news08.net/ads.txt

מאמר: ביטחון ומיגון העורף – היום שאחרי

הקמת מענה מהיר ומיידי לחסרי מרחב מוגן על-ידי תמיכה ומימון ממשלתי גם על חשבון תקציבים אחרים

בימים קשים אלו, בהם עומד עמנו תחת מתקפה אכזרית של ארגון החמאס ומאז תחילת הלחימה בגזרות השונות החל העורף הישראלי לספוג מטחים קטלניים של טילים מרצועת עזה ועמידה תחת איום טילים עצום ורב מצפון. גזרות האיום אינם מסתכמות בגזרת הדרום והצפון מגבול לבנון וסוריה אלא בגזרות יו”ש ובגזרה פנים ארצית העלולה להגיע לאיום ממשי על אוכלוסיות, אף במרכז הארץ.

לצערנו, רבים מהנפגעים מנפילות הטילים הם אלו שאין בקרבתם או בדירתם ממ”ד. דווקא באזורים הפריפריאליים (שאינם סמוכי גדר) נמצאים אחוזים גבוהים של דירות ובניינים שאין להם את הביטחון לשהות במרחבים המוגנים תחת ממ”ד תקני בעתות מלחמה מעין אלו.

מלבד מטרת העל של ההתחדשות העירונית והיא הגנה מפני רעידות אדמה וחיזוק/הריסת מבנים ישנים שאינם עומדים בתקן יש חשיבות עליונה במעלה לבצע התחדשות עירונית בבניינים בהם אין ממ”ד וכפועל יוצא מדובר לרוב על בניינים ישנים בעלי עמידות מוטלת בספק.

הזנחת ממשלות העבר את הנושא והטלת מגבלות על רווחיות היזמים באמצעים שונים או לחילופין אי מציאת פתרונות לאזורים בהם לא מתקיימת כדאיות כלכלית מכה בנו שוב ושוב בסבבי הלחימה הקודמים ו/או במלחמה כפי שאנו חווים אותה כיום.

ללא התייחסות לעניין פוליטי זה או אחר ונקיטת עמדה והאשמה אחורה, מוטב כי לאחר שוך הקרבות וניצחון עמנו על האויב יקבלו החלטות מושכלות במשרד השיכון, הפנים והאוצר ויידרשו לבעיות שעוד נותרו על מנת למצוא פתרונות יצירתיים, מהירים ומשביעי רצון שיתנו פתרונות למיגון והשריית תחושת הביטחון בכלל תושבי ישראל ללא קשר למקום מגוריהם או מצבם הסוציואקונומי, יפעלו לחייב בחוק הקמת מיגון ו/או התחדשות עירונית במקומות הדרושים לכך והקמת וועדה ליישום ומציאת פתרונות.

במשך 15 שנה הפך תחום התמ”א 38/פינוי בנוי לעסק משגשג לשדרוג כלכלי של רבים החל מבעלי דירות ישנות אשר שדרגו את דירותיהם וכלה ביזמים וקבלנים שהקימו לא פחות מ 1000 חברות על מנת לתת מענה לביקוש הרב .

היזמות בהתחדשות העירונית הינה עסק כלכלי שעובד על פי תקנות מוכתבות מראש, היזמים אינם באו לתת מענה וולנטרי לצרכי המדינה (ואינם צריכים לעשות כן) היזמים הקימו חברות, ייצרו מקומות עבודה רבים להמוני בעלי מקצוע בכל תחומי הבנייה, התכנון, הסחורות ועוד. תוך כדי עבודתם על ייצור מלאי דירות במרכזי הערים תחת בניינים ישנים ,פעלו והגדילו את עתודת הבנייה בישראל.

בתוך כל העשייה המרובה בתחום, נותרו מאחור ונשכחו הסיבות בגללן חוקק חוק התמ”א 38 אשר השפיע על חייהם של רבים. ביטחון ובטיחות צריכים להיות שוב בראש סדר העדיפויות. והפתרונות להשבת סדר העדיפויות על כנו הינו באחריות בלעדית של גורמי השלטון ולא של היזמים.

בשל גודל מדינתנו וקרבת מרבית האוכלוסייה לגבולות (כולל הקו הירוק) בהם שוכנים רבים ממבקשי רעתנו התוודענו בצורה הכואבת ביותר לצורך האישי של כל משפחה ומשפחה להיות מוגנת בביתה שלה מכל פגע ותקיפה מבחוץ ועל כן נדרש שדרוג משמעותי ותקני בטיחות חדשים לממ”דים הקיימים, נעילתם, והשהות הבטוחה בהם בייחוד בישובים סמוכי גדר, יישובי יו”ש ואחרים .

הקמת מענה מהיר ומיידי לאוכלוסיות אלו ע”י תמיכה ומימון ממשלתי נדרשת בעת הזו אף על חשבון תקציבים אחרים על מנת לנסוך ביטחון בליבם של משפחות רבות אשר ביטחונם התערער בצורה משמעותית.

בימים אלו וכחלק מלקחי המלחמה עתידה להתקבל החלטה לקיצור משך הגשת בקשה להקמת ממ”ד. סנונית ראשונה זו היא טיפה בים .אל לנו לשכוח שלא לכל בעל דירה לה אין ממ”ד יש את האפשרויות הכלכלית להקמת ממ”ד. חיזוק וחשיבה מחודשת להגדלת הוודאות הכלכלית והסרת חסמים תאפשר לרבים לבצע זאת בתוך הליך התחדשות עירונית.

גילעד ושדי, עו”ד ומגשר מוסמך מטעם ועדת גדות ובתי המשפט, בעל תואר M.B.A, מלווה בעלי דירות וועדים בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ”א 38.

צילום: יח"צ

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן