שדרות: מהשלגים בהונגריה לכיבוש הכותל והעיר העתיקה

“יש לנו זכות גדולה שאנחנו חיים כאן במדינת ישראל עליה התפללו לאורך כל הדורות, יש לנו צבא וביטחון ויש לנו עתיד גדול”, אומרת שלמית לבנון

את יום השואה הנוכחי ציינו תושבי שדרות ברגשות שונים מתמיד. הזיכרונות בעקבות המסע עם הסבא שורד השואה, ההזדהות והתקווה הגדולה בימי המלחמה הנוכחית קיבלו עוצמה אחרת

כ-60 נשים מקהילת ‘רעות’ של הגרעין התורני בשדרות ובנות מדרשת ‘לפידות’ השתתפו בערב יום השואה במפגש מרגש של המיזם ‘זיכרון בסלון’ בבית משפחת לבנון שבשדרות.

שלמית לבנון סיפרה את סיפור השואה של סבא שלה בן ה-85, סבא ינקי, ועל המסע שיצאה בעקבותיו אל הונגריה ואל בית ילדותו. ינקי היה יליד סלובקיה אשר ברח להונגריה בימי המלחמה וניצל מספר פעמים מהמוות שעמד לנגד עיניו. שלמית הציגה בסיפורו המרגש את המעבר הפרטי והלאומי משואה לתקומה כאשר בסוף מלחמת העולם השנייה רגליו של ינקי קפאו בשלגים העזים של אירופה בצעדות קרות ונוראיות אך 22 שנה לאחר מכן כבש את הכותל במלחמת ששת הימים וזכה להיות מבין משחרריו.

“היה ערב מאוד משמעותי בכלל ועבורי בפרט” מספרת שלמית. “אני הנכדה הגדולה של סבא ינקי מבין כולם. נסענו נכדים רבים ובתי הגדולה, הנינה של סבא, אל הונגריה וסלובקיה כדי להכיר מקרוב את הסיפור של סבא ולהעביר אותו הלאה מדור לדור. היינו במקומות בהם הסתתר ובמקומות בהם זה היה או לחיות או המוות. סבא הצליח בגבורה עצומה לעבור את כל התלאות ולהגיע עד הנה”, אמרה בגאון. “קראנו לסיפור של סבא בכוונה ‘מהשלגים בהונגריה אל כיבוש ירושלים’ כדי להעביר את הגבורה הגדולה שסבא הצליח לשרוד את הצעדות המחרידים בשלג בעודו הולך יחף עד שהבשר שלו ממש נשר מרגליו, להשתקם ובמלחמת ששת הימים להיות צנחן בצה”ל ולכבוש את הכותל”.

על תחושותיה ביום השואה השנה, לאחר שפונתה מביתה עם משפחתה בתחילת המלחמה וחזרה לפני כחודשיים וחצי, היא אומרת: “יש לי זכות גדולה להכיר את הסיפור של סבא שלי מקרוב ולשמוע אותו כל השנים. זו זכות להמשיך ולהעביר אותו הלאה לדורות הבאים ולספר על גבורת החיים שלהם. השנה זה קיבל ממד נוסף. מרוב צער וכאב אנחנו לא מצליחים לקלוט 1,600 שמות, 1,600 ויותר סיפורים, גיבורים. אם מספר כזה אנחנו לא תופסים, מה נאמר של שישה מיליון? זה מעצים את גודל המספרים והאובדן.” ובקול צלול שלמית מוסיפה: “יחד עם זאת יש לנו זכות גדולה שאנחנו חיים כאן במדינת ישראל עליה התפללו לאורך כל הדורות, יש לנו צבא וביטחון ויש לנו עתיד גדול”.

שלמית אשת קבע ואם לשבעה ילדים (האחרון נולד כשהיו מפונים מביתם), אשר בעלה משרת בחיל המודיעין ומתחילת המלחמה עסוק ללא הרף בביטחון המדינה.

למרות האסון הנורא ב-07.10 שלאחריו אף נאלצה להתפנות עם כל ילדיה, שלמית מסרבת להשוות אותו לשואה ואומרת: “אני מתמקדת בזכות שבעלי בקבע שעוסק יומם וליל בביטחון המדינה לשמור עלינו, בעובדה שאנחנו בארצנו עם צבא ויכולת להגן על עצמנו. ה’ מכוון מלמעלה ואנחנו קטנים מלהבין הכל. יש שאלות גדולות על אותו היום אבל יש אמונה גדולה ותפילה גדולה לימים של גאולה ושלווה”. שלמית מציינת רגע של תקווה גדולה כאשר סבא ינקי עמד בבר המצווה של בנה בשדרות ואמר בהתרגשות ובקול חנוק כמעט ‘מי היה מאמין שאחרי כל מה שעברתי אזכה להיות בבר המצווה של הנין שלי?’. “זה עם ישראל. למרות כל התלאות – בסוף נראה תמיד ימים של שמחה ואושר”.

 

◼️ לקבוצת חדשות שדרות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

◼️ חדש! לקבוצת חדשות הביטוח הלאומי / חברת חשמל / דלק וגז / תאגידי המים / שירותים לציבור לחצו כאן

צילום: יח"צ

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן