news08.net/ads.txt

סגר שלישי – אסון לאומי | הרב אפרים זלמנוביץ, הרב הראשי מזכרת בתיה

ההחלטה על הטלת הסגר הוכחה כשגויה. זו גזירה שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה. ההנחיות ליציאה מהסגר אינן מובנות לאזרח מן השורה ויוצרות אי אמון בממשלה עדי כדי מצב בו איש הישר בעיניו יעשה. אמת. סגר מוריד את התחלואה. אלא מאי?! שכרו יוצא בהפסדו. הרי אין מצב לקיים שגרת חיים בסגר ובסופו של יום בשעה שנחזור לשגרה תעלה התחלואה. עובדה! אחרי הסרת הסגר הראשון עם פתיחת המשק ומוסדות החינוך עלתה התחלואה.

לכן, יש להימנע מהטלת סגר ולאפשר פעילות המשק בכפוף להקפדה על התו הסגול הן בעסקים והן במוסדות החינוך ובד בבד יש לחזק את מערכת הבריאות ולציידו במיטב ומירב הכלים הרפואיים הנדרשים.

 רבינו סעדיה גאון אמר: אין אומתנו אומה אלא בתורותיה. תורה שבכתב ותורה שבעל פה. התורה היא מקור חיינו ומזון לנפשותינו. מערכת החינוך בשגרת קורונה זקוקה למשאבים מיוחדים. דרושה גם חשיבה מחודשת על הדרך הכי יעילה לחנך את תינוקות של בית רבן. לקיים הנאמר (יהושוע א’ ח’) “לֹֽא־יָמ֡וּשׁ סֵפֶר֩ הַתּוֹרָ֨ה הַזֶּ֜ה מִפִּ֗יךָ וְהָגִ֤יתָ בּוֹ֙ יוֹמָ֣ם וָלַ֔יְלָה לְמַ֙עַן֙ תִּשְׁמֹ֣ר לַעֲשׂ֔וֹת כְּכָל־ הַכָּת֖וּב בּ֑וֹ כִּי־אָ֛ז תַּצְלִ֥יחַ אֶת־דְּרָכֶ֖ךָ וְאָ֥ז תַּשְׂכִּֽיל”.

יש ללמוד מאופן הלימוד בישיבות הקדושות, המבוסס בעיקר על לימוד עצמי. חברותא. אחד על אחד. הצורך באימוץ שיטת לימוד זו מקבלת משנה תוקף בשגרת הקורונה בה הלימוד העצמי והלמידה מרחוק בעזרת השימוש באמצעים אלקטרוניים הפכו לדבר שבשגרה. רבינו סעדיה גאון אמר: אין אומתנו אומה אלא בתורותיה. תורה שבכתב ותורה שבעל פה.

התלמוד (ברכות ס”א) מביא מעשה: פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה, בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהילות ברבים ועוסק בתורה. אמר ליה: עקיבא, אי אתה מתירא מפני מלכות?

אמר לו: אמשול לך משל, למה הדבר דומה? – לשועל שהיה מהלך על גב הנהר, וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום, אמר להם: מפני מה אתם בורחים? אמרו לו: מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם. אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה, ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם?

אמרו לו: אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות? לא פקח אתה, אלא טפש אתה! ומה במקום חיותנו אנו מתיראין, במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה! בשגרת קורונה אנחנו זקוקים למערכת הבריאות חזקה יותר ולכן דרושים לה כספים רבים נוספים לטיפול בחולי הקורונה. חז”ל לימדונו: גוף בריא בנפש בריאה אשר על כן, על כל אזרח להשקיע את כוחותיו לשגשוג הכלכלה התעשיה והמסחר. המשנה אומרת: יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך. אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא” (אבות פ”ד מ”א).

 אחז”ל: לעולם ירחיק אדם עצמו מהצדקה ויגלגל עצמו בצער שלא יצטרך לבריות  (הל’ צדקה טור יו”ד רנ”ה). אמר לו רב לרב כהנא (פסחים קי”ג א’): פשוט נבילה בשוק ואל תצטרך לבריות. הנה כי כן, דבר פשוט הוא שאל לה לממשלה לעצור את הפעילות הכלכלית במשק.

ההיפך, חובתה לתמרץ ולעודד הכשרה מקצועית כדי לאפשר לכל אזרח שוויון הזדמנויות ליציאה לעבודה כדי  לפרנס בכבוד את עצמו ובני ביתו. אף במלחמתה בנגיף אל לה לממשלה להטיל סגר על המשק ולהביא את האזרחים עד כדי פת לחם חלילה. ואם אין קמח אין תורה. אין חינוך ואין בריאות.

 משרד הבריאות חייב להוציא הנחיות לשגרת קורונה שתהיינה ניתנות ליישום  וחלות על כל אזרח ומגזר בשווה. המרדכי (ב”ק פ’ הגוזל) קבע: כללו של דבר, כל דין שחקק המלך לכל אדם ולא רק לאדם מסוים אינו גזל. במידה והמלכות לקחה מאזרח אחד ולא מהשני הרי זה גזל גמור אלא אם נחקק הדבר בחוק הידוע לכל. רבינו אליעזר ממינץ כתב (נדרים פ”ד) ולא אמרינן דינא דמלכותא דינא אלא שעה שהמלך משווה מידותיו בכל מלכותו אבל אם משנה את החוק ממקום למקום לא הוי דינא דמלכותא.

הריטב”א (נדרים כ”ח) סבר שאם המלך גזר גזירה חדשה על מלכותו שלא לקיום העם כמקובל בממלכה מימים ימימה ואינם חלים על הכל בשווה אלא על חלק מהנתינים חמסנותא היא ושלא מן הדיןללמדך שכל חוק או תקנה או הנחיה חייבים לחול על כל האזרחים בשווה ומובנים לכל. הנחיות הממשלה לשגרת חיים בקורונה אינם חלים על כולם בשווה ואינם מובנים כלל ועיקר.  

הקורונה מחייבת צייתנות מליאה להנחיות משרד הבריאות ולכן על ההנחיות לחול על כל אזרח בשווה פשוטות ומובנות לכל. בדומה להלל הזקן שגוי אחד בא לפניו וביקש לגיירו. אמר ליה: דעלך סני לחברך לא תעביד זו כל התורה כולה ואידך זיל גמור (שבת ל”א א’). הלל הזקן לימד את הגוי כלל אחד ופשוט: מה ששנוא עליך לחברך לא תעשה ואת השאר תלמד בעצמך.

הנחיות לחבישת מסיכה וריחוק חברתי מובן לכל אזרח. גם אם אינך מפחד להידבק בקורונה חלילה לך מלהדביק אחרים. בעלי התוספות הזהירו: יותר יש להיזהר שלא יזיק אחרים מאשר יוזק הוא עצמו (ב”ק כ”ג א’) וכן פסק הטור (חו”מ סימן שע”ח). רבי עקיבא איגר הורה לגבי מגיפת החולי רע שפשטה בזמנו בשנת תקצ”ב לציית להוראות הרופאים למיגור המגיפה ומי שאינו מציית להנחיות משרד הבריאות וגורם בכוונת מכווין להדביק אחרים חל עליו דין רודף. כך או כך האזרח נדרש לאמונה באלוהי ישראל ובביטחון שיסיר מגיפה זו מעלינו.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן