news08.net/ads.txt

ראש המועצה, יואל גמליאל: “גדרה זה לא משחק ילדים”

יואל גמליאל|מרכז התרבות החדש הדמייה|גמליאל עם המשפחה

חודש ימים חלפו מאז שיואל גמליאל, נפרד מאימו אולם הוא נאלץ לשים בצד את החיים האישיים והיגון בכדי להתמקד בעשייה מחד ובמירוץ לבחירות, בפעם השלישית ברציפות – מאידך. בראיון נטול מניירות, חושף ראש מועצת גדרה את הכל: הילדות בכפר העיוורים, תאונת הדרכים שבעקבותיה החל לשמור שבת, השנים הקשות שהמתין עם רעייתו עד להולדת ילדיו, הפחדים, ההצלחות, המטרות והחלומות

מזה עשור מכהן יואל גמליאל, כראש מועצת גדרה. בימים אלו, הוא מתכונן במרץ לבחירות אשר ייערכו בעוד כשלושה חודשים וחצי. אלא שבריצה הזאת, לעומת הפעמים הקודמות, תהא חסרה לו הברכה מאמא עליזה, שנתנה את נשמתה לבורא, לפני כחודש ימים.

בוא נחזור לרגע הזה שאומרים לך שאמא נפטרה.

“הכי חששתי שאמא שלי תלך לעולמה. בתוך תוכי ידענו, אבל ציפיתי שהיא תמשוך עוד קצת. זה לא סוד שאמא הייתה שנתיים בהרצפלד וטיפלנו בה במשך 24 שעות, היינו סביבה כל הזמן. לפני חודש וחצי המצב הידרדר, ביקשנו ממנה שתחזיק מעמד כי כמה ימים אחר כך אחותי הייתה צריכה לחתן את הילד. היא חיכתה שהחתונה תעבור בשמחה, פתאום היא קיבלה דופק, מצבה השתפר, כאילו נתנה לנו ‘אוקיי’ לשמוח – ואחרי יומיים היא נפטרה. זמן קצר קודם סיימתי את הישיבה בנושא התקציב וקיבלתי קריאה להגיע דחוף. בדרך לשם קיבלתי הודעה נוספת, שפינו אותה אל בית החולים קפלן. בשעה שתיים בלילה זה קרה. ניגשתי אליה, נישקתי לה את הראש ואמרתי שעכשיו אפשר לכסות אותה. אמא היא הייתה אישה מדהימה ושמחה, שלמדנו ממנה הרבה: לסלוח לאנשים, לא לשמור טינה, לתת יותר, לקבל את כולם – הכל ממנה”.

אם היא הייתה כאן לעוד דקה מה היית אומר לה?

“שהיא האמא הכי טובה בעולם. עם השנים היא לא הייתה הכי בריאה אבל היא הייתה אמא מדהימה, השקיעה בילדים ולראיה, כל הילדים יצאו מוצלחים”.

**

הוא נולד בשיכון עיוורים, ‘כפר אוריאל’, בשכונה אליה הגיעו 120 משפחות עיוורים ומאחר ואביו היה חייל בודד הוא קיבל את הצריף האחרון שנותר – שם גידלו הוריו את ששת ילדיהם, בהם השרה גילה גמליאל. “בעצם שם, בשיכון העיוורים, למדנו את השיעור החשוב ביותר שלנו כשגדלנו עם השונה והבנו שהשונה הוא שווה, שדווקא מהם, מאנשים שיש להם איזושהי מוגבלות,  אפשר ללמוד על מהות החיים עצמם. היום, אחרי כל כך הרבה שנים ומהמקום הזה, בתפקידי כראש מועצה אני מטפל בהמון ילדים עם צרכים מיוחדים. בכל בית ספר יש לי כיתה קטנה, בחלקם אפילו שתיים ובכל שנה אני פותח גן לחינוך מיוחד. תמיד טענתי שאם אתה מטפל בילדים עם צרכים מיוחדים – הכל מסתדר ואני אומר את זה גם בישיבות המועצה”.

את ילדותו העביר בעיקר במגרש הכדורגל. תחילה כשחקן בהפועל, אחר כך בבית”ר ובמקביל זכה באליפות הארץ בהיאבקות. “אני טוען שהספורט היה מה שעיצב אותי, בשנות השישים היינו צריכים להתמודד עם הרבה אלימות – למרות שאף פעם לא התקרבתי למקום הזה, לא אלימות, לא עישנתי, לא שתיתי, לא סיגריות ולא כלום. אני אספר לך למה לא עישנתי: כשהייתי ילד הייתי מתעורר מהשיעול של אבא שלי והייתי מתעצבן מהתקפות הניקוטין שהיו לו. זה היה סיוט – ומזה למדתי, בחיים שלי לא נגעתי בסיגריה”. אל עולם הדת הגיע לאחר שניצל ממוות. “עברתי תאונת דרכים בסמוך לביצרון, נכנסתי בעץ או ברכב אחרי שחזרתי ממשחק כדורגל באיזו שבת ואמרתי לעצמי שזה סימן משמיים, שיותר אני לא נוסע בשבת ומשנת 96′ זה כך”.

בשבת אגב, זהו זמן שהוא מקדיש למשפחה: לאישתו תמר ושני ילדיו, שהגיעו לאחר שנים רבות של ציפייה. “במשך השבוע אני מכור לעבודה אבל בשבת אני מכור לריח של הבית, למשפחה, לאישה, לילדים. אני חולה על הילדים שלי, לילד הראשון זכינו אחרי ארבע עשרה שנים של המתנה. למזלנו אהבנו כל השנים והחזקנו יחד בשם האהבה. כשיש לך זוגיות טובה, אתה עובר את כל המכשולים. היום הילד הזה כבר בקורס קצינים. אחרי ארבע שנים הגיע השני – שניהם ילדי מבחנה והמסר שאני יכול להעביר לזוגות שמנסים להביא ילד לעולם ולא הולך הוא פשוט להמשיך לדבוק במטרה ולא להתייאש, כמו בכל דבר בחיים. לנו לקח ארבע עשרה שנה אבל כשזה בא לא ידענו אושר גדול מזה”.

בוא נדבר על פוליטיקה. למה שהתושבים ימשיכו לבחור בך?

“אני טוען שראש מועצה צריך מינימום ארבע קדנציות בשביל ליישם תכנית כראוי ולבצע שינויים בצורה מקסימלית. היום אני יודע להגיד שלמדתי להשיג דברים עם הזמן, כמו להביא תקציבים ולגייס משאבים. הניסיון הוא פרמטר מאוד חשוב ואני בטוח שבקדנציות הבאות אני אדע להביא עוד תקציבים ופרויקטים – ורואים את זה כבר בישוב. גדרה היא לא משחק ילדים, אי אפשר להחזיר את גדרה לאחור ולהעביר את הניהול שלה לאדם חסר ניסיון. גדרה חשובה לי וגם הוכחתי את עצמי כאיש עשייה. יש לי תוצאות וכל עוד אדם מצליח – צריך לתת לו להמשיך להצליח. אי אפשר לעצור את התנופה ואת התהליך שהיישוב הזה עובר. גדרה של היום מובילה. קיבלתי את היישוב עם המון קשיים וגדרה של היום היא מאוזנת, יש לי תקציב בגובה של כ-120 מיליון שקלים לפיתוח, יש תקציבי עתק לתיכונים, אני לא יודע אם מישהו אחר יכול לבוא נכון לתקופה הזו ולגרום לכך שגדרה תמשיך להיות מבוקשת. אנו עושים שינויים במיליוני שקלים כדי להפוך את גדרה ליישוב תיירותי. יהיו פה בתי מלון ורחוב הבילויים ישודרג, כך גם רחוב הרצל שעובר שינוי – הדברים האלה לוקחים זמן, מדובר בבניה ותשתיות אבל בסופו של דבר התוצאה תהיה נהדרת והתושבים ייהנו ממנה – וזה הכי חשוב”.

אתה פוחד מהמתחרים שלך, מהבחירות?

“אני מאמין שבסוף האמת מנצחת. אם אתה עושה דברים נכון ואתה עושה את הדברים באמונה אז האמת מנצחת. אני בטוח שכל בן אדם מפחד להפסיד – ואני כמו כולם. אני לא מזלזל באף אדם, מכבד את כולם ולוקח את הכל ברצינות. אסור לזלזל בשום דבר, בוודאי לא בבני אדם. תראי מה קרה במונדיאל, מישהו חשב שהקבוצות האלה עם השחקנים האלה יפלו? למזלי, גם למראית עין רואים את הישוב ומי שמכיר את הישוב בצורה טובה רואה שגדרה מתפתחת, מתיירקת, צומחת, נותנת מענה ברמה הכי גבוהה לציבור – ובכל התחומים. אנשים מרגישים את זה, רואים את זה מכל עבר”.

***

מה ההישג הכי גדול שלך בעשור שבו אתה מכהן כראש מועצה?

“לאורך השנים זכינו בהמון פרסים – פרס חינוך ארצי, פרס חינוך מחוזי, עיר ירוקה פעם שניה כבר, מושבה פורצת דרך בשנת 2018 ועוד הישגים רבים אבל מעל לכל ללא ספק פרס החינוך הוא הגדול ביותר, מפני שכשהגעתי לגדרה החינוך היה ברמה בינונית ומטה. עשינו תוכנית אסטרטגית בחינוך ובאמצעותה הצלחנו להביא את כולם ללמידה משמעותית על ידי כל מיני תוכניות חינוכיות שהביאו את הילדים למצוינות. נכון להיום כל הילדים כאן זכאים לבגרות וזה הישג מטורף. נציגים מישובים בכל הארץ מגיעים לגדרה ורואים כיצד פועל כאן אגף החינוך, איך גדרה מתנהלת עם החינוך שיש לה בישוב – לומדים את מה שקורה פה כדי ליישם אצלהם. תראי, כשהגעתי היו פה 15,000 תושבים בערך. היום גדרה מונה כ-27,000 והיד עוד נטויה. היעד הוא כמובן להפוך את גדרה לישוב שיהיה פורה ומניב עם אזור תעשייה איכותי, הכנסה גבוהה מאוד לתושב, מצד שני להמשיך ולהוביל בחינוך, בתשתיות, באיכות הסביבה”.

בחייך, אלה סיסמאות בחירות!

“אלה לא סיסמאות, יש לגדרה תעודות! הוכחתי את עצמי, קיבלתי פרס חינוך ארצי לחינוך, קיבלתי עיר ירוקה – 5 כוכבי יופי, קיבלתי גושפנקה שרוב העולים החדשים בגדרה זכאים לבגרות, פרס חינוך מחוזי, עיר ירוקה פעם שניה, עיר ירוקה כמושבה פורצת דרך ממש לפני מספר ימים. יש כאן התקדמות גדולה מאוד בכל הפרמטרים. אני אתן לך דוגמא בנושא החינוך, למשל. בבית ספר ‘נתיבי נועם’ כולם זכאים לבגרות 100% זכאות לבגרות, גם ‘רמון’ – 100% זכאות לבגרות ותיכון ‘בגין’ 92-95% זכאות לבגרות. אלו הישגים משמעותיים ומעל הכל – העובדה שגדרה הפכה לישוב קהילתי. הצלחתי להפוך את הישוב למקום שטוב ונעים לגדל בו את הילדים, בגדרה יש ביטחון יש אישי, יחד עם שותפיי לעשייה הצלחנו להפוך את גדרה ליישוב קהילתי עם המון פעילויות לבני הנוער, עם תנועות נוער מוצלחות וחינוך מוצלח”.

מה עם חיי פנאי לכל המשפחה, נניח מתי יהיה פה היכל תרבות? קניון? בתי מלון?

“היכל התרבות ייפתח ב-1 בספטמבר, אני מאמין שבשנים הקרובות ייבנה כאן קניון, יש פה כבר אישור לקניון וזוהי בשורה של ממש. הדברים יתפתחו לאחר שיסתיימו השיפוצים והשדרוגים בכביש העוקף, שם למעשה גם ייבנה הקניון שישתרע על שטח של כ-10,000 מ”ר. בהמשך נבנה מרכז ספורט, לאחרונה הוצאנו מכרזים לבנייתו וכרגע אנחנו בונים את הספורטק. בכלל, הישוב הזה הוא ישוב מתפתח, ש-80 אחוזים מהתושבים בו מאוד מרוצים מהעשייה”.

ממה לא מרוצים ה-20% הנותרים?

“אני לא יודע לענות לך במדויק אבל אני מניח שהם לא מרוצים מטעמים אידיאולוגים – יכול להיות אידיאולוגיה פוליטית, עדתית או אישית. מבחינתי לכל תושב בגדרה יש את האפשרות לגשת אליי או לצלצל אליי ולטעון את טענותיו. לכל תושב יש דלת פתוחה אליי, אני מדבר עם אנשים בגובה העיניים, הדעה של הציבור חשובה לי וזה לא משנה במי מדובר או מה דעותיו, אם הוא תומך בי או לא תומך בי – הדלת שלי פתוחה לקבלת קהל כל הזמן וכך גם הטלפון שלי. אני לא חושב שיש כאן תושב אחד שאין לו את הטלפון האישי שלי ואני עושה השתדלות לתת מענה לכל אחד לפי הצרכים שלו. אמרתי לך כבר קודם: גדרה זה לא משחק ילדים, גדרה עברה משברים. לפני שבאתי במשך עשרים שנה היו גירעונות, היום אין גירעונות, אני מביא תקציבים ויש עודפים וההתנהלות שלי תקינה מאוד. גדרה לא יכולה לחזור למה שהיא הייתה פעם לכן מי שמנהיג אותה חייב להיות אדם אחראי, מסודר שדואג לישוב, שאכפת לו מהישוב, שנולד בישוב ורואה את העתיד של הישוב. דעי לך שאני לא לבד במערכה ויש אנשים מדהימים שעובדים מסביב לשעון כדי שלתושבים יהיה טוב כמו המנכ”ל ליאור מדהלה, חברי מועצה נפלאים שעושים את העבודה לילות כימים – אם זה דני דורון מצד אחד בכל נושא התשתיות ואם זה ניר בזק בנושא הספורט, לילך לבבי בנושא איכות הסביבה, ציון ידעי בתשתיות הציבוריות, שלום אזרד שנותן מענה לכל התושבים מכל המגזרים כל הזמן, בזמנו יקותיאל תנעמי היה חבר מועצה שהתעסק בכל נושא התפעול ואי אפשר שלא להזכיר את התרומה של פרופסור נוגה שור לישוב”.

לסיום, בוא נשים את כל הפאן הפוליטי בצד. מהם החלומות שלך?

“להיות כל הזמן בעשייה ושלילדים שלי יהיו חיים טובים, עם זיווגים טובים ושדברים יילכו להם תמיד בטוב וקל. לקח לי הרבה שנים עד שהבן שלי בא לעולם, עד שהוא קרא לי ‘אבא’, הילדים שלי הם הכח שלי – העשייה שלי היא הסיפוק שלי, טוב לי לעשות את האנשים בגדרה מאושרים, לראות את החינוך כאן, לגרום לאנשים טוב, לדור העתיד להתגאות בכך שהם תושבי גדרה. בסופו של דבר, השאיפות שלי מתחילות ונגמרות בכך שיהיה לאנשים טוב”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן