרח ספציפית או לנסות לטפל בבעיה מערכתית ואם כבר לקחת ממנה ולהשליך ברמה הארצית. אתן לך דוגמא: יש נושא שעכשיו אנחנו מטפלים בו, איזושהי רשימה של עוסקים שיכולים להיות עוסקים פטורים. באו בעלי מקצועות אחרים כמו אדריכלים בתחילת דרכם שלא מאפשרים להם את זה ובמקום לנסות לטפל ספציפית באותו אדריכל אחד, אנו מנסים לייצר איזשהו תהליך עבודה מל רשות המיסים כדי לפתור את זה ברמה המערכתית. כך כל הצעות החוק שלנו, בחלקם גם הנושאים שעל סדר היום שאתה רואה שלא מאפשרים לממשלת ישראל להחזיק את גופות המחבלים אתה מבין שצריך לייצר פה איזושהי הצעת חקיקה ואתה מוביל הצעת חוק, אתה רואה שחוסמים פעם אחר פעם את ההחלטות של ועדת הבחירות המרכזית שמנעה מחנין זועבי להתמודד לכנסת ואתה מוביל שינוי חקיקה”.

אתה מטפל לא מעט בנושאים שמגיעים דווקא מהסביבה המקומית, רחובות והיישובים הסמוכים.

“חד משמעית. אני גם רואה את עצמי כנציג של תושבי רחובות והסביבה בכנסת וכחלק מזה אני גם מטפל בבעיות שעולות מהרמה המקומית לרמה הארצית לא מעט. אתה מסתובב בעיר, אתה חי בה, אתה חלק ממנה וחלק מהנושאים עולים משם בין אם זה מהביקורים בבתי הספר, בין אם זה למשל שאתה רואה שמשפצים רחוב כמו את רחוב אחד העם ברחובות וסוגרים אותו ואתה מבין כמי שניהל פעם עסק מה המשמעות של זה לעסק שסוגרים לו את הרחוב ואתה מחפש את הכלי שיש לך באופן מערכתי לעזור לעסקים שסגרו להם את העסקים ואז אתה מגיש הצעת חוק לפטור מארנונה עסקים שסוגרים להם את הרחוב לעבודות שיפוצים מתמשכות. הצעת החוק הזו כרגע מקודמת בלשכה המשפטית של הכנסת ואני מתכוון לעלות אותה בחודשים הקרובים לוועדת השרים לחקיקה וגם מצפה לקבל תמיכה גם של שר הפנים ושל שר האוצר. אני חושב שהעובדה שיש היום נציג מהאזור בכנסת היא יתרון חשוב מאוד לכל התושבים בין אם זה בגלל שהרשויות המקומיות, גם ברחובות וגם בסביבה, יודעות שיש להן למי לפנות, שיש אפשרות להביא את הקול של הסביבה הזו והקשיים שיש בכל מיני תחומים. אני מרגיש שאני מייצג את כולם ומעבר לנציגות ולמשימה הארצית יש לי גם משימה כלפי חלק מהאנשים מהסביבה ששלחו אותי – ואני מרגיש מחויב להם”.

מה זה עושה לך באופן אישי?

“בוודאי שזה מרגש אותי. אתה מטפל לפעמים בפניות ציבור, מקבל כל מיני עוולות שעושים לאזרח וכשאתה עוזר לאנשים באיזושהי מצוקה משמעותית זה ממלא אותך. אני חושב שכל מי שעוסק בעשייה ציבורית, זה הדלק שמניע אותו ואתה אומר לעצמך אני מצליח לייצר פה מציאות שהיא יותר טובה, יותר פתוחה ויותר מאפשרת לאנשים לעשות עסקים בישראל, למדינת ישראל להתפתח ולגדול, למשרתים בצה”ל. כשחבר שלי שמשרת במילואים והוא עצמאי פתאום מקבל25% תוספת מענק בגלל השינוי שעשינו לטובת עצמאים והוא כותב לך אס.אמ.אס ‘פעם ראשונה שאני מרגיש שהמדינה חשבה עליי שאני עושה הרבה ימי מילואים’, אתה אומר וואלה היה שווה”.

המדליות והפרסים – לאישתי

יש סיפור שטילטל אותך במיוחד?

“אני יכול להגיד לך שהיה איזשהו יום שפנה אליי סגן ראש העיר מעיר בצפון ואמר לי ‘תשמע, עולה חדשה שהגיעה לעיר, עצרו את שני הילדים שלה בשדה התעופה’. פשוט לא נתנו להם להיכנס, היא גרושה וחשבו שאין לה אישורים מבחינת אבא של הילדים. הכניסו שני ילדים בגילאי 9 ו-6 למעצר בנתב”ג. התחלתי לטפל במקרה הזה בצהריים יחד עם חברת כנסת מהסיעה שלנו ואתה רואה שגם אתה כח”כ נתקל באטימות של הרשויות, מקבלים את התשובות הלקוניות שזה המצב, שהם לא הביאו אישור ומסתבר שהם הביאו ואתה מבין שאין לך ברירה ואתה נוסע פתאום בערב, במקום הבייתה כשאתה מסיים את היום בכנסת בשמונה בערב, לנתב”ג ומבלה שם עד 11 בלילה כדי לשחרר אותם. כשאתה רואה את הילדים ששמו במעצר בגלל שבאו לעשות עליה זה מזעזע, כשאתה רואה אותם פוגשים את אמא שלהם אתה מרגיש שעשית את העבודה שלך באותו היום”.

אני מניחה שכל נושא הילדים רגיש אצלך, מאחר ואתה בעצמך אב לשלושה.

קודם כל, בוודאי. כל מי שיש לו ילדים מרגיש את זה קצת אחרת, אבל אני לא חושב שיש מישהו שיכול להישאר אדיש אל מול התמונה הזו וגם אל מול ההבנה שיש פה מדינה שקולטת עלייה וצריכה לייצר מערכת פתוחה ומבינה שגם אם יש בעיות אדמיניסטרטיביות לא עוצרים ילדים בשדה התעופה. הם הרי לא באו לפה כמהגרי עבודה או כדי להסתנן למדינת ישראל. הילד בן ה6 והאחות בת ה9 באו כדי לעשות עליה ואין שום מקום לעצור אותם. אני שמח שעצרנו את העניין הזה, משם התחלנו לטפל בזה ברמה המערכתית כדי שדברים כאלה לא יקרו עוד פעם”.

אפרופו ילדים. יש לך זמן למשפחה?

“אני מספיק אמנם לראות אותם אבל במקרה הזה אני אומר שאת המדליות והפרסים צריך לתת לאישתי. גם היום בערב זה עוד לילה שאני לא אחזור הבייתה בגלל סדר היום בכנסת והחקיקה – והיא צריכה להתמודד עם שלושה ילדים קטנים לבד, זה לא פשוט וכל הכבוד לה. אין לי פשוט מילים. במובן הזה, אתה לא יכול לעסוק בעשייה הזאת אם אין לך תמיכה ואין לך סיוע ואין לך הבנה מבת הזוג שלך, אי אפשר לעבוד בזה אחרת. היא עובדת הרבה יותר קשה ממני, היא גם צריכה להתמודד עם זה לבד. אני משתדל ככל שאני יכול, למשל את סופי השבוע לייחד ולקבוע איזשהם גבולות כדי לתת את הזמן למשפחה אבל כמובן שזה עדיין קשה”.

 

אדוני ראש העיר

אם כבר משפחה אי אפשר לא להתייחס לאביו שוקי פורר, אקס ראש העיר ובעל רקורד עצום. “אני מתייעץ איתו המון”, אומר חבר הכנסת פורר, “יש לו ניסיון חיים עשיר, יש לו ידע מאוד גדול ואני המון פעמים שומע לו. אני חושב שאחד הדברים הכי כייפים זה שיש לי את האפשרות להתייעץ עם אבא שלי על כל דבר כמעט כי יש בו את הכול”.

ואם כבר רחובות.. מתי תהיה ראש העיר? אני מניחה שזה עובר לך בראש.

“אני לא ידעתי שיש בחירות ושהגשתי מועמדות… וברצינות, אני מרוכז כל כולי בתפקיד שלי. היום אני משתדל להיות חבר הכנסת הכי טוב שאני יכול להיות לטובת תושבי העיר רחובות וישראל בכלל, לפחות כך אני רואה את זה”.

זו תשובה מאוד פוליטית.

“אבל זו האמת, אני לא נמצא באיזשהו מירוץ תפקידים. אני נמצא בקריירה ציבורית והמירוץ שלי כרגע הוא לשרת את הציבור הכי טוב שאני יכול במקום שניתן לי”.

ובכל זאת? יהיו מחשבות עתידיות לשבת על הכיסא שבו ישב אביך?

“רבות מחשבות בלב איש – ועצת ה’ היא תקום. אני באמת אומר שהראש שלי כל כולו עסוק בעשייה שלי בכנסת, בסיעה שלנו בישראל ביתנו וברצון שלי לסייע לציבור ובזה אני משקיע את המחשבות שלי”.

מילה על ראש העיר המכהן, רחמים מלול?

“אני יכול לתת לך יותר ממילה. אני מאוד אוהב את רחמים, אני חושב שהוא ראש עיר מצוין ואני באמת חושב שיש לו מחויבות גדולה לציבור ורואים את זה. אני מקווה שהוא ימשיך להצליח, ככל שהוא יכול”.

לסיכום, מה החלום שלך?

“שיהיה שלום עולמי (צוחק), החלום שלי הוא שאני אצליח להגשים במדינת ישראל את החזון הציוני שעליו חשב הסבא שלי כשהוא שלח את הילדים שלו לעלות לארץ ישראל. אני תמיד מסתכל על מה קרה במדינת ישראל במאה השנים האחרונות ואי אפשר להתעלם מזה. אני מרגיש שכולנו חלק ממהלך מאוד מאוד מאוד גדול בהיסטוריה ושיש לנו אחריות לפתח מדינה יציבה, חזקה, בטוחה שתהווה בית לאומי לעם היהודי מכל העולם ויש אנשים שחושבים שסיימנו את התהליך אבל אנחנו רק בתחילתו. כשאתה מסתכל על העם היהודי בכללותו אתה מבין שעדיין רובו לא גר בארץ ישראל ואני חושב שזה אחד היעדים שלנו, אז החלום שלי הוא לראות את ארץ ישראל גדולה, חזקה ובטוחה”.

ובפאן האישי?

“שתהיה לי בריאות ואפשרות לתת לילדים שלי ולמשפחה שלי, את היכולת להגשים גם את החלומות שלהם”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן