news08.net/ads.txt

שומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית הם אנשי השנה שלי לשנת 2018 | הטור של אמיר ירון

אמיר ירון (1)

שנת 2018 שזה עתה סיימה את כהונתה ופינתה את מקומה לשנת 2019 הייתה שנה רוויה באירועים – חלקם דרמטיים וחלקם פחות – אך אין ספק ששנה זו עמדה בסימן ניסיון שיטתי לפגוע בשומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית

עד השנה הייתה הסכמה רחבה שיש מוסדות שלטון וסמלי שלטון שלא מתערבים בעבודתם, שלא פוגעים במעמדם העצמאי ולא בסמכותם הבלעדית בתחומים שהם מופקדים עליהם. לאורך שנים זכו למעמד על בחברה הישראלית וכך נוצרו התנאים להתגבר על משברים קשים בכל הרמות, מתוך הידיעה הברורה שיש מוסדות שלטון עוצמתיים שיידעו תמיד להחזיר אותנו למסלול ולשמור בקנאות על הדמוקרטיה הישראלית.

השנה המצב השתנה כאשר מוסדות שעד עתה היו מחוץ לוויכוחים הציבוריים וזכו לקונצנזוס בכל רבדי החברה הישראלית, נסחפו למערבולת מאוד בעייתית ששחקה את מעמדם הציבורי. אציג מספר דוגמאות לכך:

הרשות השופטת

שופטי בית משפט העליון היו נתונים לביקורת פומבית נוקבת של שרת המשפטים שבימים כתיקונם הייתה מחויבת להעניק להם גיבוי ציבורי, ולא להתריס כלפי השופטים שהחלטותיהם פוגעות ביכולת המשילות של הממשלה. לא פעם התעמתה שרת המשפטים פומבית עם נשיאת בית משפט העליון, כך גם במסגרת הדיונים בוועדה למינוי שופטים, בה התנהלו לעתים ויכוחים מהם נדפו מגמות פוליטיות שאסור שיהיו נחלת ועדה כה חשובה.

המשטרה

המפכ”ל וחוקרי המשטרה שאמונים על חקירות רגישות ובכלל זה של ראש הממשלה נחשפו למסע  הכפשות מתמשך שפגע ביוקרתה של משטרה, פעם ע”י ראש הממשלה ובפעמים אחרות ע”י שרי הממשלה. זה נתפס במקרים רבים כניסיון בוטה של הפוליטיקאים להשפיע על קבלת ההחלטות במשטרה, ואם עסקינן במינוי המפכ”ל אזי החלטות הועדה למינוי בכירים הפכו לבעייתיות כאשר הן לא תאמו את עמדת הפוליטיקאים!

היועץ המשפטי לממשלה

ככל שמתקרבים לימי ההכרעה בתיקים הרגישים שנמצאים על שולחנו של היועץ המשפטי מתגברים הקולות המתריסים כנגדו, המנסים להפוך את התנהלותו כבלתי לגיטימית ולא מאוזנת במה שגם במקרים אלו, נתפסים כניסיון להשפיע על קבלת החלטותיו.

היועצים המשפטיים

הכוונה להפכם למשרות אמון של השרים, מקעקעת את בסיס עבודתם כשומרי הסף ושומרי החוק  במדינה. מחויבותם של היועצים המשפטיים חייבת להיות נתונה למימוש החוק ולא למגמות הפוליטיות של השרים. שינוי זה יפגע קשות באמון הציבור בשלטון החוק במדינה!

**

מדינת ישראל יכולה להתגאות בשומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית, שגם לנוכח המתקפות הבלתי פוסקות כנגדם ידעו לשמור על עצמאותם ועל יכולתם להתנהל באופן מקצועי, ללא מורא. במדינה בה קיים קיטוב חברתי כה עמוק, שהשסעים החברתיים כה קיצוניים, שקיים חשש מתמיד שהאלימות תכה בכל חלקה טובה – אחיות, רופאים, עובדים סוציאליים – אנו חייבים לחזק את שומרי הסף, לשמור על מעמדם העצמאי ועל יכולתם לקבל את ההחלטות הנכונות והמקצועיות ולא להחליש אותם.

נראה לי שבשנת 2018 בלטו במיוחד שומרי הסף במדינה במאבקם הנחוש לשמור על האדנים הדמוקרטיים של המדינה, כל אחד בתחומו כל אחד בתחום אחריותו – וביחד יצרו חומה בצורה ששומרת על ערכי הדמוקרטיה של המדינה, ולכן אני רואה בשומרי הסף את אנשי השנה שלי!

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן