news08.net/ads.txt

תיירות | מנשרים קלו מאריות גברו

07-אנדרטת הצנחנים בתל נוף|09-הציטוט של חנה סנש|10-מנשרים קלו מאריות גברו

מנשרים קלו מאריות גברו | נעה שרמן גולדפינגר

לפני אי אילו שנים, כשהייתי חיילת, הייתה לי כומתה אדומה. שירתי בבית הספר לצניחה בתל נוף כמשק”ית חוו”יה (חינוך וידיעת הארץ) וכחלק מתפקידי העברתי לחיילי הבסיס תכנים של מורשת קרב וידיעת הארץ ובעצם את כל הבסיס הערכי שיחבר אותם למשמעות ולעשייה שלהם בשירות הצבאי

אחד מסיפורי הקרב שהעברתי היה סיפורו של הקרב על המיתלה – קרב עקוב מדם בו התבצעה הצניחה הקרבית הראשונה של צה”ל. לא רחוק מהבסיס שבו שירתי, ממערב לכביש 40, נמצאת אנדרטת הצנחנים. האנדרטה הוקמה בשנת 1960 על ידי זאב לדיז׳ינסקי, לאחר שבנו, עובד לדיז’ינסקי נפל בקרב על המתלה. האנדרטה תוכננה על ידי הצייר אהרון כהנא. סגן עובד לדיז’ינסקי ז”ל, יליד העיר רחובות לחם ונהרג בקרב המיתלה במבצע קדש בשנת 1956. הוא הוביל את מחלקתו במהלך קרב שהתחולל עם כח מצרי שהיה מחופר בכוכים במעבר ההרים המכונה המתלה, בסיני.

במהלך הקרב השליך רימון לעבר עמדה מצרית. הרימון התגלגל בחזרה לעברו ולעבר חייליו. בהחלטה של רגע, הצמיד עובד אל הסלע את החייל שלצידו וסוכך עליו בגופו תוך כדי שהוא סופג את כל רסס הרימון. על גבורתו בקרב קיבל לאחר מותו את צל”ש הרמטכ”ל, שהומר בהמשך לעיטור העוז. עובד היה בעל עיטור עוז נוסף אותו קיבל בעת לחימתו במבצע עלי זית בשנת 1955. הוא נקבר בהר הרצל בירושלים. קיימות בישראל מספר אנדרטאות להנצחת חללי הצנחנים, אך האנדרטה בתל נוף היא היחידה שבה מופיעים שמות כל חללי הצנחנים מכל הזמנים ומכל מערכות ישראל.

באנדרטה מונצחים גם שמותיהם של צנחני היישוב שהתנדבו לשרת בצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה ואשר הוצנחו מעבר לקווי האויב על אדמת אירופה אשר הייתה כבושה בידי הנאצים. אחת הצנחניות המפורסמות מבין צנחני היישוב, הייתה חנה סנש אשר צנחה בהונגריה, נתפסה, נחקרה ועונתה באכזריות ולבסוף הוצאה להורג. אלמונים הביאוה לקבורה בבית העלמין היהודי בבודפשט. בשנת 1950 הועלו עצמותיה לארץ והיא נקברה בהר הרצל בטקס ממלכתי.

משפט שהתגלה ביומנה של חנה סנש נחקק על העמוד הניצב בחלקה הימני של אנדרטת הצנחנים. המילים מצמררות: “קול קרא לי והלכתי, הלכתי כי קרא הקול” ובראש העמוד מתנוססות כנפי הצניחה. משמאל לעמוד נמתח קיר גלי עליו חקוקים שמות החללים על לוחות מתכת שחורים, מעליהם חקוק הפסוק: “מנשרים קלו מאריות גברו”. הפסוק לקוח מתוך קינת דוד (שמואל ב’ פרק א’ פסוק כ”ג), הקינה שנשא דוד על שאול ויהונתן לאחר מותם בקרב מול הפלשתים שנערך על הר הגלבוע. פירושו  של הפסוק הוא שהלוחמים בקרב היו זריזים יותר מנשרים וחזקים יותר מאריות.

חנה סנש וצנחני היישוב נתנו השראה להקמת יחידת הצנחנים של צה”ל. היחידה הוקמה במלחמת העצמאות וכללה בתחילה את גדוד 890 בלבד. בשנת 1954 צורפה יחידת ה-101 לצנחנים ומכאן התפתחה יחידת הצנחנים כיחידת עילית. בשנת 1956 גדלה יחידת הצנחנים והפכה לחטיבה. במלחמת ששת הימים לחמה חטיבת הצנחנים בחזיתות השונות . בירושלים ניהלה החטיבה קרבות קשים אשר הובילו לאיחוד העיר. באנדרטה נערכים בכל שנה מספר טקסי זיכרון לחללי הצנחנים. יהי זכרם ברוך!

איך מגיעים?

אנדרטת הצנחנים נמצאת על כביש 40 מצד מערב, בין רחובות לגדרה (כשמגיעים מכיוון רחובות נראה את אנדרטת הצנחנים מימין לכביש). כיוון שמדובר באתר זיכרון אין לערוך במקום אירועים וכן אסור להבעיר אש.

הכותבת, נעה שרמן גולדפינגר, ילידת גדרה, הינה מורת דרך מוסמכת, מייסדת מיזם “חכמת הארץ” העוסק בשיפור תדמית ישראל בעולם, מדריכה טיולים ברחבי הארץ בכלל ובמושבה גדרה בפרט | www.wiseland.co.il

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן