זמני כניסת וצאת השבת | פרשת תולדות 25-26/11

חדשות 08 | להלן זמני הדלקת נרות שבת וצאת שבת 25-26 בנוב׳ 2022 פרשת תולדות

פרשת השבוע – תולדות. להלן זמני הדלקת נרות שבת וצאת שבת 25-26 בנוב׳ 2022 ביישובים הבאים: אילת והערבה, דימונה, נתיבות, אופקים, קרית גת, קרית מלאכי והסביבה, רחובות, גדרה, מזכרת בתיה, קרית עקרון, נס ציונה, מודיעין מכבים רעות, גן יבנה, יבנה, באר יעקב, רמלה, לוד.

אילת והערבה
כניסת שבת 16:11
צאת שבת 17:20

קרית גת
כניסת שבת 16:09
צאת שבת 17:17

קרית מלאכי ובאר טוביה
כניסת שבת 16:07
צאת שבת 17:17

רחובות
כניסת שבת 16:15
צאת שבת 17:17

גדרה
כניסת שבת 16:07
צאת שבת 17:17

נס ציונה
כניסת שבת 16:15
צאת שבת 17:16

מודיעין מכבים רעות
כניסת שבת 16:09
צאת שבת 17:16

מזכרת בתיה
כניסת שבת 16:07
צאת שבת 17:16

קרית עקרון
כניסת שבת 16:15
צאת שבת 17:17

גן יבנה
כניסת שבת 16:07
צאת שבת 17:17

יבנה
כניסת שבת 16:07
צאת שבת 17:17

באר יעקב
כניסת שבת 16:15
צאת שבת 17:16

לוד
כניסת שבת 16:14
צאת שבת 17:16

רמלה
כניסת שבת 16:15
צאת שבת 17:16

דימונה
כניסת שבת 16:12
צאת שבת 17:17

נתיבות
כניסת שבת 16:11
צאת שבת 17:18

אופקים
כניסת שבת 16:11
צאת שבת 17:18

פרשת השבוע: תולדות | הרב שלמה לוי

 הברכה ליעקב מאחדת את עולם החומר והרוח – מה מסמל יעקב איש תם ומה מסמל עשיו איש הציד? ומדוע נחרד יצחק חרדה גדולה?

בשבת זו ניפגש עם שלושת אבות האומה בפרשה אחת: "אלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק". לאחר מכן תספר לנו התורה על ההריון של שני התאומים – אחד כולו אדמוני בעל אדרת שיער והשני איש תם יושב אוהלים. התורה מלמדת אותנו על שלשלת הדורות: מאברהם המשיך יצחק ומיצחק – ממשיכו יעקב. יצחק אוהב את עשיו, כי ציד בפיו ורחל אוהבת את יעקב, בנה הקטן. מצוירות בפנינו שתי דמויות השונות בתכלית זו מזו: עשיו מסמל את העשוי, את הגמור; הוא נולד כבר עם אדרת שיער ומתואר כאיש שדה, במובן של אדם שעסוק בענייני העולם. לעומתו, יעקב מתואר כאיש תם, שלם, יושב אוהלים. הוא ישב באוהלו של אברהם ולמד ממנו את תורת החסד, ישב באוהלו של יצחק ולמד ממנו את עולם הגבורה – ומתוך שני עולמות אלה בנה את האמת המוחלטת – "ייתן אמת ליעקב חסד לאברהם".

כאשר גדלו הנערים וביקש יצחק לברך אותם, הוא נותן ליעקב, הלבוש בבגדי עשיו, את הברכה: "וייתן לך האלוהים מטל השמים ומשמני ארץ ורוב דגן ותירוש". יצחק לתומו חושב שהוא מברך את עשיו ולכן מעניק לו ברכה שעוסקת בענייני העולם הזה – בגשמיות. לאחר מכן מגיע עשיו עם הציד, המטעמים שהכין לאביו ויצחק נחרד חרדה גדולה. מה משמעותה של החרדה של יצחק אבינו? יצחק חשב שיש מקום לפצל את הברכה הרוחנית מן הברכה הגשמית. לכן, כאשר נכנס יעקב בלבוש עשיו, נתן לו את הברכה הגשמית, בעוד שאת הברכה הרוחנית ייעד עבור יעקב.

אך לתדהמתו גלגלה ההשגחה האלוהית העליונה את הדברים כך שאת הברכה הגשמית העוסקת בטל השמים ובשמני ארץ קיבל יעקב, אותו איש תם יושב אוהלים. מתוך כך הבין יצחק אבינו שהקול קול יעקב והידיים ידי עשיו. כלומר, אין מדובר כאן בשתי דמויות, מצד אחד דמות אחת מאופיינת את קולו של יעקב ומצד שני דמות שמתארת את ידיו של עשיו. זוהי דמות אחת, דמות שלמה, דמות שמסמלת שלמות ותמימות, שכוללת גם את קול יעקב, קול התורה, וגם את היכולת לבנות את העולם על פי ערכי התורה וערכים של בניין עולם מתוקן ושלם. אמנם אלו הן ידי עשיו הבונות את העולם, אבל לפי קולו של יעקב אבינו. כאשר מתחוור דבר זה ליצחק נאמר: "ויחרד יצחק חרדה גדולה ומרה", כיון שכאן נתגלתה לו האחדות הגדולה שמתגלה בנשמתו של יעקב אבינו, המאחדת בין עולם החומר ובין עולם הרוח, בלי סתירה כלשהי ביניהם. עולם זה של יעקב מסמל עולם שלם, אמנם בנוי מרבדים שונים, אבל שלם בשלמות.

* הכותב הרב שלמה לוי, ראש ישיבת ההסדר ראשון לציון ונשיא הגרעין התורני ראשון לציון.

קרדיט תמונה: FREEPIK

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן