news08.net/ads.txt

ישנם מקרים לא מעטים בהם תינוקות נולדים לזוג שאינו נשוי – בין אם בני הזוג נמצאים במערכת יחסים אך אינם נשואים, ובין אם מדובר ביחסים מזדמנים או חד פעמיים בין גבר ואישה. במקרה שהאישה נכנסה להריון, והצדדים מעוניינים לאשר או לשלול את זהותו של האב, ניתן לבצע בדיקת אבהות. מהם הכללים שלפיהם בדיקת אבהות מתבצעת בישראל?

(צילום: FREEPIK)

מהי בדיקת אבהות?

כאמור, בדיקת אבהות תאפשר לכם לדעת אם הגבר הוא האב של התינוק, או שמא הוא אינו האב. האמצעים הטכנולוגיים של ימינו הקלו מאוד על היכולת לעבור בדיקת אבהות, שכיום נעשית לרוב באמצעות לקיחת דם או באמצעות דגימת רוק של האב.

בדיקה גנטית כזו היא על פי רוב אמינה במיוחד, ומציגה רמת וודאות של כ- 99%. כך תוכלו לדעת כמעט בוודאות האם הגבר הוא אבי התינוק, או לשלול זאת. על מנת להגדיל את ודאות הבדיקה לגבי שני הצדדים, ניתן לערוך בדיקה גנטית גם לאם הילד.

ההשפעה של בדיקת האבהות היא משמעותית, ביחס לחובות והזכויות שיהיו לאב על התינוק. אם הגבר נמצא כאב התינוק, יוטלו עליו כל החובות שאב חב בפני ילדו – לרבות החובה לשלם דמי מזונות.

בדיקת אבהות והדין הדתי

במדינת ישראל, הנושא של דיני משפחה והליכי נישואין וגירושין מנוהל על ידי הדין הדתי וההלכה היהודית. דינים אלו עלולים לגרום לעניין בדיקת האבהות להפוך למסובכים יותר ולבעלי השלכות דרמטיות על עתידו של הילד.

לפי ההלכה היהודית, ילד שנולד לאישה נשואה אך מאדם שאינו בעלה – ייחשב לממזר. לקביעה כי ילד הוא ממזר יש השלכות דרמטיות על חייו מבחינת ההלכה היהודית. הממזר לא יוכל להתחתן עם מי שאינו ממזר גם הוא, וכן גם צאצאיו יוכרו כממזרים.

זוהי סיבה מרכזית שבגללה בדיקות אבהות בישראל הן נושא מורכב, ולא ניתן לערוך בדיקה כזו באופן עצמאי – אלא רק מתוקף צו של בית המשפט. בתי המשפט מנסים להימנע עד כמה שניתן מלהכריז על ילדים כממזרים, ולכן לא תמיד יאפשרו לכל זוג לערוך בדיקת בעלות. התביעה לביצוע בדיקת אבהות תהיה קלה יותר כאשר לא מדובר באישה נשואה, שכן כך נוסר החשש שהתינוק יוכר כממזר.

בדיקת אבהות אזרחית

חוק בית המשפט לענייני משפחה נותן סמכות לבתי המשפט האזרחיים לדון בנושאים של תביעת אבהות. כאשר יש חשש לכך שהילד יוכר כממזר, לאחר בדיקת אבהות שנעשית על ידי בדיקה גנטית, ניתן להגיש תביעת אבהות אזרחית לבית המשפט לענייני משפחה.

בדיקת אבהות אזרחית נעשית באמצעות ראיות אחרות, שאינן גנטיות. התביעה נעשית בהליך אזרחי, ולכן אין לה כל השפעה על ההלכה והדין הדתי – כך שהילד לא יוכר כממזר, גם אם לפי ההלכה היו מכירים בו ככזה לאור נסיבות הולדתו.

גבר שנמצא שהוא האבא של הילד, לאחר בדיקת אבהות אזרחית, יחויב בכל החובות האזרחיות של אב כלפי ילדו – לרבות תשלום מזונות.

הליך של תביעה לבדיקת אבהות

כאמור, חוק בית המשפט לענייני משפחה נותן לבית המשפט לענייני משפחה את הסמכות להוציא צו לבדיקה גנטית, שתקבע האם הגבר הוא אב התינוק או לא.

לצורך קבלת צו זה, יש להגיש לבית המשפט כתב תביעה לקביעת אבהות, לצרף אליו תצהיר חתום ומאומת על ידי עורך דין, ולשלם אגרה עבור התביעה.

הדיון בנושא בבית המשפט לענייני משפחה נערך בדלתיים סגורות, מפאת הזכות לפרטיות ולצנעת הפרט של הצדדים. אם בית המשפט מוצא שאין כל חשש שהילד יוכר כממזר לפי ההלכה, סביר להניח שלא תהיה מניעה לתת צו לבדיקה הגנטית.

הבדיקה הגנטית אמנם אינה פולשנית (שכן על מנת לבצע אותה נדרשת רק דגימה של רוק, שיער או דם), אך היא מחייבת את הסכמת הנבדק, ותתאפשר רק בתנאים מסוימים. אם הנבדק הוא קטין מתחת לגיל 16, תידרש ההסכמה של הוריו או של האפוטרופוס שלו, ואם הוא קטין מעל גיל 16 – תידרש גם הסכמתו, בנוסף להסכמת האחראיים עליו.

אם בנסיבות המקרה בית המשפט ימצא שיש סכנה לכך שבדיקה גנטית תביא להכרה בתינוק כממזר, בית המשפט לרוב לא יעניק צו לבדיקה גנטית, אלא יפנה את העותרים לבדיקת אבהות אזרחית (עליה פירטנו קודם לכן).

סירוב לעבור בדיקה גנטית

ישנם מקרים בהם הדרישה לבצע בדיקת אבהות נובעת מהצד של האם, על מנת לדעת בוודאות מי הוא אב התינוק שלה. במקרים אלו, ייתכן שהאב יתנגד לעבור את הבדיקה, מסיבותיו הוא. לאב עומדת הזכות להתנגד לבדיקה, אך חשוב לדעת שסירוב שכזה יכול לעמוד לרעתו של האב. אם הסירוב לעבור את הבדיקה נובע מסיבות שאינן סבירות, בית המשפט יכול להכריע שהמסרב הוא אביו של הילד – גם ללא עריכת בדיקה שתוכיח זאת.

קביעה זו תתבצע בעיקר במקרים בהם טובתו של הילד דורשת זאת. כאשר בית המשפט מכריז על הגבר כאביו של הילד – האב יהיה מחויב כלפי הילד שלו בכל החובות הרגילים שמחויבים בדין, לרבות תשלום מזונות.

ערעור על פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה

במידה ובית המשפט לענייני משפחה נתן פסק דין בעניינכם, ואתם מבקשים לערער עליו מכל סיבה שהיא – תוכלו להגיש את הערעור לבית המשפט המחוזי, בתוך 45 ימים מהיום בו ניתן פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה.

לפני שניגשים לערעור על פסק הדין, חשוב להיוועץ בנושא עם עורך דין מקצועי לדיני משפחה, ולבחון את האופציות שעומדות מולכם. עו”ד אסתר שלום מתמחה בנושאי דיני המשפחה, ומכירה את מערכת הערכאות המשפטיות לעומקה ולרוחבה. אם אתם מבקשים לערער על תוקפו של פסק הדין שניתן לכם, תוכלו להיעזר בעורכת הדין על מנת לעשות זאת בצורה שתהיה היעילה ביותר עבורכם, ותשיג את התוצאה המבוקשת.

ליווי של עורך דין בהליך לבדיקת אבהות

מפאת החשיבות וההשלכות הרבות שיש לעניין ההורות, ומכיוון שגם ההשלכות בדין הדתי עשויות להיות חמורות אם הילד יימצא כממזר – ההליך לבדיקת אבהות בישראל עלול להיות מסובך וממושך.

כאמור, יש צורך בצו של בית משפט לענייני משפחה על מנת לבצע את הבדיקה הגנטית, שאליו צריך להיות מצורף תצהיר חתום על ידי עורך דין, שמאשר את נכונות הפרטים. חשוב שיהיה לצדכם עורך דין מקצועי ומיומן לדיני משפחה. כזאת היא עו”ד אסתר שלום, שמומחית בדיני משפחה ובהליכי גירושין, ואף משמשת כמגשרת מוסמכת.

עו”ד אסתר שלום ליוותה זוגות רבים בכל העניינים הסבוכים של דיני המשפחה בישראל, אשר מצריכים ידע והיכרות עמוקה עם הערכאות המשפטיות הרלוונטיות. עורכת הדין תשמע את הסיפור שלכם ואת נסיבות האירוע, ותדע אם עליכם ללכת להליך לתביעת אבהות לפי בדיקה גנטית, או שמא עליכם לפנות ישירות לבדיקת אבהות אזרחית.

עו”ד אסתר שלום תייצג אתכם במידת הצורך אל מול הערכאות המשפטיות, ותעשה הכל על מנת לדאוג לאינטרסים שלכם בבית המשפט – כאשר העיקרון המנחה הוא טובת הילד ורווחתו. לעורכת הדין ניסיון של שנים רבות בנושאים אלו, לרבות נושאים של בדיקת אבהות (בין אם בבדיקה גנטית ובין אם על ידי בירור ראיות אחרות, בהליך האזרחי).

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן