news08.net/ads.txt

בעקבות המכבים: המדריך לטיול חנוכה לכל המשפחה

חנוכה הוא זמן מצוין לצאת לטיול בעקבות המכבים – יערות, עתיקות, אתרי קרבות עתיקים וסיפורי גבורה ויומיום | עומר שטארק
חנוכה הוא זמן מצוין לצאת לטיול בעקבות המכבים – יערות, עתיקות, אתרי קרבות עתיקים וסיפורי גבורה ויומיום | עומר שטארק

תיאוריות קשר רבות מקושרות לגיבורי תרבות: האם שייקספיר אכן כתב את המחזות המיוחסים לו? האם אלביס באמת מת? האם האמריקאים באמת נחתו על הירח ומי רצח את הנשיא קנדי? חוק ברנולדיני קובע כי נדרשת השקעה גדולה פי עשר להפריך תיאוריית קונספירציה מאשר לייצר אחת, דבר שככל הנראה נכון גם לגבי מיקומה של מודיעין הקדומה וקברות המכבים – המקום ממנו החל המרד הגדול של החשמונאים ביוונים, מרד שעד היום נחגג לזכרון כחג החנוכה.

גם אם קרבות המכבים אינם בדיוק במקום בו מתנוסס שלט המכריז “קברות המכבים” עדיין כדאי לצאת לטיול חורפי באזור, להכיר את המקום, גם אם לא המדויק, בו הכל החל. לעבור בין אתרי קרבות ידועים, שחזורים וגם יערות ירוקים עם פריחה חורפית מרהיבה. טיול בעקבות המכבים הוא בדיוק הדבר שיכול להתאים ליום חורפי עם מעט שמש, ילדים בבית, וכמיהה לטבע ולאוויר הפתוח. עם מעט מזל גם תראו אורניות בדרך אחרי הגשם ולפני הפיקניק – אז למה אתם מחכים? קחו את עצמיכם, את המשפחה והרכב, מלאו מים וחבשו כובע. אם יש לכם רכב חשמלי סיני – בררו איפה תחנת ההטענה הקרובה למקום הטיול, רבות מהן פזורות היום ברחבי ישראל. רכב חשמלי סיני בישראל הפך נפוץ מאד בשנה האחרונה ותחנות ההטענה עבורו התרבו מאד. כולכם חגורים? אז בואו נצא לדרך.

ההיסטוריה, בקצרה, של מרד החשמונאים

במשך תקופה ארוכה, אזור יהודה ידע עצמאות מדינית ודתית תחת שלטון סלואקי. כשאנטיוכוס הרביעי עלה לשלטו חל שינוי: הוא שאף לבסס את מעמד האלים האולימפיים כדת יחידה תוך גזרת גזרות שאסרו על קיום מצוות הדת היהודית ובמקביל בזז את מקדשי היהודים. מנגד נוצרו מעמדות בעם: המעמד הגבוה גבה מיסים גבוהים מהנדרש לתשלום המיסים ההלניסטיים לטובת כיסו הפרטי מהמעמד הנמוך. כשפקידי הסלואקים הגיעו למודיעין הקדומה להכריח את התושבים להפר את דתם קמו בני משפחת חשמונאי והרגו אותם – דבר שאותת למעשה על תחילת המרד בשנת 167 לפנה”ס. האגדות מדברות על כך שמתיתיהו אבי יהודה, היה זה שקם אל מול הפקידים ויהודה תפס את מקומו במהלך השנה הראשונה לאחר מותו מזקנה. חוקרים רבים סוברים כי מתתיהו כבר פרש אל ההרים עוד לפני בוא הפקידים, הוא זה שביצע את ההרג ויהודה הוסף לסיפורים, בדיעבד, על מנת לבסס “שושלת”. שלוש שנים לאחר פרוץ המרד ירושלים נכבשה, ובית המקדש טוהר. יהודה המכבי ואחיו שמעון התרסי ניצחו בקרבות רבים בשנים הבאות, וגם הפסידו בכמה. לאחר מותו של יהודה המכבי בקרב אלעשה, שבע שנים לאחר פרוץ המרד, יונתן אחיו הצעיר תפס את הפיקוד על המרד והמשיך במלחמה, תוך ניצול מלחמות פנימיות בין הסלואקים לרומאים ובין הסלואקים לבין עצמם. הוא ביסס את מעמדה של יהודה ואת מעמד משפחתו כמתחיל דרכה של שושלת מלכות חדשה.

בעקבות תחילת המרד ומודיעין הקדומה

אין ספק כי המרד החל במודיעין הקדומה – הספק הגדול הוא ביחס לאיפה בדיוק הייתה אותה מודיעין קדומה. בדרום מערב מודיעין המודרנית ישנם שרידים לבית הכנסת העתיק ביותר בעולם, מתקופת בית המקדש השני ובית חשמונאי – אום אל עומדן. מלבד בית הכנסת עצמו, במקום שרידים של גת עתיקה, מקווה, מבני מגורים וקברים. יש הטוענים כי כאן הייתה למעשה מודיעין הקדומה. המקום נחשף במקרה בזמן סלילת כביש בשנת 2000 והיום הוא פתוח למבקרים וכולל שלטי הסבר רבים.

בכביש 443 מכיוון ת”א ישנה פנייה שמאלה, משולטת, לכיוון קברות המכבים. שם, על במה קטנה ניצבות שורות של קברים שבשנת 1907 תלמידי הגימנסיה העברית הכריזו עליהם כי מדובר בקברות החשמונאים, והדליקו שם נר ראשון של חנוכה. המיתוס הונצח בשנת 1945, השנה בה קבעה תנועת מכבי את הקברות הללו כנקודת זינוק למרוץ לפיד החנוכה – מנהג הקיים עד היום. החוקרים דווקא חושבים כי מדובר בקברים מתקופה אחרת, הביזאנטית – אך ישנם באזור גם קברים אחרים מתקופת בית המקדש השני, ממש בצמוד לכביש 443 לכיוון ת”א כ-200 מ’ מהחניה. על קברים היו כתובים שמות (בעברית): שמעון, שרה, מרים ומנלאוס. קברים אלו הם מתקופת בית שני וייתכן כי קשורים לקברות החשמונאים.

הליכה של כק”מ צפונה בשביל המסומן באדום תוביל לפאתי כפר אל מידיה – כפר אשר חוקרים משערים משמר את שם מודיעין הקדומה, ואת מיקומה. בפאתי הכפר נמצא מבנה קבורה נוסף, מקורה בכיפה, קבורת שיח אל ע’רבאווי או חורבת הגרדי על שם יוחנן החשמונאי. האגודה לזיהוי קברי צדיקים החליטה לזהות את המקום כמקום קבורתו של מתתיהו החשמונאי, למרות שאין לכך ביסוס מחקרי. כאן ישנו קבר מוסלמי הניצב על מערות קבורה מתקופות אחרות – והקדומה שבהן היא ככל הנראה מתקופת בית שני, וייתכן והייתה שייכת לבית משפחת חשמונאי.

בחנוכה, יער בן שמן פורח וירוק. כדאי לנצל הזדמנות זו להנות לא רק ממערות קבורה עתיקות וסיפורי קרבות אלא גם לבדוק את הפריחה החורפית, לחפש פטריות לאחר הגשם ולהנות מפיקניק מבושם בריחות אורנים בצל הטבע המיוער.

מיהודה לגליל

החשמונאים שאפו לא רק להביס את הסלואקים אלא גם להרחיב את תחום השפעתם. במסגרת זו הם עשו מסעות כיבוש לאזורים נוספים בארץ והגיעו עד הגליל. דרך נוספת לחגוג את חג החנוכה ולשלב את ההיסטוריה של תקופת בית שני עם מראות ונינוחות החג של ימינו אנו היא לבקר בצפת והאזור. סיור בבית הבד של משפחת ג’השאן יכיר לנו בית בד מודרני לצד עתיק – שיטות ייצור שמן זית אשר שימשו להזנת החנוכיות העתיקות. בית הכנסת העתיק בנבוריה או חירבאת’ נרבתין, הוא בית כנסת ביישוב יהודי מתקופת בית ראשון ושני על הר ביריה. השרידים במקום מגלים לא רק בית הכנסת אלא גם מתקני מלאכה, מבני מגורים ומערכת מסתור תת קרקעית שלמה. לפנות ערב כדאי לטייל בין סמטאות צפת העתיקה, לצפות באור החנוכיות הבוקע מחלונות הבתים ולמזמורים.

טיול בחג החנוכה מפגיש את הטבע החורפי של ארץ ישראל עם ההיסטוריה העשירה שלה: מיתוסים ואגדות לצד ממצאים ארכיאולוגים, תרבות עתיקה וחדשה וסיפורים רבים של משפחה אחת, לא רגילה.

 

צילום: שאטרסטוק

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן