news08.net/ads.txt

איך רפואה משלימה יכולה לעזור במצבים של מתח?

רפואה-משלימה-וסטרס-300x200111

בעשור האחרון יש עליה עצומה בשכיחות הסובלים ממצב דחק נמשך. זאת בגלל קצב החיים המהיר, עומס העבודה והקושי של העבודה. עוד גורם לעליה בשכיחות הדחק הוא החיבור הבלתי פוסק שלנו לכלל העולם דרך התקשורת: כאילו לא די לנו בצרות הקטנות שלנו, אנחנו חווים גם את האיום והסכנה של קבוצת כורים בצ’ילי או נפגעי צונמי ביפן. מחקרים מראים כי 60% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת ממצב דחק ברמה קלינית. שליש מהסובלים מדחק נמשך מפתחים דכאון ושני השליש האחרים יפתחו חרדה. נשים נפגעות יותר מגברים וזאת כי הן חשופות ללחצי העבודה והחיים, וגם אחראיות על תפעול הבית והמשפחה.

ד”ר זיו בר, רופא ראשי, מאוחדת משלימה: “מעבר לפגיעה באיכות החיים, מצבי דחק נמשכים קשורים באופן מובהק למחלות רפואיות רבות: בעיות לב ויתר לחץ דם, אסטמה, סכרת, השמנת יתר, כאבי ראש, צרבת, כאבי בטן ותסמונת המעי הרגיז, הן רק חלק קטן מהרשימה”.

הרפואה המשלימה מאפשרת התמודדות יעילה עם המתח והלחץ שאנחנו חשופים להם. לכל טיפולי המגע יש השפעה מרגיעה באופן מידי והשפעה על הרגש ועל המערכות הפיזיולוגיות של הגוף. עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו או טווינה, מביאים לירידה בדופק, לחץ דם, קצב הנשימה ורמות הורמוני הדחק. מחקרים שנערכו על תינוקות הראו שהמגע הרגיל בילד, כמו בזמן החלפת חיתול, מביא לירידה במדדים של STRESS. בבתי הספר לסיעוד מלמדים את האחיות על חשיבות המגע במטופל וההשפעה החיובית שיש למגע על החלמה ממחלות.

טיפולי המגע מספקים הקלה מידית ומהירה, במהלך הטיפול ומיד לאחריו. הירידה בעוצמת המתח מאפשרת לגוף לאגור כוחות להמשך ההתמודדות. אולם, ככל שנתרחק ממועד הטיפול האחרון, הרזרבה שנוצרה בזכותו תנוצל ונמצא את עצמנו עם תסמינים של מתח ולחץ והרגשה של עייפות וחוסר אנרגיה. לכן, חשוב לזכור כי דחק הוא מצב כרוני ונמשך עבור רובנו. לכן, חשוב להשקיע את הזמן גם בטיפול עם השפעה ארוכת טווח.

סוג אחד של טיפול כזה הוא הביופידבק. ביופידבק פירושו היזון חוזר מהגוף. טכניקת הטיפול מבוססת על שימוש במכשיר שקורא את תגובות הגוף ומציג אותן למטופל. קיימים מדדים רבים אותם אפשר לקרוא עם המכשיר: דופק, הזעה, מתח שרירים, פעילות עצבית ועוד. כאשר נבחר המדד המתאים משקף את רמת המתח במטופל, מתחיל תהליך של תרגול ולמידה של טכניקה להפחתת מתחים כמו תרגילי נשימה. שיקוף רמת המתח באופן גרפי על מסך המחשב, מסייע למטופל ללמוד ביעילות את השיטה. לאחר מכן הוא יבצע את התרגיל מדי יום, או לפי הצורך,

קבוצה נוספת של טיפולים בעלי השפעה ארוכת טווח, כוללת את השימוש המושכל בצמחי מרפא, פרחי-באך או הומאופתיה. הדגשתי “מושכל”, כיוון שהעזרות בתכשירי עזרה ראשונה כמו תמצית RESCUE מקבילה להיעזרות בטיפולי מגע הקלה מידית אבל זמנית. הדרך הנכונה היא להשתמש במספר תמציות לפי סדר והגיון קליני, על מנת לשפר את יכולת העמידה של המטופל כנגד גורמי המתח והדחק.

בעגה המקצועית של המטפלים מדברים על שאלת ה-“למה”. לאחר שהרגענו את רמת המתח הבסיסית, צריך לברר מה גורם לאדם לחוות את הסיטואציה כמלאת מתח. הלא רובנו נהנים משחרור של אדרנלין ומוכנים לעמוד בתור ולשלם כדי לעלות למתקן המפחיד בפארק השעשועים. כלומר, סיטואציה של מתח יכולה להחוות כאתגר מעניין או כמטרד מאיים. אותו “למה” שגורם לנו להיות חשופים לתחושת דחק יכול להיות אופי תחרותי מדי, נטיה לפרפקציוניזם, חוסר בטחון או צורך באישור וחיזוק.

צמחי מרפא אינם תחליף לטיפול בשיחות, אך אם הגורם הפנימי העמוק ברור למטופל, הם יכולים לסייע לו לדלג מעל אותו המכשול. לאחר שיצליח בעזרת הטיפול להפוך מצב רווי מתח ולחץ שלילי, לאתגר מהנה וחיובי, תבוצע הפחתה הדרגתית של חוזק הטיפול. עד למצב בו ההרגל המתוקן והבריא יהפוך לטבע ולא יהיה צורך בעזרה של צמחי מרפא. כך או כך, אל תישארו לחיות חיים של דחק ועקה. מצבים אלה גורמים לפגיעה באיכות החיים בטווח המידי. ולחרדה, דכאון ותחלואי גוף קשים בטווח הקצר. בחרו טיפול ודאגו לעצמכם.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן