news08.net/ads.txt

היריון ומיתוסים

נדמה שאין כר פורה יותר מאשר תקופת ההריון לצמיחתן של אמונות שונות ומשונות. בדקנו עבורכן 16 כאלה, נפוצות במיוחד. המאמר של ד”ר יוסי חסון, מומחה לגינקולוגיה, מיילדות ופריון במאוחדת

 

מזל טוב, את בהריון! וכאילו לא די בהתרגשות, בעייפות ובקדחת ההורמונלית המשתוללת במוחך – מגיעה שעתן היפה של האימהות ,הסבתות, הדודות, הפורומים באינטרנט והקבוצות בפייסבוק. כבר הספקת לשמוע מהם שאת צריכה למסור את החתול, שאסור לך לצבוע את השיער, שאסור לך לגעת בקפה, שכמו שהבטן שלך נראית – בטוח יש לך בן ושכמו שהבטן שלך נראית – בטוח יש לך בת.

סביב תקופת ההיריון צמחו לאורך השנים, וככל הנראה ימשיכו לצמוח, אינספור מיתוסים שונים ומשונים. ככה זה כשמדובר בפלא כל כך מסתורי וכל כך בלתי נתפס. כמעט בכל נושא ישנם איסור, מגבלה או אמונה, שרבים מהם אינם מעוגנים במחקר מדעי. אז בחרנו 16 מיתוסים נפוצים, ובדקנו איזו אמת מסתתרת מאחורי כל אחד מהם. אחת ולתמיד.

 

מיתוס: אישה בהיריון צריכה לעבור לתפריט ייחודי

מציאות: רוב הנשים יכולות להמשיך בתזונה הרגילה שלהן. רוב מצרכי המזון שבריאים עבור האם בריאים גם לעובר. פירות, ירקות (שטופים היטב), חיטה מלאה, מוצרי חלב טריים ומקורות חלבוניים אחרים הם בחירה טובה הן עבור האם והן עבור העובר. למעשה, ישנם מעט מאוד מוצרי מזון שיש להימנע מהם או להגביל את כמותם. דגים למשל מותרים לאכילה בהריון, אך בשל ריכוז הכספית בגופם מומלץ להסתפק בשתיים עד שלוש מנות בשבוע. דגים לא מבושלים אסורים לאכילה לחלוטין, ולכן מהסושי למשל יש להתנזר למשך תשעה חודשים.

מזונות נוספים שמהם רצוי להימנע בהריון הם מוצרי חלב לא מפוסטרים, מוצרי בשר לא מבושלים וביצים לא מבושלות. הסיבה לכך היא שחלק מהמוצרים הללו עלולים להכיל את הטפיל “טוקסופלזמה”, הקשור במומים עובריים ובמחלות ילודים. כמו כן, בחלקם עלול לצמוח חיידק הליסטריה, הקשור בהפלות, בלידות מוקדמות, ואף בתמותת עובר תוך רחמית.

 

מיתוס: בהריון צריך לאכול בשביל שניים

מציאות: בהריון אמנם אוכלים בשביל שניים, אבל לא בשביל שני מבוגרים! על פי מחקרים, אישה במשקל טרום הריוני תקין זקוקה לתוספת של כ300- קלוריות בלבד ביום. על כן, העלייה במשקל בתקופת הריון הינה אינדיבידואלית: נשים במשקל טרום הריוני גבוה אינן צריכות להוסיף תוספת קלורית לדיאטה היומית, ומומלץ שהן יעלו מעט במשקלן אם בכלל. לעומתן, עבור נשים במשקל טרום הריוני הנמוך מהתקין מומלץ להעלות את התוספת עם הרופא

הקלורית היומית ואת משקלן אף יותר מנשים שמשקלן ההתחלתי תקין. באופן כללי, למעט מקרים נדירים, אין לנסות לרדת במשקל במהלך ההריון.

מיתוס: אסור לך לשתות קפה

מציאות: צריכת קפאין מתונה אינה קשורה בסיבוכי הריון. על פי האיגוד האמריקאי לגינקולוגיה ומיילדות, צריכת קפאין מתונה (עד 200 מ”ג ביום / כשתיים עד שלוש כוסות) אינה קשורה בסיבוכי הריון. עם זאת, ייתכן כי כמויות גבוהות של קפה בהריון קשורות בעלייה בסיכון להפלות. על כן, אין מניעה משתיית קפאין כל עוד המינון הוא מתון.

מיתוס: אסור לך לשתות אלכוהול

מציאות: אכן, ההמלצה הגורפת כיום היא להימנע מאלכוהול לחלוטין בתקופת ההיריון, מכיוון שלרפואה אין עדיין מידע לגבי ערכי הסף של צריכת אלכוהול שחצייתם פוגעת בעובר, צריכת אלכוהול גבוהה בהריון קשורה באופן חד משמעי בסינדרום עוברי חמור, הכולל פיגור שכלי, פגיעה בגדילה, מומי לב ומומים ספציפיים בגולגולת ובפנים. עם זאת, צריכת האלכוהול במקרים שזוהו הייתה גבוהה ומתמשכת. מכאן שגם אם גילית כי את בהריון לאחר בילוי במסעדה שבו שתית כמעט בקבוק יין – הסיכוי לפגיעה בעובר הוא אפסי.

מיתוס: קרינת מסכי מחשב ותנורי מיקרוגל מסוכנת בהריון

מציאות: אין כל עדות מדעית לכך שקרינה ממכשירים אלה מזיקה בהריון. עם זאת, יש להימנע משעות עבודה ממושכות מול המחשב, בעיקר בשל העלייה בסיכון לסינדרום התעלה הקרפלית – לחץ עצבי מוגבר בשורש כף היד הגורם לכאב מקומי.

 

מיתוס: אסור לך לטוס

מציאות: אין מניעה מלטוס בהריון. שינויי הלחץ בתא הנוסעים במטוס אינם קשורים בסיבוך הריוני כלשהו כגון מומים, הפלות או לידה מוקדמת. גם החשיפה לקרינה הקוסמית, המוגברת מעט בטיסה בגובה רב, היא למעשה זניחה וחסרת השפעה על ההיריון. עם זאת, בהריון יש לגוף נטייה מוגברת לקרישת דם, וישיבה ממושכת במטוס עלולה להגביר את הסיכון הזה. על כן, אישה הרה צריכה להקפיד בזמן טיסה על שתיית כמות גדולה של נוזלים צלולים ולהתהלך במטוס מדי שעה, כדי לאפשר זרימת דם תקינה בוורידי הגפיים התחתונות.

מיתוס: חתולים מסוכנים עבור נשים בהריון

מציאות: רצוי להימנע בתקופה זו ממגע עם צואת חתולים. הסיכון האפשרי קשור בחשיפה לטפיל טוקסופלזמה המועבר במגע עם צואת חתולים. הדרך להימנע מחשיפה לטפיל זה היא לא לבוא במגע עם צואת החתול. עם זאת, רוב בעלי החתולים כבר נחשפו לטפיל, שאינו מזיק לאדם בוגר בעל מערכת חיסון תקינה, ולכן הם למעשה מחוסנים מהדבקה. בכל מקרה, רופא הנשים המטפל יכול לבדוק את המצב החיסוני של האישה בתחילת ההיריון, על ידי בדיקת נוגדנים פשוטה בדם.

מיתוס: אסור לצבוע את השיער ולמרוח לק בתקופת ההיריון

מציאות: אין מניעה מחשיפה מוגבלת לחומרים המצויים במוצרי הטיפוח האלה. צבעי השיער המוכרים בשוק מותרים לשימוש, וכך גם ‘גוונים’ ו’פרמננט’, ולכן אין שום סיבה להסתובב עם שיער לא צבוע בתקופת ההיריון. לעומת זאת, התרופה לטיפול באקנה “רואקוטן” אסורה בתכלית האיסור לנשים הרות ואף יש למנוע כניסה להריון בזמן השימוש בה, מכיוון שנמצא קשר ברור וחד משמעי בינה לבין מומים עובריים קשים.

מיתוס: אסור לעשן בהריון

מציאות: עישון אכן קשור בעלייה בסיכון ליילודים במשקל לידה נמוך וללידות מוקדמות. חשוב לדעת כי ילודים שנולדו טרם זמנם או במשקל לידה נמוך חשופים יותר למגוון סיבוכי הפגות. במקרה הזה, הנה, אם כן, מיתוס שאין לנו דרך להפריך: מומלץ מאוד שלא לעשן כלל במשך ההיריון.

מיתוס: קיום יחסי מין בתקופת ההיריון עלול לפגוע בעובר

מציאות: ברוב המכריע של המקרים אין מניעה מקיום יחסי מין במהלך כל חודשי ההיריון. עם זאת, ייתכנו מצבים מסוימים שבהם מומלץ להימנע מקיום יחסי מין. למשל: כשקיימת היסטוריה של לידות מוקדמות, אי ספיקת צוואר הרחם או שליית פתח. במקרים אלה, רצוי להיוועץ ברופא הנשים המטפל. מעבר לכך, מחלות המועברות ביחסי מין כגון HIV, הרפס או כלמידיה עלולות להדביק את העובר, ולכן אם בן הזוג הוא נשא של המחלות האלה, יש להימנע מיחסי מין או להקפיד על שימוש בקונדום.

מיתוס: אסור לעסוק בפעילות גופנית במהלך ההיריון

מציאות: אין מניעה מעיסוק בפעילות גופנית במהלך התקופה הזו. יחד עם זאת, הריון הוא לא הזמן לפעילות גופנית מאומצת ולא רגילה. בזמן הפעילות יש להקפיד על שתייה מרובה, מנוחה, שמירה על חום גוף תקין והימנעות מפעילות אגרסיבית מדי – או כזו המצריכה שיווי משקל ועלולה להסתיים בנפילה. שחייה והליכה הן הפעילויות המומלצות ביותר.

מיתוס: אסור לשחות בים, לעשות אמבטיות או לטבול בג’קוזי בזמן הריון

מציאות: אין מניעה משחייה ומאמבטיות, אך מים חמים כמו בג’קוזי עלולים להזיק. הם עלולים להעלות את חום הגוף, וכיום ידוע כי חום גוף גבוה עלול לפגוע בעובר ואף לגרום למומים (זו גם הסיבה לכך שמומלץ ליטול תרופות להורדת חום בהריון על פי הצורך).

מיתוס: בטן מחודדת? – זה בן!

מציאות: אין קשר בין צורת הבטן ההריונית לבין מין העובר. לכל אישה יש כמובן מבנה גוף הייחודי לה, וצורת הגדילה של הרחם ההריוני אינה קשורה במין העובר.

מיתוס: בחילות בטרימסטר הראשון? – זאת בת!

מציאות: לא נמצא קשר בין חומרת “בחילות הבוקר” או “בחילות ההריון” לבין מין העובר.

מיתוס: הלב שלך דופק במהירות? – זה בן!

מציאות: לא קיים מחקר שזיהה קשר בין מין העובר לבין קצב פעימות הלב.

מיתוס: מתחילת ההיריון צצו על פנייך פצעונים? – זאת בת!

מציאות: לא קיים מחקר שזיהה קשר בין מין העובר לבין עור הפנים של האישה ההריונית.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן