news08.net/ads.txt

אב לתלמידת כתה ו’: “בתי הושפלה בבית הספר בטענה לאי צניעות”

ילדה

 

תלמידת כתה ו’ בבית ספר יסודי ברחובות הוענשה בטענה שחצאיתה אינה מגיעה עד לברך והועברה ללמוד בכיתה המקבילה, מבלי שעודכנו הוריה. לאחר שנודע הסיפור לאביה של התלמידה הוא הגיע אל בית הספר ודרש לקבל תשובות, אלא שמנהל בית הספר סירב לקבלו מאחר ולא חבש כיפה לראשו. במכתב חריף שנשלח אל מפקחת משרד החינוך מבקש האב לחקור את הנושא, נוכח העובדה כי בתו “נותרה פגועה ומושפלת” ודורש טיפול מעמיק לרבות נקיטת צעדים משמעתיים כנגד המורה המענישה, סגן המנהל ומנהל בית הספר

 

מאת: ליזה ללוצשווילי

 

על פי האקדמיה ללשון העברית המושג הֲדָתָה משמעותו הפיכה לדתי, ההפך מן “חילון”, קרי השתלטות היהדות הדתית – אמונית על המרחב הציבורי תוך שבירת האיזון הנדרש שבין היהודי לדמוקרטי, ובין הפרטיקולרי לאוניברסלי, ועמעום מופעיה השונים והמגוונים של היהדות. אולם נשאלת השאלה האם מתקיימת הדתה בבית הספר הממלכתי דתי ברחובות – זאת בעקבות פרשה שהותירה את מערכת החינוך בעיר בללא מילים. במרכזה של הפרשה הבאה, ילדה תמימה בת שתים עשרה, תלמידת כיתה ו’ שהגיעה אל בית ספרה בלבוש צנוע, כבכל יום, אך הואשמה על ידי מחנכת הכיתה בכך שאינה לבושה כנהוג והוטל עליה עונש שגרם לה לעלבון, ולדברי אביה, “ללמוד בכיתה המקבילה, כשהיא פגועה ומושפלת”.

במהלך השבוע שחלף מאז הפרשה ועד כה שוחח האב עם גורמים בכירים במערכת החינוך העירונית, כולל סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך זהר בלום ומנהלת החינוך העל יסודי שרה והב, בכדי להבין מדוע הושפלה בתו לעיני תלמידי הכתה – אולם לשניהם לא היה מענה מאחר ומשרד החינוך הינו האחראי הישיר להתנהלות מוסדות החינוך בישראל. השניים אף עודדו אותו לבחון את הדברים לעומקם. גם להם ברור כי העונש כאן אינו חמור במיוחד אולם היחס לו זכתה הילדה ותוצאות העונש שקיבלה, הינם חמורים מאוד ועולות שאלות קשות: האחת – האם בכתה השנייה הילדה הייתה צנועה יותר מקודם? כמו כן, מדוע הוריה של התלמידה לא עודכנו בדבר אי צניעותה לכאורה של הילדה?

במכתב ששלח אל המפקחת גולל האב את הסיפור. “מחנכת כיתה ו’1 של בית הספר החליטה להעניש את הילדה שלי עקב חצאית שלבשה שאורכה מגיע עד לברך. היא שלחה את הילדה ליום שלם לכיתה ו’2 כעונש –  ובטענה שהיא ילדה לא צנועה, עקב החצאית. בתי נותרה פגועה ומושפלת בכיתה ו’2, כשכולם מבינים שהיא בעונש עקב אי צניעות, כך לטענת המחנכת”, ציין.

לדברי האב “הילדה הייתה חסרת אונים, היא ניסתה להתקשר לרעייתי אך לא השיגה אותה, אני שהיתי בחו”ל והילדה צלצלה אליי כשהיא בוכה ומושפלת וגוללה בפני את טענות המחנכת וסגן המנהל על אי צניעותה, עקב חצאית שמגיעה עד הברך. הייתי בהלם. אני יודע איך הילדה שלי הולכת לבית הספר, מכיתה א’ ועד כיתה ו’ היא הולכת לבית ספר עם חצאית עד גובה הברכיים עם מכנס מתחת וחולצת בית ספר סטנדרטית. מעולם לא העירו לילדה ולנו על בעיה בלבושה או על חוסר צניעות. אין לי מושג מדוע עכשיו נזכרו להעיר בנושא”.

לאב טענות רבות כלפי מערכת החינוך. “אין לי מושג למה הענישו אותה ללא התראה וללא שיחה איתנו מבעוד מועד”, אמר, “אישתי ואני מעולם לא שלחנו את הילדה בחוסר צניעות לבית הספר, היא תמיד לבושה בטוב טעם, נקיה, מסודרת וצנועה. יותר מכך, אני לא מבין למה סגן מנהל בית ספר מסתכל על ברכי ילדה בת 12 וטוען לחוסר צניעותה. ואם לא די בכך, איך הוא שולח אותה לעונש הזוי שכזה? הדברים לא ברורים ולא מובנים לי כלל ואני שואל האם בכיתה ו’2 מותר ללבוש חצאית עד הברך?”.

ביום ראשון האחרון ניגש אבי התלמידה לשוחח עם מנהל בית הספר בנושא. “הלכתי אל בית הספר מפני שעל נושא חמור ומשפיל שחוותה בתי אני לא מוכן לשתוק”, אמר. “לתדהמתי המנהל טען שזה בסדר מבחינתו והוא שומר על הילדה שלי שתלך צנוע. ביקשתי ממנהל בית הספר לשבת ולשוחח איתו בנושא, אבל הוא התעלם ממני וטען שאיני מכבד את המקום מכוון שאין כיפה על ראשי. סגנו ניסה לדבר איתי ובמופגן סירבתי לדבר איתו והתעקשתי לדבר רק עם המנהל. מנהל בית הספר הטיח בי וטען שאנחנו החילוניים שולחים את הילדים שלנו לבית ספר דתי ולאחר מכן מתלוננים. הוא אמר לי באופן חד משמעי ‘לא מקובל עליך החוקים? אתה תמיד יכול להוציא את הילדה מבית הספר’. הייתי המום הרי מדובר בילדה בכיתה ו’, ילדה נורמטיבית, טובה, מקסימה ותלמידה טובה. הרגשתי מושפל על ידי המנהל ששפט אותי ולא התייחס אלי כראוי כי אין לי כיפה בראש. אנו מנהלים אורח חיים דתי, תרבותי ושומרים מצוות ושבת! באופן אישי אני מתפלל כל יום במניין 3 תפילות, שייך לקהילת היובל הספרדי, בעל קורא בתורה, לומד 3 פעמים בשבוע שיעורי תורה וגמרא. נכון, אני לא חובש כיפה על ראשי אך האם זה עושה אותי יהודי פחות מהמנהל? האם זה היחס שצריך הורה לקבל ממנהל בית ספר עקב המראה החיצוני והלבוש?”.

 

בפנייתו אל המפקחת דרש האב, “לברר ולתחקר את העניין מפני שאין באפשרותי לעבור לסדר היום. לא זכור לי שהכנסתי את הילדה לבית ספר חרדי, הילדה בבית ספר ממ”ד מעורב, בנים ובנות, בית ספר של משרד החינוך. אני מאוכזב מאוד ומצפה לטיפול מעמיק כולל נקיטת צעדים משמעתיים כנגד הצוות – המורה, סגן המנהל והמנהל”.

***

מעיריית רחובות נמסר כי ידוע למחלקת החינוך על הנושא אולם כל נושא תקנון ההתנהלות במערכת החינוך אינו קשור לעירייה אלא למשרד החינוך. פנינו אל אורלי בטיטו לקבלת תגובה, אולם עד סגירת הגיליון טרם התקבלה תגובתה. אם תתקבל עד סגירת הגיליון הבא, תגובתה תובא במלואה.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן