בתי הדין הרבניים חוזרים לפעילות מלאה

ועדת החוקה אישרה היום (א’), את תקנות הדיינים שנועדו להסדיר את התקיימותם של דיונים בתקופה זו בבתי הדין הרבניים. הפעילות תהיה מלאה למעט בנוגע לחטופים, נעדרים ובני משפחותיהם, אנשי מילואים ומפונים, שדיונים בעניינם יידחו.

ועדת החוקה אישרה את התקנות המחזירות את בתי הדין הרבניים לפעילות מלאה למעט בנוגע לחטופים, נעדרים ובני משפחותיהם, אנשי מילואים ומפונים, שדיונים בעניינם יידחו.

הממשלה נענתה לבקשת היו”ר ח”כ רוטמן לשקול הכללתם של אנשי קבע וכן של בני זוג של כוחות הביטחון ואנשי מילואים אם התקנות יוארכו בחודש נוסף: “אני קורא לבתיה”ד ולבימ”ש להפעיל שיקול דעת מקסימאלי בנושא ולהתחשב בבעלי הדין שאינם זמינים בשל שירותם או שירות בני זוגם, גם בסדיר ובקבע”

ועדת החוקה אישרה היום (א’), את תקנות הדיינים (הוראה שעה -חרבות ברזל) (סדרי דין בבתי דין רבניים), התשפ”ד-2023. התקנות נועדו להסדיר את התקיימותם של דיונים בתקופה זו בבתי הדין הרבניים.

בדברי ההסבר לתקנות נכתב: “עם הימשכות ימי הלחימה במסגרת מלחמת “חרבות ברזל” תוך חזרה הדרגתית של המשק לשגרת פעילות, כיום למעשה אין עוד צורך בהמשך פרסום הודעה על מצב חירום מיוחד והמשך החלת תקנות סדרי דין בבתי הדין הרבניים בעת מצב חירום מיוחד.
עם זאת, ישנם בעלי דין ובאי כוח כגון אנשי מילואים, חטופים, נעדרים ומפונים אשר בעקבות פעולות הלחימה המתמשכות נפגעה למשך תקופה ממושכת זמינותם לנהל הליכים משפטיים.

התיקון המוצע, אשר מעוגן בהוראת שעה למשך חודש בשלב זה, נועד להבטיח את שמירת זכויותיהם הדיוניות כך שבמהלך תקופת הוראת השעה לא יימנו בהליכים להם הם צד הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבעו בחיקוק או שקבע בית הדין, וכן לא יתקיימו דיונים להם הם צד, מלבד דיונים דחופים המנויים בתקנות סדרי דין בחירום.

יצויין כי התקנות תואמות לתקנות בתי המשפט ובתי הדין לעבודה שכבר פורסמו ונכנסו לתוקף.

יו”ר הוועדה ח”כ שמחה רוטמן: למעשה אלו תקנות שבאות להאחיד את המצב כשאנחנו באנומליה כי התקנות האחרות של בימ”ש אינן לפנינו. יש שתי קבוצות שהרציונלים לכאורה קיימים גם לגביהן- כאשר בן זוג משרת במילואים או בצבא, בת הזוג מנוטרלת לעיתים לא פחות, בוודאי כשמדובר על משמורת ילדים, כך גם מישהי שהיא באת כוח כעו”ד. יש לתת לכך מענה ולרשום מי שהוא או בן זוגו משרת במילואים. בנוסף, לכאורה אין הבדל בין מי שמשרת במילואים לבין מי שבקבע או בסדיר עכשיו. גם אלו בוודאי הקרביים, לא חוזרים הביתה. בהרחבה גם אנשי כוחות הביטחון. מצב החירום גורם לכך שלא יוכלו לתפקד”.

עו”ד יעל בלונדהים, משרד המשפטים: “אין היום עוד צורך בהמשך פרסום הודעה על מצב חירום מיוחד והמשך החלת התקנות הנוכחיות, אך יש עדיין באי דין שנפגעה יכולתם להיות זמינים להליכים משפטיים והתיקון נועד לשמור את זכויותיהם הדיוניות. במקום שיש הסכמה לנהל את ההליכים על אף שבאי הדין או באי כוחם אינם זמינים יוכל להתקיים הדיון ובנוסף ראש בי”ד יוכל לקבוע שהליך מסוים יתקיים לאחר ששמע את בא הדין או בא כוחו ולא תינתן החלטה אלא אם הוכח כי בעל הדין או בא כוחו לא נמצאים בקבוצות המפורטות.
נשות המילואים זו הכללת אוכלוסייה גדולה מאוד והכוונה של התקנות היא לחזור כמה שיותר לשגרה. מי שצריך יוכל להגיש בקשה להחרגה. התקנות נועדו להגן על אנשים שבמצב מלחמה מתמשך ולא יכולים להרים אפילו טלפון”.

עו”ד רפי רכס מהייעוץ המשפטי של בתיה”ד הרבניים: “קיבלנו כמות אדירה של פניות לפיהן דווקא עיכוב המועדים גורם למניעת גישה לבתיה”ד. לא מדובר על מקרים דחופים שבגינם ניתן להגיע. יש בעיה לא דחופה שהופכת דחופה או בלתי נסבלת. לכן, צריך לדאוג לאיזון בין הצרכים”.
במהלך הדיון הציע כי ההרחבה לאנשי כוחות הביטחון ולבני זוג משרתי המילואים תהיה כברירת מחדל כך שאם הגישו בקשה לדחייה- בקשתם תתקבל.

עו”ד אהובה יששכר מלשכת עוה”ד: “אני מצטרפת לבקשת יו”ר הוועדה לעניין בנות זוג של משרתי צו 8. אמנם יש תקנה שאומרת שהימים לא באים במניין אבל לביה”ד יש שיקול דעת לקבוע שכן יבואו במניין או לקבוע מועד שעד אליו יש לעשות את הפעולה הנדרשת. למה שבת הזוג תהיה זו שתצטרך לפנות כל פעם?”.

עו”ד גאל עזריאל, מייעוץ וחקיקה משרד המשפטים: “אם הוועדה מחליטה להרחיב לאנשי הקבע, דעת השר היא כי יש לכלול את כלל כוחות הביטחון, ואז יש להסתכל על הנוסח של הוראת השעה לדחיית מועדים שנחקק בתחילת המלחמה, בה הורחבה לכלל כוחות הביטחון ונעשו התאמות”.

◼️ שתפו – רוצים להצטרף לעדכונים של חדשות אפס שמונה בווטסאפ? לחצו כאן

■ לעדכונים ישירים בטלגרם: לחצו כאן

■ פייסבוק לחצו כאן

■ אינסטגרם לחצו כאן

■ טוויטר לחצו כאן

■ יוטיוב לחצו כאן 

לפי יישובים »

◼️ לקבוצת חדשות אילת והערבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות דימונה, מצפה רמון וים המלח בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות נתיבות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אופקים בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות קרית גת והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות קריית מלאכי והמועצה האזורית באר טוביה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אשדוד בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אשקלון בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות גן יבנה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות יבנה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות גדרה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מזכרת בתיה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות קרית עקרון בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות רחובות והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️  לקבוצת חדשות נס ציונה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות באר יעקב בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות לוד והסביבה בווטסאפ  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות רמלה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מודיעין-מכבים-רעות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות ראשון לציון בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות ירושלים והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

לפי קטגוריות »

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חינוך ואקדמיה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – בעלי חיים לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – אוכל: מתכונים, קולינריה, מסעדות  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – בריאות ורפואה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – לייף סטייל-טיפוח, אופנה, עיצוב לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – צרכנות: מה חדש על המדף? מה יורד מהמדף? לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – תיירות, תרבות ופנאי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – רכילות, בידור וברנז’ה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – כל התחזיות (מזג אוויר / אסטרולוגיה וכו’) לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – נדל”ן, כלכלה ועסקים לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – הבמה הפוליטית לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/פלילי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – ביטחוני/חירום לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן