מזכרת בתיה לא תהיה עיר

ראש מועצת מזכרת בתיה המכהן בהצלחה רבה בחמש השנים האחרונות, כשהחינוך, התשתיות ושמירה על צביון המושבה לנגד עיניו, מתכונן לבחירות הקרובות | הנה ראיון חגיגי – עם הרבה מאוד להט בעיניים ביום הולדתו ה-54 שחל היום

לפני הכל, ברכות לגבי גאון ראש מועצת מזכרת בתיה שחוגג היום (שישי, ערב חג הסוכות) את יום הולדתו ה-54. באופן מקרי יוצא הראיון הזה המסכם חמש שנים כראש המועצה, לאחר שהחליף את מאיר דהן – כיום מנכ”ל עיריית רחובות, ויש לומר שאף עושה זאת בהצלחה רבה.

כן, המושבה בידיים טובות: בדלת הפתוחה במשרדו של גבי גאון, לא מפסיקה תנועה של אנשים בין אם מדובר בפגישות התושבים השוטפות או דיונים לקידום תכניות העתיד של המועצה. לכבוד השנה החדשה שבפתח התפנה גאון לריאיון חגיגי בו הוא מספר על היקף העבודה הרבה שנעשתה במושבה בחמש השנים האחרונות וגם עם הפנים קדימה, לזו שעוד נותר לעשות. “החינוך הוא מרכז חיי”, כך הוא מבקש לפתוח את הריאיון, “היקף ההשקעות וההישגים בחינוך הגיע לשיאים חדשים בקדנציה הזאת ויש עוד תכניות רבות קדימה”, הוא אומר בסיפוק.

בלהט ונמרצות רבה המאפיינת אותו מקדם גאון כמה פרויקטים חדשים ומדגיש שהמושבה בידיים טובות ושלמרות הפיתוח הנרחב שעוד צפוי, כל עוד שהוא שליח הציבור “מזכרת בתיה לא תהיה עיר”. יתרה מכך מדגיש גאון שהוא לא עבד לבד בשנים האחרונות ועד כמה חשוב שלצד ראש מועצה תהיה נבחרת חזקה ותומכת לצידו, שתהיה משמעותית עם אנשים מחויבים אך ורק לטובת המושבה. על כן, הוא קורא להצביע בשני פתקים: בפתק הצהוב ‘גבי גאון’ – לראשות המועצה, בפתק הלבן – לסיעת משב שסימנה ‘כן’. “הדבר קריטי כדי שהמועצה תוכל לפעול ביציבות וללא סחטנות פוליטית”.

לקראת השנה הבאה עלינו לטובה כיצד אתה מסכם את חמש השנים האחרונות?

“אני מסתכל על הקדנציה כנדירה וייחודית במהלכה חווינו שנתיים של קורונה, חמש מערכות בחירות ארציות, מבצעים ביטחוניים (בית וגן, מגן וחץ, שומר החומות) פגעי מזג האויר החריגים ועוד, אך למרות כל אלה ונתוני פתיחה לא טובים בתחילת הקדנציה אותם יירשנו: גרעון גדול, מחסור בכוח אדם ומצב פיזי לא טוב של מבני ומוסדות ציבור וחינוך שדרשו שיפוץ ושדרוג מהותי, הצלחנו לייצר תנופת עשייה משמעותית בכל תחומי החיים במושבה”. “חשוב לי להדגיש, זה שאני מזכיר את המועצה הקודמת זה לא כדי להעביר אחריות בצורה כלשהי, אך הציבור חייב להבין שירשנו גרעון של כמעט 15 מיליון שקלים. כיום, הציג גאון, הגירעון צומצם לפחות מ-5 מיליון שקלים תוך הגדלת התקציבים בחינוך למשל ומבלי שהמועצה העלתה ארנונה. “לצד כל אלה, זכיתי להוביל את שיקום וחידוש בית הכנסת הגדול, הסמל והלב של המושבה, תוך ביצוע מהלך יצירתי להשגת התקציב. אין יום שאני עובר שם ולא מרגיש את ההתרגשות והצמרמורת מיופיו וחשיבותו של המבנה”.

 זה נשמע כמעט כמו קסם. איך הדבר מגיע לידי ביטוי?

“פעלנו בכמה מישורים, הגדלנו את ההכנסות וההשקעות מהמדינה ומגופים ציבוריים גדולים ולצד זאת התייעלנו באנרגיה (לדוגמא החלפת כל תשתית התאורה במושבה באופן שגם מקטין את ההוצאות וגם משפר את איכות התאורה) במכרזים (החלפנו קבלנים) ובשירות לתושב. ביצענו תהליכי ייעול ומיצוי במחלקות המועצה, הסכם עם משרד הבטחון ועוד. הוצאנו נכסים של המועצה להשכרה כמו בית קפה “רובידה” שכולם נהנים ממנו היום. כך שלמעשה שיפרנו וחיזקנו את השירות לתושב, כל זאת כאמור לצד העובדה שהמועצה מצידה לא יזמה אף העלאת ארנונה לאורך כל הקדנציה”.

רבות מדובר על מהפכת השקיפות והשירות אותה הובלת ספר לנו עליה?

“זה מתחיל בצורת החשיבה ובשאלה למה אני כאן. את מי אני משרת. כשברור לשליח הציבור שהוא משרת את כלל הציבור אז הוא נדרש לשקף. חשוב להדגיש כי לא מדובר רק בי, אלא באנחנו. חבריי ואני לסיעה באופן עקבי מקדמים את שיתוף הציבור והשקיפות אל מול הציבור. זה מתחיל בעניינים טכניים באמצעות שידור ישיר ובפרסום מוקדם של נושאים המועלים בישיבת המועצה וממשיך במהות במדיניות דלת פתוחה אותה הנהגנו ומיושמת כל העת לצד פגישות התושבים הקבועות עם הקשבה מלאה וכן בדברים שנשמעים “קטנים” בשיחות רשת לטיפול בבעיות אותן מעלים התושבים, וכמו הקמת ועדה ציבורית להנצחה, מה שלא היה כאן מעולם. בין לבין מציין גאון כי “תמיד ניתן להגיע ללשכה להגיד שלום ולעדכן על כל מטרד או בעיה זאת לצד קביעת פגישות מסודרות”.

לאחרונה הצגת מספר גרפים המראים על הגדלת ההשקעה פר תושב, ההשקעה שגדלה בכל תלמיד והפחתת הגרעון. גם ציינת את זה קודם לכן. הכיצד הדברים מסתדרים?

“כפי שציינתי, מדובר בתוכנית כלכלית מקיפה ורחבה שעסקה גם בהתייעלות ארגונית, גם בהסדר מול משרד הפנים וגם מול משרד הביטחון בהבאת כספים נוספים בארנונת תל נוף, מה שהיה תקוע עמוק במשך שנים. הדברים נוהלו ומנוהלים בצורה זהירה ואחראית בשביל לא להגיע שוב לקריסה כלכלית כפי שהתרחשה בשנים 2015 2016 בה הייתה המועצה מצויה בגירעון עמוק והגיעה לכדי תכנית התייעלות של משרד הפנים ואף כמעט לחשש של חשב מלווה. עם כניסתי לתפקיד ב-2018 התמקדנו בצמצום הגרעון ובהגדלת השירותים כאמור באמצעות התייעלות, גיוס תקציבים חיצוניים, ושינויים מבניים, כמו למשל מכרזים מסודרים וכפי שכבר ציינתי שינוי גישה גם בטיפול בתשתיות.  בשורה התחתונה ההשקעה פר תושב עלתה בכ-20 אחוז וההשקעה פר תלמיד מהתקציב השוטף עלתה בכ-15 אחוז (נתון זה הוא משלים לתקציב התיכונים שהוא תקציב נפרד). אלו הישגים רבי משמעות למועצה במצב הכספי כמו שלנו.


לאחרונה בית ספר רבין זכה בתואר בית הספר מצטיין של משרד החינוך וזאת בפעם השנייה ובכל זאת היה מי שבחר לתקוף איך אתה מתמודד עם זה?
“מערכת החינוך של מזכרת בתיה היא מרכז חיי והיא גאווה לכולנו וזוכה לשבחים מצד ההנהלה הבכירה של משרד החינוך. זו ההזדמנות לומר תודה גדולה למנהלים ולצוותים החינוכיים בכל המוסדות, למשפחות ולתלמידים הנהדרים של מזכרת בתיה. ברשות המקומית שלנו מושקעים כ-68 מיליון שקל בחינוך שזה כמעט חמישים אחוז מהתקציב של המועצה יחד עם תקציב התיכונים. וזה לא כולל בינוי, שיפוצים וקולות קוראים. במזכרת בתיה החינוך הוא היהלום שבכתר הלכה למעשה. תוסיף לזה שביצענו מהפכה בגיל הרך שכללה חידוש כלל 32 חצרות גני הילדים, טיפול בתשתיות ובחזות בתי הספר, פתיחת כיתות גן חדשות, חינוך מיוחד כמו כיתות תקשורת ועוד. הוספנו נדבך לבית ספר קשת אורבך כבית ספר משלב ומכיל – וזאת לאור בקשה ושיתוף פעולה עם הקהילה. זו דוגמא מעולה להכרה של משרד החינוך בפעילות החינוכית שלנו. הזכייה בקול הקורא לבית ספר משלב ומכיל ולאחרונה גם לגני הילדים הייתה מבין עשרות רשויות מקומיות והיא הביאה תקציבים למוסדות הללו. בנוסף שינינו את שיטת ההרשמה כך שהקליטה תהיה שוויונית ותאפשר למי שזקוק ומעוניין להיכנס למוסדות הללו, בעיקר ליסודי. החינוך הוא ספינת הדגל של מזכרת בתיה. כקהילה אנחנו רוצים יותר ונמשיך לעשות יותר אך ההישגים המשמעותיים מדברים בעד עצמם ונמשיך כל העת לשקוד על המשך קידומה ופיתוחה של מזכרת בתיה.”

נראה כי נעשה פיתוח משמעותי ושינוי בנושא התשתיות הפסקות החשמל הפכו לדבר נשכח
“תשתיות זה נושא חשוב ביותר והחיסרון שלו שהתושב לא רואה אותו כמו גינון למשל. ביצענו מהפכה בתשתית החשמל, המים, תאורה, הביוב ותקשורת סיבים אופטיים. בכל אלו הושקעו משאבים רבים בשביל לקחת את היישוב קדימה. כל פרויקט כזה דורש הרבה תיאום, הובלה וחיבור בין גופים גדולים, המדינה והמועצה. המערכות חודשו וקיבלו טיפול עמוק ויסודי שלא נעשה לפני כן במשך עשרות שנים בעבודה צמודה ויסודית מול חברת החשמל, מקורות, תאגיד המים וחברת בזק אנחנו ממשיכים לדחוף קדימה ואכן מרגישים את השיפור הניכר. יש עוד רבות לעשות ולא ניתן להבטיח ב-100 אחוז שלא יהיו תקלות”.


מה לגבי השינויים הן בנושא התחבורתי והן הכלכלי?
“עבורנו התחבורה הוא עוגן כלכלי של ממש. ביטול תכנית גני האירועים של המועצה הקודמת הפכה להקמתו של פארק הייטק (הוא שטח פרטי מדגיש גאון) תחת הנהגתנו כאשר הבניין הראשון לקראת סיום ובקנה עוד מספר מבנים בתכנון. פתיחתו של צומת שלישית, השגת תקציב לפיתוח ושיפור צומת בילו אפילו שלא מדובר בשטח מוניציפלי שלנו אך היה לנו ענין ברור בקידום הפרויקט כי התושבים שלנו סבלו שם כל יום. שבילי אופניים, המשך פיתוח הנחל ועוד מיזמים שמשפרים את איכות החיים. לא כל הדברים קורים מהר אבל הם מבוצעים ואנו רואים את התוצאות. אחד הצעדים הבאים שהציבור יראה בקדנציה הקרובה הוא כמובן הקאנטרי קלאב לרווחת התושבים, כאשר חוברת המכרז כבר הוגשה למשרד הפנים אחרי עבודה רבה וממושכת. נצא למכרז מייד עם הגעת האישור. עוד פרויקט עתידי הוא חיבור ישיר לכביש 6 כאשר כבר התקבל אישור לתקציב ראשוני לתכנון הכביש ונמשיך לקדם בעניין זה כל העת גם בקדנציה הבאה”.

בחזרה לפוליטיקה, ניתן לראות כי הרשימה שאיתה רצת ממשיכה זו הקדנציה השנייה ללא שינוי מה השיקולים בכך? 

“חבריי לתנועת משב היא קבוצת אנשים נהדרת, מסורה לציבור, צנועים ורואים יום יום את טובת התושבים. אנשים מגויסים ומחויבים לקהילה שבאו לשרת ציבור ולא לעשות לטובת עצמם. אני שמח וגאה בניסיון שהם צברו בשליחותם ציבורית. הם קשובים מאוד וזמינים לכל התושבים כאשר כול אחד מחולל שינויים בתחום אחריותו ועל כך כולנו מברכים. ישנם שינויים קטנים ויום יומיים וישנם שינויים מורכבים שלוקחים זמן. אני יכול לציין שתי דוגמאות מתוך מאות: אחת, בהובלת דביר צמח חבר המועצה האמון על תחום איכות הסביבה והיא היוזמה בפתיחת פאב הברונית שנפתח אחרי שנים רבות שגן הברון היה סגור, השניה בהובלת אפרת רובין ברד – פרסום מסודר וקבוע של פעילות המועצה שמשתקפת לציבור באופן שלא היה כאן מעולם. כמובן שיש פעילויות רבות נוספות של קובי שטיינברג ולימור פדלון במהפכת החינוך שהובילו ושמואל משולם בתחום השפ”ע למשל, אבל אלו שתי דוגמאות מתוך רבות לדברים שהציבור ממש פוגש אותן”.

מה חשוב לך למסור מכאן לתושבים?
” כל מערכת בחירות היא חשובה ומשמעותית מערכת הבחרות הזו היא חשובה במיוחד ואף קריטית להמשך את היציבות שמזכרת בתיה נהנית ממנה וזקוקה לה גם בעתיד. אחרי שנים רבות של טלטלות שהמושבה חוותה, אנו מצויים בתקופה יציבה ושקטה מאוד – כמעט ביחס הפוך למה שקורה במדינה. נמשיך בכל הכוח לקדם את החינוך, את התשתיות, הניקיון וגינון, בסביבה ובקיימות ועוד ועוד. חשוב מאוד להמשיך ביציבות של ההנהגה היום ואף להגדיל את כוחנו במועצה באמצעות הצבעה בשני פתקים: פתק צהוב – גבי גאון לראשות המועצה, ופתק לבן – “כן” לרשימה למועצה.

מה תאחל בסימן השנה החדשה לתושבים?

“מזכרת בתיה בהנהגתנו היא סמל לחיים משותפים וכך גם יהיה. ההנהגה בראשותי תמשיך להוביל את המושבה באחריות, בפתיחות, בשקיפות ובצורה מכילה, מגוונת ופלורליסטית כפי שהיה עד כה. במזכרת בתיה קיימות קהילות רבות ומגוונות שחיות זו לצד זו ללא הפרעה וכך זה ימשיך להיות, למרות ניסיונות כאלה ואחרים להפר את האיזונים הללו. מזכרת בתיה תמשיך ביתר שאת להיות דמוקרטיה פעילה בה כולם חיים יחד זה לצד זה כקהילה גדולה של קהילות רבות. זאת המחויבות שלנו ונפעל שלא תהיה שום השפעה שלילית מהמדינה בתוך מזכרת בתיה על מרקם החיים המשותפים כאן. החינוך אצלנו הוא אוטונומי ופלורליסטי ואף אחד לא יתערב בו בשום צורה. יש כאן תושבות ותושבים נהדרים ואני מאחל לכולן ולכולם שנה טובה ופורייה עבור המושבה”.

איפה נראה את מזכרת בתיה עוד 5 שנים?

“נפעל לממש את התכניות: קאנטרי חדש, סיום תכנון כביש 6 והשגת תקציב לביצוע, נראה את תחילת הבנייה של השכונה החדשה בסמוך למסילת הרכבת בה נלחמנו והשגנו 35 אחוז מהדירות הציבוריות עם עדיפות בהגרלה לבני המקום כדי שהילדים שלנו יישארו קרוב אלינו. בלי נדר נחזה בתחילת התחדשות עירונית בשיכונים הוותיקים שכל כך מגיעה להם בתוכנית רצינית ומקיפה, נמשיך בפיתוח נחל עקרון והסביבה ובהגשמת התכניות והיעדים שלנו אותם פרסמנו לאחרונה בחוברת מסודרת, בדיוק כפי שהגשמנו את המטרות לטובת היישוב בקדנציה החולפת. בתמצית – מזכרת בתיה תמשיך להיות יישוב מבוקש מאוד עם רמת חיים מלאה בטוב!”

◼️ לקבוצת החדשות במזכרת בתיה לחצו כאן

צילום: אור

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן