אתר הנצחה ומורשת יוקם על תל ערני

עיריית קרית גת בשיתוף רשות הניקוז, הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, רשות העתיקות וקק”ל, תקים אתר הנצחה ומורשת על תל ערני

עיריית קרית גת בשיתוף רשות הניקוז, הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, רשות העתיקות וקק”ל, תקים אתר הנצחה ומורשת על תל ערני (המוכר בעיר כ”הר גוליית”), לזכרם ולהנחלת מורשת הקרב של פט’ – 89 חללי גדוד 33 מחטיבת אלכסנדרוני שנפלו בקרב על התל, במלחמת השחרור בשנת 48′.

למרגלות התל הוקמה לימים העיר קרית גת. התל השומם יהפוך להיות חלק מרכזי משביל טיול- שביל “פלוגת האלוקים” מהתל תצא טיילת נוף היסטורית, לצד נחל לכיש, שתחבר את שכונת ‘כרמי גת’ לתל ערני בצד הנגישות הפיזי ותחבר את תושבי העיר כולה לרעיון ולמשמעות כיבוש התל ומסירות הנפש של הנופלים בקרב.

מספרת אביטל רייכנר מפיקת הסרט ופרוייקטורית הקמת האתר מטעם העירייה :“כשאני מסתובבת בקרית גת ומספרת על “פלוגת האלוקים” ועל “תל עירני” למרגלותיו נפלו 89 לוחמים, רבים לא יודעים על איזה תל אני מדברת. עם השנים למדתי להגיד- הר גולית, ואז מיד ותיקי העיר מזהים ומתחילים לספר לי איך כילדים הם היו צועדים אל התל, נהנים מהפריחה לאחר החורף, צופים על העיר הגדלה ועל הרי יהודה והשפלה. לא כולם יודעים שבמקום זה היה קרב עיקש במלחמת העצמאות. קרב בו לחמו חיילי חטיבת אלכסנדרוני, חברי הפלוגה הדתית שכונתה ‘פלוגת האלוקים’, וחיילי גדוד 35 של האצ’ל. הם הדליקו נר שני של חנוכה בשנת תש’ט, דצמבר 48, ויצאו לקרב נגד המצרים שכותרו בכיס פלוג’ה. כיס פלוג’ה היתה מובלעת מצרית, בשטח העיר קרית גת שלא היתה עדיין קיימת. למרגלות התל, באחת החצרות, התבצרו רבים מחיילי הפלוגה ונטבחו על ידי המצרים. לפני 10 שנים חקרתי והפקתי את הסרט “פלוגת האלוקים‘” לזכר הנופלים, סרט שרץ במאות קהילות מוסדות ומתנ”סים. הסתובבתי לא מעט סביב האנדרטאות שהוקמו בקרית גת- אנדרטת הנרות בכניסה לעיר שמסמלת את הנר שני של חנוכה, התאריך בו נפלו, ואנדרטת פ’ז ליד מפעל איסכור. אנדרטת פ’ז נבנתה בסמוך למקום קבר האחים בו נטמנו הלוחמים על ידי המצרים, עד שהועברו רובם לבית העלמין בנחלת יצחק בתל אביב”.

תל עירני למרגלותיו הוא תל מרשים שצופה על העיר קרית גת המתפתחת בקצב מסחרר. הוא משקיף על השכונה היפהפיה והמבוקשת כרמי גת ועל כל האזור. לאורך עשרות השנים שחלפו עמד התל שומם, אף שלט או ציון דרך לא הוקם עליו, לא סיפר את סיפורו, את סיפור הקרב והנופלים.  לאט לאט הבשיל הרעיון ונולד הפרויקט- שביל “פלוגת האלוקים“.

ראש העיר אבירם דהרי התגייס מיד לרעיון ההנצחה ושיקום האתר והעמיד לשם כך, צוותי עבודה , משאבים ויכולות תכנון. כיום משמשת אביטל רייכנר מנהלת הפרויקט בהובלת העיריה ורשות הניקוז בשותפות מיוחדת עם קק’ל, רשות העתיקות ושותפים רבים ומשמעותיים.

עיריית קרית גת פועלת כל העת על מנת להנציח ולשמר את מורשת הגבורה המפוארת של הקרב. בחודשים האחרונים נחנך בית יד לבנים החדש שגם בו מונצחת הפלוגה והקרב ובימים אלה נרקם שיתוף פעולה גם עם המשרד למורשת. העיר קרית גת זוכרת את הלוחמים שנפלו למענה ואת הערכים המשמעותיים שנשאו בליבם בדרך אל הקרב ממנו לא שבו.דגל התורה, העם והארץ: קרית גת נושאת את מורשתם ומבקשת להנחיל אותה לדורות הבאים ולזכור אותה עדי עד. ראש העיר ותושביה, זוכרים את המורשת וממשיכים לאורם של הנופלים. אור שנדמה היה שכבה בנר שני של חנוכה תש’ט- חוזר להאיר מחדש.

צילום: הדמיה- סך אדריכלים / ארגון פלוגת האלוקים / לירון מולדובן-בשבע

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן