news08.net/ads.txt

איך דיאטה דלת פחמימות יכולה לעזור לכם לשמור על משקל תקין?

אחת מהנחות היסוד אשר היו מקובלות בעבר הייתה כי כל הקלוריות ״שוות״ זו לזו, כי לא משנה מה אוכלים, העיקר שכמות הקלוריות שאנו שורפים  הינה גדולה יותר מכמות הקלוריות שאנו צורכים.  

את הנחת יסוד זו מפריך מאמר אשר יצא בעיתון הרפואי BMJ. לפי המחקר, בבוגרים עם משקל עודף אשר הוציאו פחמימות מהתפריט שלהם והמירו אותם בשומנים, נראתה עליה חדה בקצב חילוף החומרים בגופם. לאחר חמישה חודשים של אכילה לפי תפריט זה, גופם שרף כ-250 קלוריות ביום יותר מאשר אנשים שאכלו הרבה פחמימות וקצת שומנים; זה מוביל אותנו למחשבה כי יתכן שהגבלת צריכת הפחמימות עוזרת בשמירה על משקל רצוי לאחר ירידה במשקל.

מחקר זה מהווה הוכחה לכך שהגוף לא רואה את הקלוריות ממקור שונה כ ״שוות וזהות״, כאשר מדובר בחילוף חומרים. כמו כן, מאמר זה גם מעלה נקודה לחשיבה כי יתכן וההנחיות ליורדים במשקל מטעם ארגוני הבריאות: ספירת קלוריות, הקטנת המנות של האוכל והגבלת צריכת השומנים – התיישנו.

מומחים רבים מניחים כי הסיבה להשמנה באוכלוסייה הרחבה הינה הגזמה בצריכת הקלוריות מכל הסוגים. לעומת זאת, אחד מהחוקרים, רופא אנדוקרינולוג דיוויד לודוויג, מניח כי מגפת ההשמנה נגרמת מפחמימות מזוקקות(״פחמימות ריקות״), אשר קיימות בסוכר, מיצים, לחם לבן, פסטות וכדומה- מוצרי מזון אשר מעלים באופן חד את ריכוז הגלוקוז והאינסולין בדם. לפי המחקר אנו רואים כי מנות מזון אשר שונות זו מזו ביחס של פחמימות-שומנים, אך מכילות אותה כמות קלוריות, משפיעה באופן מאוד שונה על הורמונים, תחושת רעב וחילוף החומרים בגופינו.

המחקר המדובר נערך באופן הבא: בשלב הראשון, המשתתפים שמרו על דיאטה קפדנית, אשר הובילה לירידה של כ-12% ממשקלם. בשלב השני, המשתתפים חולקו ל3 קבוצות לפי כמות צריכת הפחמימות, בקבוצה הראשונה הפחמימות היוו 20% מסך הקלוריות היומיות, בשניה 40% ובשלישית 60%. בשלושת הקבוצות החלק של החלבונים בתפריט היומי היה זהה ועמד על 20% מסך הקלוריות היומיות שנצרכו. בחמשת החודשים העוקבים האכילו את המשתתפים בכמות אוכל מספקת, כך שהם לא יעלו ולא ירדו במשקלם.

כ-250 קלוריות יומיות נוספות, אשר נשרפו באנשים שתפריטם היה דל פחמימה, יכולים להצטבר לירידה של כ-9 ק״ג בשלוש שנים על תזונה שכזו. לודוויג הדגיש כי מסקנות המחקר אינן נוגעות לפחמימות המורכבות, כגון אלה הנמצאות בפירות, קטניות, דגנים מלאים וכדומה. לפי דבריו, המחקר מעלה נקודה לחשיבה כי צמצום צריכת אוכל עם תוספת סוכר, קמח ופחמימות ריקות אחרות, יתכן ויעזרו לשמור על משקל רצוי לאחר ירידה במשקל מאחר ומגביר את חילוף החומרים בגוף שמסתו נמוכה באופן יחסי.

  • נכתב ע”י ד”ר אלכס אייזיקוביץ פרופ – מכון מטבולי www.aizikovich.com

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן