news08.net/ads.txt

הפרעה דו קוטבית (או בשמה הקודם מאניה-דיפרסיה) היא הפרעה המאופייינת במיוחד בתנודות קיצוניות במצב הרוח. רגע אחד האדם מרגיש שהוא מרכז העולם ויכול לעשות הכול: לתכנן תכניות גדולות, לעבוד על פרויקטים חדשים, לעזוב לחו”ל בפתאומיות, ובקיצור “לטרוף את העולם”. ושבוע או חודש לאחר מכן הוא אינו מצליח לקום מהמיטה וחש כי אין לו טעם לחיות.  

(צילום: FREEPIK)

מהם התסימנים של הפרעה דו קוטבית?

את התסמינים אפשר לחלק בדרך כלל לתקופה של המאניה ולתקופת הדיפרסיה. בתקופת המאניה, ניתן להבחין בתסמינים דוגמת מצב רוח מרומם מאוד, פעלתנות יתר, דימוי עצמי מופרז, תחושת התעלות רוחנית, לצד תסמינים שעלולים להתגלות לסביבה כבלתי נעימים כמו חוסר סבלנות כלפי אחרים, חוסר שקט, רגזנות יתר, דיבור בלתי מאורגן ובלתי ברור, דיבור מהיר, יצר מיני מוגבר, נטייה לקחת סיכונים (כמו פרידה מבן/בת זוג או התפטרות פתאומית מעבודה), ירידה בצורך לישון ותחושה של עודף אנרגיה המשפיעה על הסביבה.

תקופת הדיפרסיה מגיעה בדרך כלל אחרי התקופה של המאניה, והיא בעצם ה”ראי” של המאניה. היא מתאפיינת בהתנהגויות כמו מצבי רוח ירודים, תחושה של עצבות וחוסר תקווה, חרדות, קושי בריכוז, מחשבות תכופות על מוות, חוסר אנרגיה, עייפות תמידית, יקיצה מוקדמת וקשיי הרדמות, רגשות אשם, חוסר עניין בתחביבים ועוד.

מעבר לכך, חשוב לזכור שהן בתקופת המאניה והן בתקופת הדיפרסיה המטופל עלול לסבול ממחשבות שווא והזיות. בני המשפחה והחברים צריכים להיות ערניים לתופעות אלה על מנת לקחת את יקירם לטיפול מתאים.

הפרעה דו קוטבית לפי סוגים

להפרעה דו קוטבית קיימים כמה סוגים הנבדלים זה מזה בחומרת התסמינים. כך, במסגרת הפרעה דו קוטבית מסוג 1 האדם יכול ללקות לפחות בהתקף מאניה אחד, ללא היסטוריה של התקפים קודמים. הפרעה דו קוטבית מסוג 2 מתאפיינת בהתקף אחד של דיכאון לפחות לצד התקף היפומאני – התקף הדומה למאניה אך אינו חמור כמותו. זאת משום שבמהלך התקף היפומאני האדם יכול לחוות שינויים בתפקוד ולחוות מצב רוח מרומם, אך עדיין לתפקד וללכת לעבודה. ישנה גם ציקלותימיה. זוהי צורה קלה יותר של הפרעה דו קוטבית המתאפיינת בתנודות במצב הרוח, אך תנודות אלה אינן עוצמתיות כל כך.

איך מטפלים?

הפרעה דו קוטבית פוגעת באיכות החיים ויוצרת תחושה של חרדה וחוסר ודאות. על מנת לעזור לסובל ממנה, טיפול בהפרעה דו קוטבית כולל שילוב של טיפול פסיכולוגי ותרופתי. מצד אחד, צוות של פסיכולוגים נכון להקשיב למטופל על מנת להבין מה עובר על נפשו. ומן הצד השני ישנו טיפול תרופתי שנועד לסייע למטופל לווסת את המחשבות וההתנהגויות הטורדות אותו דרך קבע. הצוות של פרויקט Moody מעניק לכל מטופל יחס אישי ואוהד, והוא קשוב לכל צרכיו. כך שאם אתם רוצים לעזור לבן משפחה הסובל מהפרעה דו קוטבית, הפנו אותו למרכז, והוא יקבל את כל הסיוע הדרוש.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן