news08.net/ads.txt

גבירותיי ורבותיי, המועצה ה-15 של רחובות

רוני ויניב

בהפקה נוצצת נשבעו חברי מועצת העיר, הוותיקים והחדשים, אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותם במועצה. סיקור מיוחד הכולל פרידה מחברי המועצה ה-14, נאומים מרגשים, עקיצות וקריאות בוז. מה שבטוח: משעמם לא יהיה כאן בחמש השנים הבאות

קטע הנגינה הקסום של תלמיד הקונסרבטוריון אלון בננו, בפתיחת אירוע כינון המועצה ה-15 של עיריית רחובות, לא בישר את מה שאחר כך זכו לו מאות המשתתפים שהגיעו למרכז מורשת יהדות תימן וקהילות ישראל בשכונת שעריים: התנצחויות מצד לצד, עקיצות ואפילו קריאות בוז מהקהל.

רחמים מלול, ראש העיריה היה האחרון שנכנס לאולם, מלווה באישתו זהבה. “אני בסדר?”, שאל אותה עם החיוך המפורסם שלו כשסידר את העניבה והיא השיבה: “אתה בסדר, הכל בסדר, בהצלחה”. חנניה כורש – קיבל את שרביט ההנחיה ממפיק האירוע, דודי אשכנזי, ראש לשכת ראש העיר – וביצע אותה בחן רב. זה לצד זה התיישבו חברי המועצה ועימם דורון מילברג, מנכ”ל העיריה. ראשית נקרא מלול להדליק את הנר הראשון של חנוכה והוסיף זמירות. כורש הציג בפני הקהל חנוכייה מתימן בת 200 שנה וזמן קצר אחר כך גם פמוט שהובא על ידי ניצולת שואה בת 90 שנה למוזיאון, אשר גרם לו להתרגשות גדולה.

ארבע זמרות ושחקניות מבימת הנוער הציגו קטע מהמופע המקורי שעלה במהלך החג בבית העם, “משחקי הקסם” – ורק אז נפתח הטקס לשמו התכנסו כולם. יו”ר ועדת הבחירות ברחובות, תת אלוף במיל’ דובי גזית, עלה אל הבמה, סיפר על החוויה לנהל את מערכת הבחירות בעיר ושיבח את עובדי העירייה. “עיריית רחובות הצליחה להקים מערכת מסועפת ומורכבת”, אמר גזית שציין לשבח את עבודתם של דורון מילברג, אופיר מזרחי, איציק לוזון, אנשי מחלקת המחשוב, בנות מחלקת התקשוב והביטחון ובמיוחד את פועלו של דודי אשכנזי “שהצליח ביעילות ובנועם הליכות – ונתן לי לא פעם עצה טובה – לעבוד עם ועדת הבחירות ולנהל את כל מערכת הבחירות הזאת כמו שצריך”. לאחר מכן, כל נבחרי הציבור בהם עשרים חברי קואליציה וחמישה חברי אופוזיציה – נשבעו אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותם במועצה.

פרידה מחברי המועצה ה-14

השלב הבא היה הפרידה מחברי המועצה היוצאים ובראשם חבר המועצה הוותיק ביותר, עו”ד אמיר ירון שזכה לתשואות רמות. אמיר ירון כיהן בין השנים 1993-1998 וכן בין השנים 2003-2018 וכשהוא עלה לבמה, כולם קמו לכבודו. כמו כן, סיימו תפקידם במועצת העיר: גיורא בן ארי, יעל בק, ד”ר מרה קנבל – לאחר ארבע קדנציות רצופות, שלמה צבי מונטג (שישוב בעוד שנתיים וחצי, בהסכם רוטציה), אינג’ יפים זאיקה – שמכהן במועצה משנת 2006 ויערה ספיר. מן האירוע נעדרו גלי אפל קסטל ואבאי זאודה בשל שהייתם בחו”ל.

“אני נפרד מכם בעצב רב, הייתם שותפים נאמנים, מילאתם את תפקידכם בצורה המיטבית ביותר ואני מאוד מקווה שתהוו דוגמא ומופת גם לחברים החדשים שנכנסים”, אמר ראש העיר, “כפי שכבר הספקתי להכיר את החדשים והחדשות, אני חושב שהעיר עשתה עסקה טובה עם תושביה”. לאחר מכן נשא מלול את נאומו.

מלול: התודה – לבורא עולם (ולרעיה זהבה)

“ברכת שהחיינו ששמענו בהדלקת הנר הראשון של חנוכה ראויה בעיניי גם למעמד החגיגי הזה בו אנו חונכים מועצה חדשה ובעיקר חברי וחברות מועצה שזו להם הכהונה הראשונה”, פתח מלול את דבריו. “אני מודה לאלוקים”, אמר והתרגשותו הייתה ניכרת. הוא עצר את נאומו, מחה דמעה, לגם מכוס המים והמשיך: “על שזיכני להגיע כראש העיר לפתחה של הקדנציה השלישית ותחילתה של השנה העשירית לכהונתי. זו גם ההזדמנות להודות לקהל הבוחרים שנתן בי את אמונו שוב ושוב וכן לרעייתי ולכל בני משפחתי שמהווים בשבילי העוגן האמיתי בהמשך שליחותי הציבורית. כולנו בחרנו לעסוק בשליחות ציבורית בין אם זו השקפת חיים ובין אם זהו החיידק הפוליטי שזורם בעורקינו. בין כך ובין כך הטלנו על עצמנו אתגר שמחייב אותנו בעשייה יומיומית – ועל כן, אני שמח לציין שבזכות שיתוף פעולה נהדר במשך תשע השנים האחרונות, זכינו להעיר את העיר מתרדמתה בכל תחומי העשייה – הפכנו את רחובות לאחת הערים האטרקטיביות בארץ, אשר זוכה בהישגים רבים בכל התחומים. תושבים שנטשו את העיר שבים אליה וחדשים רבים נוספים אליה מידי יום ביומו, העיר מונה 151 אלף תושבים, בלי עין רעה”.

מלול התייחס בדברים שנשא למערכת הבחירות. “המערכה לוותה במעשים ודיבורים מיותרים אשר אפשר היה להימנע גם מהם, ואם מישהו נפגע לפחות מהסיעה שלי – אני מתנצל בהזדמנות זאת אף אם הדברים לא נעשו בידיעתי. אני מקווה שהתנצלויות דומות תבואנה ברגע חגיגי זה מיתר ראשי הסיעות”. הדברים כוונו כמובן לסיעת רחובותי והעומד בראשה, מתן דיל, אשר ידוע לכל כי לא ‘חתול שחור’ קטן עבר בין השניים, שהיו בעבר כאב ובן – אלא שבר בגודל של פיל.

מלול המשיך: “אני מקווה שנצליח לטהר את האווירה ששררה בינינו אז ונצליח למצוא את המאחד ולא את המפלג כדי להמשיך ולפתח את עירנו היפה בכוחות משותפים, כל אחד בתחום בו הואצלו לו סמכויות. אני שמח לציין שבמשא ומתן הקואליציוני ביקשו החברים והחברות של הסיעות השונות כמה שיותר תפקידים ותחומים לעסוק בהם – וזה מעיד שהחבר’ה באו לעבוד”. מלול השתמש במטאפורה ודימה את חברי המועצה לנרות המפיצים אור. “הדרך עדיין סלולה והדלת עדיין פתוחה בפני הנרות הנוספים להצטרף ולעבות את האור ואת איתנותו על מנת להפיץ ולחזק עוד יותר את החבורה הנפלאה הזאת ואת העשייה למען העיר ותושביה. נותרו עוד תחומי עשייה רבים שבינתיים מופקדים אצלי או אצל חברי מועצה אחרים – ואני מקווה שבתקופה הקרובה יימצא להם דורש והעיר רק תהנה ותתפתח עוד יותר עם כל נר ונר שיושבים סביב השולחן הזה”.

בלום: “אמא ניצחנו, אמא הצלחנו”

זהר בלום, ראש רשימת “החינוך בראש”, המנצח הגדול של הבחירות מבחינת היקף הבוחרים והמנדטים פנה בפתח דבריו אל מלול. “תודה על האמון, על הגב והתמיכה, על כל מה שנתת לכל ילדי העיר רחובות ועל המהפך בחינוך”. לאחר מכן ציין את חברי הסיעה שהיו לצידו כל העת. “בדרך כלל בפוליטיקה אומרים שאין חברים אבל אבי קינד ואני הולכים ביחד שנים”, אמר וגרף תשואות. “לא היו לנו אף פעם ויכוחים. עימנו אורית שרגאי, אוה גור ועו”ד שמוליק דאנזאן – וכולנו באנו לעשות למענן התושבים. הבחירות הסתיימו והציבור מצפה לדבר אחד: שנעבוד למענו – וזה מה שאנו צריכים לעשות, לא מריבות ולא שכל אחד ימשוך את השמיכה לכיוון שלו – זה הכי קל”.

בלום הוסיף: “העיר שלנו היא עיר מיוחדת ותפקידנו לשמור עליה – כך נעשה בחמש השנים הבאות. עברנו מערכת בחירות לא קלה ולי היא הייתה קצת יותר קשה. אני רוצה להודות לאישתי חני ולבנותיי עומר וטל שדחפו אותי למרות הימים הקשים. חסרים לי שניים שליוו אותי ולצערי, לפני כחודשיים איבדתי גם את אימי לאחר שלפני שנה איבדתי את אבי. הדבר האחרון שאמא השאירה הוא פתק ליד הראש. ‘זהר, אלה השמות שאתה צריך לדאוג שיבואו להצביע’ היא אמרה לי. גם אז זה היה חשוב לה. אמא, הצלחנו, אמא, ניצחנו! נמשיך לעבוד למען העיר רחובות”.

דיל: “רוצה להיות ראש העיר”

“ועכשיו יישא דברים חבר המועצה עו”ד מתן דיל, מטעם סיעת רחובות ביתנו”, הציג מלול את סגנו לשעבר. הקהל גיחך, אבל את דיל זה לא הצחיק. “רחובותי!”, אמר דיל. “אה, זה שונה?” תהה מלול, “זה תמיד היה רחובותי, צירפנו עוד כמה סיעות אלינו”, השיב דיל ומלול ענה: “סליחה, סליחה, סליחה, חשבתי שזה רחובות ביתנו”. דיל לא התאפק והשיב: טעות לעולם חוזרת” ורק אז פתח בנאומו הארוך. בין היתר פנה אל ראש העיר ואמר: “רחמים, בימים שטרם החל מסע הבחירות ובמהלכן, הבטחת והצהרת בחוצות העיר, כי הרכבת הקואליציה תעשה בהתאם לתוצאות הבחירות ולא תהיה נגועה במשקעים אישיים שמקומם לא יכירנו. סיעת רחובותי ביקשה לקבל תיקים משמעותיים בהם תוכל להמשיך לשנות ולהשפיע על חיי התושבים בעיר, בלי להתנות זאת בתמורה או בשררה. מה שהוצע לנו לא היה ראוי, ושם ללעג את ההבטחות ואת האנשים שהצביעו עבור רחובותי ועבור עתיד טוב יותר”.

לאחר מכן הוסיף: “המטרה היחידה העומדת לנגד עיני, גם כעת ואולי יותר מתמיד – היא הרצון להיות ראש העיר של רחובות”. בסיום דבריו הוסיף: “הפרידה הזאת מהקואליציה עצובה ומצערת, עבורי, עבור העיר, עבור הדמוקרטיה, אך היא גם מביאה איתה הקלה גדולה ותקווה מחודשת לשלווה ושלום בבית שלנו, בעיר שלנו – ואני עושה זאת בצער אך בלב שלם, מתוך שליחות ומתוך נאמנות לאידיאל, למשהו שגדול הרבה יותר מאיתנו”.

עקיצות וקריאות בוז

ראשי הסיעות עלו בזה אחר זה: עו”ד יניב מרקוביץ’ (לב), אבנר אקוע (שס”ד), אמיתי כהן (הבית היהודי), איטל בציר אלשיך (רחובות חופשית מרצ), פנחס הומינר (הרשימה החברתית המאוחדת) ושאול צגהון (כיכר העוז). כל אחד נשא את משנתו.

החלק האחרון של הטקס היה מעניין במיוחד וכלל כאמור בפתיח עקיצות וקריאות בוז. מלול מינה את ממלאי מקומו וסגניו לפי סעיף 17 והקריא את תחומי סמכותו של כל אחד מהם. ראשית מינה את שרעבי, יד ימינו מזה שנים, מהאנשים שהוא סומך עליהם בעצימת עיניים. כשנדרש לקרוא כחוק כי הוא ממנה אותו לממלא מקומו וסגנו בשכר אלא אם המינוי יבוטל על ידו – אמר: “אין סיכוי, בנצי” וזכה לתשואות. ניכר כי גם הקהל כולו, ולא משנה מאיזו סיעה, מעריך מאוד את שרעבי, הממונה על תחום המיסוי העירוני.

לאחר מכן מונה זהר בלום, לממלא מקום ראש העיר וסגן בשכר אשר בתחום סמכותו ימשיך להחזיק בתיק החינוך. השלב הבא היה המינוי החדש, של עו”ד יניב מרקוביץ’ לסגן ראש עיר בשכר, אך ב-85 אחוזי משרה, זאת על מנת שיוכל להמשיך הגיש את תכנית “הפרקליטים” בערוץ 2, עד שתתקבל חוות דעת בוועדה לניגוד עניינים במשרד הפנים. עוד לפני שמלול סיים להקריא את הסעיפים הנוגעים למשרתו של מרקוביץ’ ביקש דיל לשאול שאלה. “אסיים את כתב האצלת הסמכויות ותוכל לשאול”, אמר לו ראש העיר, “אתה יכול לשאול גם על המשכורת של ראש העיר, זה בסדר”. מלול סיים את דבריו ודיל קיבל את רשות הדיבור. “רשימת רחובותי התכוונה להצביע בעד כל הסגנים אבל כשקראנו את סעיף 6 על 85 אחוז משרה יש לנו כמה שאלות”, אמר דיל. רועי שרעבי, מספר 3 ברשימת ‘לב’ התפרץ לעברו והזכיר נוכחים כי גם דיל, בכהונתו כסגן ראש עיר ניהל בית קפה, אשר בבעלותו עד כה. דיל השיב לו: “אתה חבר מועצה חדש, קצת כבוד”.

דיל המשיך: “לי לא ברור איך אפשר לעסוק בשתי משרות. אני לא יודע איך אפשר לעשות את זה. אני לא יודע איך אפשר להיות גם סגן ראש עיר וגם להתעסק בתפקיד נוסף, להופיע בטלוויזיה שלוש פעמים בשבוע, שתים עשרה פעמים בחודש עבור חמש עשרה אחוז משרה”. בשלב זה הקהל החל להפריע בשריקות בוז לעבר סגן ראש העיר הקודם, אך דיל המשיך ופנה למרקוביץ’: “תקן אותי אם אני טועה, גם בהיותך המשנה לראש העיר עסקת בתחום זה אותו אתה מבקש להמשיך, זה היה מקור עיסוקך, כמו שאמרת רק חמש שעות בשבוע ובשאר הזמן פעלת וקידמת את רשת חוויות על פי מנדט שקיבלת מראש העיר. ברור לכולם שהעיסוק הזה בטלוויזיה גוזר הרבה יותר זמן אנרגיות ומחשבה ממה שאתה מציג. למה 85 אחוז משרה ולא יותר מכך או פחות מכך גם את זה לא הבנו. תפקיד של סגן ראש עיר הוא 24/7, תפקיד שצריך להקדיש לו את כל הזמן שבעולם, תפקיד הכי חשוב שיש, שחשוב להצלחת העיר. אנחנו רוצים אותך מאה אחוז מהזמן שלך סגן ראש עיר – ואנחנו נתמוך בכך. אני חושב שבעצם הבקשה הזאת הפסדתם כי, שוב, זה מראה שזה לא בראש מעיינך ולכן לא ברורה לי הבקשה הזאת ל-85 אחוז משרה”.

מרקוביץ’ לדיל: “מזמין אותך להגיע אליי לפגישה”

מלול תהה אם סגנו הטרי מעוניין להשיב לדברי סגנו הקודם. מרקוביץ’ ביקש את זכות הדיבור ואמר: “עשר שנים כחבר מועצה וגם כמשנה לראש העיר עשיתי בהתנדבות מלאה. רשימת ההישגים שלי ארוכה יותר מהרבה מאוד אנשים שקיבלו שכר. אנשים נמדדים בעשייה שלהם ולכן אני משוכנע שבאותה מסירות שפעלתי עשר שנים בלי לקבל שקל אחד מהעירייה – והגעתי יום יום, שעה שעה – השקעתי יותר מהרבה מאוד אנשים אחרים. כך אעשה גם בקדנציה הקרובה. לשאלתך, על מכסת השעות והתעסוקה, תאמין לי שהשעות מדויקות ועוד יותר – כי לקחנו אקסטרה. הנושא הזה יעבור לבדיקה של משרד הפנים ואני משוכנע שהוא יעביר את דעתו במהירות – ולפיכך נעדכן הלאה.

“אני לא רואה בזה שום פגם, שום סטייה מהדרך”, אמר מרקוביץ’ ועקץ חזרה: “אותי לימדו כי כאשר מישהו מכוון מטרה הוא ישיג אותה – עם השכר, בלי השכר, עם האופוזיציה, בלי האופוזיציה – ובתור אחד שבא ואמר שהוא לא רוצה את השכר ונושא שיפור פני העיר חשוב לו, הנה אני מזמין אותך לבוא ולעזור בתיק המשמעותי הזה ללא שכר ויחד נגרום לעיר להיות הרבה יותר יפה. אתה מוזמן להגיע אליי לפגישה ראשונה – ונשתף פעולה”. לאחר שמשרתו אושרה בהצבעה ברוב קולות, התלוצץ מלול עם מרקוביץ’ ואמר לו: “אני אמלא במקומך את 15 האחוז בלי לשלם לי כלום”. גם חבר המועצה, אבנר אקוע, מונה לסגן ראש עיר, אך ללא שכר, במחצית הראשונה של הקדנציה. במחצית השנייה יחליפו אמיתי כהן. לאחר שמונו הסגנים באופן רשמי, אושרו שתי וועדות חובה – כספים ומכרזים, לרבות מינוי נציגי הסיעות בוועדת המשנה לתכנון ובניה. בוועדת כספים ישמש ראש העיר כיושב הראש וממלא מקומו יהיה פנחס הומינר, יו”ר וועדת המכרזים יהיה בנצי שרעבי.

 

סוף דבר

רעייתו של מלול, זהבה, הייתה צמודה אליו כל העת. היא הייתה זו שעברה עימו ימים לא קלים במערכת הבחירות האחרונה, השותפה הראשונה למחשבותיו ולפעילותו, זו שידעה מתי הוא מתעורר ומתי קשה לו להירדם בלילה, זו שליוותה אותו בימים שחש ברע לאחר שניצח את המערכה. והיא מעט חששה במהלך הדברים שנשא דיל כי בעלה ישיב ל”בן לשעבר” בפלפולי לשון, המאפיינים אותו או שרוחו תיפול – ולכן סימסה לו מילות תמיכה. הוא, אגב, לא נפל בפח. “אז איך היה, בסדר?” שאל בסיום. היא אחזה בידו ואמרה: “היית בסדר גמור, הכל בסדר, אני גאה בך”. ראש העיר חייך והתפנה להעניק יחס אישי לבני משפחת מרקוביץ’, היורש החדש. הוא התלוצץ עם עופרה וקובי, הוריו של הסגן הטרי ועם חברתו לסיעה, ד”ר רוני באום, ואמר להם: “מעכשיו, יש ליניב כינוי חדש – ’85 אחוז’, כך אני אקרא לו”.

כעת, נותרה הישורת האחרונה. אמנם בארסנל של מלול עשרים חברי מועצה אולם נדמה כי הוא לא מסתפק בכך. מלול לא ישקוט עד אשר הקואליציה שלו תתרחב ומסתמן כי החיבוקים בין רמי מדהלה לאביב איטח, יולידו הסכם חדש. כך נראה גם עם חברת המועצה החדשה, עורכת הדין קארין ברגינסקי, אשר ידועה ברצונה העז לתרום לחברה ולהיות חלק מהעשייה בעיר. בשורה התחתונה אף חבר מועצה לא נבחר כדי לשבת בלי מעש, אלו שכבר חושבים על הבחירות הבאות צריכים להתחיל לעבוד מעכשיו. תקראו היטב את השורות הללו: לפחות שניים מחמישיית רחובותי יעברו לקואליציה. ימים (ספורים) יגידו – ויעידו.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן