גיזום דחוף לעץ האקליפטוס הראשון ברחובות

בעקבות בדיקות והמלצות מומחים קבע משרד החקלאות כי העץ ברחוב יעקב מסוכן לשלום הציבור ברמה קיצונית וכי יש לכרות אותו מיידית

ברח’ יעקב 3 נטוע מזה למעלה מ-120 שנים העץ הראשון ברחובות, מסוג אקליפטוס המקור. הוא מתנשא לגובה של 16 מטרים,  וקוטרו הוא 173 ס”מ. העץ המרשים והנישא ניטע בשנת 1896 (תרנ”ו) על ידי אהרון אייזנברג לרגל הולדת בנו עובד. במהלך השנים נפגע העץ פגיעות שונות : במלחמת העצמאות נפגע הבניין הסמוך לעץ ונהרס כליל כתוצאה מהפצצה אווירית מצרית על רחובות. עד היום ניכרים על גזע העץ סימני פגיעה של הפצצה זו.  בשנת 1990 נפגע שוב העץ משריפה שהתקיימה בבניין הסמוך. למרות פגיעות אלה העץ השתקם, וממשיך לצמוח. במהלך השנים ביצעה עיריית רחובות מגוון פעולות טיפול בעץ, על מנת לחזקו ולשמרו.

במסגרת הסיורים והבדיקות השוטפות שמבצעים מפקחי אגף גנים ונוף לבחינת מצב העצים והגינון לאורך הרחובות ובגנים הציבוריים, נבחן לאחרונה גם עץ האקליפטוס ברחוב יעקב. העץ מצוי ברמת סיכון גבוהה בשל גילו וההיסטוריה שלו. בבדקה האחרונה התגלו אינדיקציות אשר הצביעו על מחלה אקוטית של העץ. בעקבות הגילוי הוזמנו למקום מספר בעלי מקצוע אשר בחנו את מצב העץ חיצונית ופנימית על מנת לאמוד את מצבו, בריאותו, חוזקו והדרך לטפל בו על מנת לשמרו. במסגרת זו נעשה שימוש פעם נוספת במכשיר טומוגרף, המאפשר לבחון את מצב העץ בחלקו הפנימי.

מסקנת דו”ח האנליזה שהופק לאחר בדיקה זו הייתה: סיכון של 90% לכשל , עם חשש גבוה וסיכון גדול ליציבותו של העץ. יש צורך בהתערבות וטיפול בטווח הקצר, ובשל ערכו הנופי הרב ניתן לבצע הנמכה משמעותית לגובה של 6 מטרים .

לאור הסכנה לשלום הציבור, בהתאם לחוק הגישו באגף גנים ונוף בקשת כריתה למשרד החקלאות. לפני מספר ימים התקיים סיור בשטח על מנת לבחון את מצב בריאות העץ, בנוכחות מנהל תחום הגנת האילנות במשרד החקלאות, האגרונום לירון בר, נציג פקיד היערות הארצי,  ונציג  אגף גנים ונוף, רז מיכאלוביץ מנהל מחלקת פיקוח ואחזקת גנים.

הבוקר (יום א’) הגיעה חוות דעתו הדחופה של האגרונום בר והערכת מסוכנות העץ, אשר קובעת כי רמת הסיכון של העץ היא קיצונית ויש לבצע כריתה מיידית – בתוך 48 שעות.  בחוות הדעת המפורטת, המצורפת כאן, ציין האגרונום בר כי עץ האקליפטוס הוא בעל מדרג שבירות גבוה וכי הסבירות לכשל קריסתו היא גבוהה מאוד. לדבריו ניכר כי בוצעו פעולות רבות על ידי העיריה לשימור העץ. הוא ציין כי משרד החקלאות רואה ערך עליון בעצים אשר תרומתם גבוהה בכל פרמטר אפשרי, אולם מנגד מוטלת על כף המאזניים בטיחות הציבור.

על פי הממצאים, מצב בריאותו של העץ ירוד, והריקבון המתקדם שממנו הוא סובל כילה 90% מבסיס הגזע. ישנו סיכון גבוה לשבירת ענפים בצמרת: “הממצאים של ריקבון, חללים בגזע המרכזי והערכה הכי העץ נושא משקל של עשרות טונות (20-30 טון) מטרידה ומהווה כשל מהותי מיידי לקריסת הגזע המרכזי ו/או ביקוע ענפי השלד המרכזיים וקריסתם.. בשקלול כלל הממצאים והערכת הסיכון לכשל לאור אפיון הסביבה … רמת הסיכון קיצונית ועל כן נדרשת כריתה מיידית. לאור האמור לעיל אני ממליץ על כריתת העץ באופן מיידי (בתוך 48 שעות)” .

יחד עם זאת, בשולי חוות הדעת ניתנה אלטרנטיבה לכריתה כוללת – גיזום העץ עד לגובה 6 מטרים בפיקוח אגרונומי והמשך טיפול ומעקב רציף, תוך עריכת סקר סיכונים.

בשל חשיבותו ההיסטורית וערכו של העץ לעיר, החליטו באגף גנים ונוף לבחור באלטרנטיבה של גיזום על פני כריתה מוחלטת של העץ. הכוונה לביצוע גיזום לגובה של 6 מטרים, בהקדם האפשרי.

לאור העובדה כי נציג משרד החקלאות ופקיד היערות הארצי קבע כי מדובר בסכנה קיצונית ומיידית וכי יש לטפל בנושא בדחיפות ככל שניתן; ובשל מזג האוויר הסוער , לרבות רוחות, הצפוי בימים אלה אשר מגדיל את הסיכון- עיריית רחובות תבצע את עבודת הגיזום עוד הערב. זאת מטעמי בטיחות ושלום הציבור ושלום הגוזמים.

◼️ לקבוצת חדשות רחובות והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: ארכיון, דוברות עיריית רחובות

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן