שבע שנים לאחר מבצע “צוק איתן”: מנציחים את זכרו של רב-סמל ראשון יאיר אשכנזי מרחובות

במלאת 7 שנים מאז מבצע “צוק איתן” מערכת חדשות 08 מנציחה את הגיבורים: רב-סמל ראשון יאיר אשכנזי, בן 36 מרחובות, שנהרג ב-25 ביולי במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה. אשכנזי, שהיה לוחם בחטיבת המילואים של בית הספר לקצינים, הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

 

בשנת 2004, לאחר שלוש שנות חברות, יאיר נשא את מוריה לאישה, והם הקימו את ביתם ברחובות. בנם הבכור יואל-שמואל נולד ב-2008. לימים, כאשר נשאל יאיר מה היה היום המאושר בחייו, השיב: “היום שבו נולד בני יואל. אני זוכר את השיר שהתנגן ברקע בדרך מחדר הלידה לתינוקייה … קרני שמש הציצו דרך החלון כשאחזתי את יואל בזרועותיי וברקע התנגן השיר ‘Yellow’ של להקת קולדפליי שהתאים ממש לסיטואציה (ולעובדת היותו אוהד מושבע של מכבי תל אביב) אני זוכר כל פרט ופרט.” יאיר ניחן ביכולת להביע את רגשותיו, לתאר את חוויותיו ולראות את מלוא התמונה. בנו אמיר-דוד נולד ב-2010 ובתו יערה במרס 2014. יאיר היה שותף מלא לתהליך הלידה של שלושת ילדיו, וליווה את מוריה ברגישות יוצאת דופן. הוא מעולם לא איבד את קור רוחו. בזכות תושייה וחשיבה מעשית וריאלית בחן כל אירוע ממגוון זוויות ראייה ונחלץ ממצבי משבר.

בשעות הפנאי אהב להאזין למוזיקת רוק, לרוק כבד ולשירים בעברית. אהב מאוד לבשל מטעמים לבני משפחתו. והפך לבשלן המשפחתי במתכוניו צלח אף יותר מאימו ורעייתו. הספורט היה חלק חשוב מחייו, וגם לאחר נישואיו המשיך לשחות, לרכוב על אופניו ולרוץ למרחקים.  שלושה שבועות לפני נפילתו קנה מינוי משפחתי למועדון ספורט ברחובות, והתחיל ללמד את בכורו יואל שחייה. הוא רצה להעביר לבנו את החוויה הטובה עם אביו הזכורה לו מילדותו. יאיר חינך את ילדיו לאהבת אדם, ובחר להימנע מחיבור לרשתות חברתיות כדי שיוכל להקדיש להם את מלוא זמנו הפנוי. איש משפחה למופת ואב מסור היה, משפחתו וילדיו היו בראש מעייניו.

בשנים האחרונות עבד בתור עורך דין במשרד פרטי וייצג מוסדות ציבוריים ופרטיים. בין היתר שימש יועץ משפטי חיצוני לעיריית מודיעין ולמכון הגיאופיזי. לקוחותיו, חברי ועד ממושב מבוא מודיעים, הודו למשפחתו: “על הזכות שנפלה בחלקנו לעבוד עם יאיר, להכיר ולהוקיר אדם ישר דרך עם חיוך שובה לב ויכולת עבודה וראייה רחבה. הוא תרם בעבודתו ובחשיבתו הבהירה להישגים ולפתרון בעיות שליוו את מושבנו לאורך שנים.”

יאיר שקל לפרוש לקריירה עצמאית, אך חשש הבלעדי היה שיצטרך לעבוד שעות רבות ולהתרחק מן הבית ומילדיו. חובתו לשירות המילואים נמשכה חמש-עשרה שנים בתור מפקד כיתה, ובהן נענה בתחושת שליחות לאימונים או לפעילות מבצעית. הוא חש כי מחובתו להתייצב ולהוות דוגמה אישית לחייליו. רק לפני מבצע “צוק איתן” דחה צו לאימון. “הילד שלי עולה לכיתה א’, אני חייב להיות נוכח, אני נורא מתרגש,” הסביר, “אין מצב שאני מפספס את זה. לי הייתה חוויה נוראית ואני רוצה שהבן שלי ייהנה בכיתה א’.” ביום שישי, 18 ביולי 2014, תכנן יאיר הנרגש לקנות את הציוד לבית הספר, אך נקרא באותו יום למילואים בצו 8 וגויס לגדוד המילואים של בית הספר לקצינים בה”ד (בסיס הדרכה) 1. בחודש יוני 2014 גבר ירי הרקטות מעזה, ובעקבותיו יצאה ישראל למבצע “צוק איתן” נגד החמאס. המבצע החל ב-8 ביולי בהפצצות מן האוויר, וכעבור תשעה ימים החלה כניסה קרקעית של יחידות צבא לרצועת עזה לטיפול במוקדי הירי ובמנהרות הטרור. יאיר עזב את ביתו בלב כבד, הגם שהיה ברור לו שהמשימה הזאת חשובה ביותר. מספרת מוריה: “כל השנים שהכרתי את יאיר, הוא ביקש ממני ‘כשיהיה צו 8 אנא ממך, חזקי אותי ואל תחלישי'”.

רב-סמל ראשון יאיר אשכנזי נפל בקרב במבצע “צוק איתן”  (25.7.2014). בן שלושים ושש וחצי היה בנפלו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי ברחובות. הותיר אישה, שני בנים ובת, הורים ושלוש אחיות.

“כמעט שבע שנים חלפו והמלחמה על קיומנו נמשכת”, אמר בנט במלאת שבע שנים למבצע “צוק איתן” שנערך בהיכל הזיכרון בהר הרצל. “אין כוונה לפגוע במי שלא קם עלינו להורגנו, ואנחנו לא שונאים את אלה המוחזקים כבני ערובה בידי ארגון טרור אכזרי ואלים. ולפעמים אותם אנשים גם משמשים מגן אנושי מכוון סביב מכונות הריגה. אך באותה העת יכירו אויבנו את הכללים – לא נסבול אלימות, לא נסבול טפטופים, לא נבין עוד נכיל סוררים”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן