ריצת משוכות-לאחר 24 שנים עיריית יבנה נכנסת שוב לתקופת הרצה 

 

שתי משימות עומדות בפני ראש העיר הנבחר, הצעיר, הנמרץ והנחוש של העיר יבנה, רועי גבאי, בדרכו החדשה שבסופה ניצבת הקלפי של אוקטובר 2023.

האחת: רכישת לב הציבור אל ייקל בעינינו הדבר: הוא נדרש למאמץ כפול – גם לרכישה מחדש של 8,200 התושבים אשר נתנו לו את קולם בשבוע שעבר – וגם לרכישה של לכל הפחות 5,000 קולות נוספים מבין אלה שהעדיפו את מסינג על פניו, או שוויתרו על זכות ההצבעה כלל.בבחירות המוניציפליות ב-2023 יחול על-פי חוק יום שבתון, דבר אשר בשקלול ובהבאה בחשבון של ההיסטוריה האלקטורלית ללא ספק יגדיל את אחוז ההצבעה ב-20% אם לא יותר. בבחירות אלו יעמדו לבחירה גם חברי רשימה שירכיבו המועמדים, אשר אם ייבחרו ישמשו כחברי המועצה בארבע השנים שלאחר מכן.

לא פשוט. להחזיק את הקולות ואת נאמנות בעליהם, לרכוש אוהדים חדשים – ולהרכיב רשימה שתהיה קורצת וגורפת אמון במידה מספקת כדי לנצח גם את מערכת הבחירות הבאה. המשימה השנייה עמה יתמודד ממש מהיום בו משרד הפנים יקבע ברשומות את מינויו הרשמי, בעוד כשבועיים לערך – תהיה לקיים את ההבטחות.

וגם כאן אל ייקל הדבר בעיני מישהו – משתי סיבות:

האחת: משיטוט בקבוצות וואטסאפ, בקהילות העירוניות ובדפי פייסבוק מקומיים, עולה בבירור העובדה שכאשר נפתחת לציבור הדלת אל מקבלי ההחלטות – אין יותר דרך לסגור אותה. ולכן, אלפים מתושבי העיר מצפים מראש העיר הנבחר שכבר מחר בבוקר יטפל בבעיית הברז המטפטף בגינה השכונתית או בעטיפת הקרטיב המתנופפת בפינת הרחוב. לציבור זה מה שדחוף. לשם כך הם בחרו בנבחר. עכשיו, מבחינתם, חובת ההוכחה עליו – ומבחינת הציבור, הנעלם הנוכח הגדול הזה – אין זמן ואין פרופורציות ואין מאה ימי חסד, ואפילו לא שבעה ימים, כי האורגניזם הזה רעב, והוא רוצה לאכול, הכל, ועכשיו. יש כמובן שיאמרו, ובצדק, כי הדרישה הזו אווילית וארוגנטית – ויש שיצדדו בה. בכל מקרה ברור דבר אחד – שככל שהציפייה הזו נואלת ובלתי ריאלית ולא בוגרת ולא מציאותית – היא קיימת.

הסיבה השנייה לקושי היא:  שגם אם ראש העיר הנבחר היה רוצה לצאת מגדרו ואכן לקיים אחת לאחת את ההבטחות, או לפחות לפעול לטובת תחושת המחוייבות כלפי מי שנתנו לו את קולם הרי שעל-מנת לעשות זאת הוא זקוק למועצה שתאפשר לו לפעול ולהפעיל את מנגנוני העירייה לפי החלטותיו והוראותיו. ובמועצה, כמו בכל רשות מבצעת  נבחר ציבור יכול לפעול רק מתוקף החלטות המקבלות את אישור הרוב, למעט בעניינים מנהלתיים למיניהם בהם סמכותו בלבד מספיקה. כך שעל הנבחר לגבש סביבו, מיידית, את קבוצת התמיכה הקואליציונית שתסמיך אותו לפעול. מיידית כי אין זמן, שעון העצר החל לפעול מזה מספר ימים, ללא כל השהייה או הַמְתַנה מן ההפקר, ועל כך יעיד השיח המתנהל ברשתות החברתיות בעיר ממש בדקות אלו.

וכל זאת בהתחשב גם בכך שאת הקמפיין לקראת אוקטובר 2023 צריך להתחיל ולהגות ולמצב ולייצב כבר בשבועות הקרובים – כי ב-2023 סביר להניח שתמונת התחרות על לשכת ראש העיר תהיה שונה, סוערת ועמוסה, בשונה לחלוטין מזו שהסתיימה בשבוע שעבר.

אה, כן ולצד כל אלה, הרי קיימת גם השיגרה. צריך גם לפנות אשפה, ולגבות ארנונה, ולנהל מערכת חינוך, ולאשר תקציבים, ולפתור בעיות תשתית ותחבורה, ולנהל עובדים, ולהתנהל במסגרות השלטון המקומי וזה עוד לפני שניגשים לראות איך מקדמים תכניות ארוכות-טווח יבנה-מזרח, למשל, על כל מורכבותה.

וכאן מתפתלת ומסתבכת העלילה עוד יותר שכן את מלאכת המרכבה של הקואליציה, ראש העיר – ממש כמו ראש הממשלה הנבחר המתחבט בהתחבטויות דומות ממש בימים אלה – אינו יכול לבצע לבדו, אלא הוא נעזר ביועצים, אשר מבינים ברזי השיח הפוליטי במצבים שכאלה, והוא נדרש לסיועם ולתיווכם של מי שיש להם גישה אל חברי המועצה אשר גישתו שלו אליהם או שהיא חסומה, או שהיא מורכבת במיוחד.

וכאן נכנס ללוח המשחק אחד היועצים, המוגדר כ”מושך בחוטים” מאחורי הקלעים, דמות פוליטית מקומית ולא רק, מוּכרת לוותיקי יבנה, פעילה וידועה כמי שידה בכל ויד כל בה עוד מכהונת ראש העיר לשעבר יהודה ברוס.

היועץ הוא האיש המביא והמוציא, לעיתים זה המתווה את הדרך ולפעמים היחיד המכיר גם את קיצורי הדרך והמשעולים הנסתרים.

למערכת ‘סיטי ניוז’ ולכותב שורות אלו נודע כי בהתאם לעצתו של יועץ הסתרים כאמור, דמות ותיקה ומוכרת מאד במילייה הפוליטי והציבורי בעיר – פנה ראש העיר הנבחר, גבאי, אל חיים מסינג, מ”מ ראש העיר והמתמודד אשר הפסיד במערכת הבחירות, בהצעה להבטיח את תפקידו ומעמדו כסגן ראש העיר, במטרה לחסל את הגרעין האפשרי לאופוזיציה לוחמנית אשר תהפוך את המועצה ללאומתית במשך כל השנה האמורה, עד לבחירות 2023.

היענות של מסינג להצעה הינה כמובן ערובה לשנה של שקט תעשייתי במועצת העיר, עם כבילת גרעין ההתנגדות הפוטנציאלי ביותר והכפפתו לסדר היום שיכתיבו גבאי ועמיתיו במועצה. לסקרנים הכוססים ציפורניים למקרא שורות אלו נראה שכדאי כבר כעת לבשר, כי ככל הנראה ההצעה נדחתה על הסף.

וכך, כאשר חבר המועצה מאיר שטרית דמות המפתח להרכבת הקואליציה, כפי שציינה לפני מספר ימים מעל הבמה הזו חברת המועצה לשעבר רונית ארנפרוינד טרם הכריז רשמית על תמיכתו בגבאי (תוך שהוא בוודאי ער למעורבות היועץ ולעצתו), וכאשר מנהיג ההתנגדות למשילותו של גבאי במועצה, חיים מסינג, מבין היטב את הנסיון לקנות שקט תעשייתי באמצעות הכפפתו לגבאי, ומוותר אחר כבוד על הכבוד – נראה כי המשימות העומסות על כתפיו של גבאי הצעיר כבדות ומטרידות מאד, בוודאי ברמת תכיפותן וכובד משקלן, משימות מהסוג עמו טרם התמודד עד כה בחייו המקצועיים והציבוריים.

עמידה של גבאי בצליחת המשוכות הללו, גם אם לא תבטיח בוודאות את זכייתו בבחירות 2023 תוכיח כי הוא קורץ מהחומר הנכון להמשיך את דרכו של ראש העיר המנוח צבי גוב-ארי, ותהפוך את ההרפתקה בת 10 החודשים שלפנינו לאבן-דרך  עבורו אישית בהמשך מסלולו, ועבור העיר שכבר ידעה צלקות על בשרה, והפכה לשכיית חמדה אורבנית הנוסקת אל-על בשני העשורים האחרונים.

צילום: עיריית יבנה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן