news08.net/ads.txt

דני רופ: סערה בדרך מיוון, שלישי – היום הקר ביותר מאז תחילת החורף; אזהרות חריגות לקראת סופת “ברברה”

גמר היערכות כבאות והצלה לסערה “ברברה” ◼️ אגף הרפואה של “איחוד הצלה”, בהנחיות לציבור לקראת הסופה:

החזאי הלאומי – דני רופ דיווח כי מחר בשעות הבוקר תגיע לארץ מאזור יוון הסערה “ברברה”, ואיתה כמה ימים של רוחות עוצמתיות וגשם כבד. לדבריו, יום שלישי יהיה הקר ביותר מאז תחילת החורף, עם גשם רב וגם שלג בפסגות הגולן. הרוחות יתחילו להיחלש ביום שלישי, הגשם והקור ימשיכו עד רביעי אחר הצהריים.

זיהום אויר גבוה

המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות מתריעים כי מחר משעות הבוקר צפוי זיהום אוויר גבוה עד גבוה מאוד בנגב ובערבה – זאת, בשל ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים; ביתר האזורים בארץ צפוי זיהום אוויר נמוך עד בינוני. הסיבה לזיהום האוויר הגבוה היא רוחות דרומיות מערבית חזקות הגורמות לסופות חול והסעת אבק מכיוון סיני לאזורנו. שיפור באיכות האוויר צפוי לקראת ערב, עם השינוי בכיווני הרוח וכניסת הגשמים.

לאור זאת, המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות, ממליץ לאוכלוסיות רגישות – בהם חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון – להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ. לאוכלוסייה הרגילה מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת בחוץ. המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות יעדכנו את הציבור ככל שיידרש, בהתאם לנתוני החיזוי ולנתונים הנמדדים בתחנות הניטור ברחבי הארץ.

גמר היערכות כבאות והצלה לסערה “ברברה”

לפני זמן קצר הסתיימה הערכת מצב מיוחדת בראשות נציב כבאות והצלה לישראל רב טפסר אייל כספי לבחינת מוכנות המערך המבצעי למערכת החורפית “ברברה” שתחל מחר משעות הבוקר ותימשך עד יום רביעי. במהלך הסערה ינשבו רוחות עזות בעוצמה של עד 100 קמ”ש, ישרור קור עז, גשם ורד בצפון ומרכז הארץ, שלג בחרמון ובפסגות הגליל והגולן וקיים חשש להצפות במדבר יהודה.

נציב כבאות והצלה אייל כספי הנחה את מפקדי המחוזות לסיים בשעות הקרובות את ההיערכות המבצעית לסערה בדגש על בדיקת כשירות ציוד ואמצעים ייעודים לחילוצים במים ושלג. עוד הונחו המפקדים להרחיב את התיאום הבן ארגוני עם משטרת ישראל, גופי החירום והרשויות המקומיות. מרכזי השליטה יתוגברו ויחידת להבה תעמוד בכוננות הזנקה רכובה ומוסקת. נציב כבאות והצלה קרא לציבור להישמע להוראות גופי החירום וההצלה, לשמור על כללי בטיחות באש ולהימנע מאסונות מיותרים.

יודגש כי בשנים 2016-2022 נגרמו כ-500 שריפות ו-23 בני אדם נספו כתוצאה משימוש בלתי בטיחותי באמצעי חימום כמו תנורי סלילים ומפזרי חום. בענף הסברה והדרכת אוכלוסייה קוראים לציבור להישמע להנחיות מצילות חיים:
▫️מומלץ להשתמש באמצעי חימום בטוחים לשימוש כגון מזגן או רדיאטור.
▫️מומלץ לא להשתמש במכשירי חימום עם להבה גלויה כמו תנור סלילים ויש להרחיק אמצעי חימום משמיכות, מזרונים וספות – קרינת החום עלולה לגרום לשריפות.
▫️ בשל הרוחות העזות ברחבי הארץ מומלץ לעגן בהקדם חפצים ניידים בגגות, במרפסות ובגינות מחשש לקריסת עצים, עמודים והתעופפות חפצים שתסכן אזרחים.
▫️יש לדווח לרשויות על כל מפגע העלול לפגוע בעוברי אורח.
▫️ חובה על ציבור הנהגים להאט משמעותית את מהירות הנסיעה ולהתאימה לתנאי הדרך הכוללים ערפל, ורוחות צד חזקות העלולות לטלטל את הרכב.

בכל מקרה של סכנה יש להתקשר למוקד 102 ולהזעיק את לוחמי האש!

היערכות מיוחדת באיחוד הצלה

בארגון ‘איחוד הצלה’ נערכים להמשך פעילות רציפה של ‘הצלת החיים’ למרות הקשיים והשיבושים בנתיבי התחבורה כתוצאה ממזג האוויר הסוער והשלג הצפוי בימים הקרובים.בנוסף: אגף הרפואה של “איחוד הצלה” בשירות לציבור עם הנחיות לסופה הקרבה.

בארגון נערכים המתנדבים הלאומי ‘איחוד הצלה’ להמשך פעילות רציפה למרות הקשיים והשיבושים הצפויים בנתיבי התחבורה. במידה ואכן ירד שלג וכתוצאה מכך הכבישים ייחסמו, פעילות ‘הצלת החיים’ של מתנדבי הארגון תימשך בסיוע רכבי השטח השונים במטרה לתת מענה למקרים רפואיים והומניטריים בתוואי שטח מורכב, וכן עם שרשראות בגלגלי רכבי המתנדבים.

אגף הרפואה של “איחוד הצלה”, בהנחיות לציבור לקראת הסופה:

-עקב הקור העז יש להיזהר מכוויות קור. כוויות קור הן פגיעה ברקמות הגוף המתבטאות בצלקת ואף עלולות להגיע למצב נמק. הנובעת מחשיפה לקור קיצוני. האיברים הראשונים הלוקים לרוב בכוויות קור הם האיברים הבולטים והמרוחקים: האף, האוזניים והאצבעות.

-כוויית קור עלולה לגרום לאיבוד אותם איברים. בטמפרטורה נמוכה מ-15° מוצרים כלי דם קרובים לעור, במטרה לשמור על חום גוף כללי. הקור העז עלול להביא עימו תחלואי חורף מסוגים שונים. אחד מהם הוא ההיפותרמיה, ירידת חום הגוף עד לטמפרטורה הגורמת לנזקים גופניים ואף יותר מזה..

-“היפותרמיה היא מצב של ירידת חום הגוף מתחת ל-35 מעלות צלזיוס, העלולה להביא במקרים מסוימים אף למוות. היפותרמיה נחלקת לשני מצבים עיקריים: הראשון הוא מצב בו נגרמת ירידה בחום הגוף בשל שהיה בתנאי מזג אוויר קרים באופן קיצוני. מצב נוסף של היפותרמיה הוא כאשר נגרמת ירידה בחום הגוף עקב זיהום פנימי, מחלה כלשהי או נטילת כדורים המשפיעים על מרכז ויסות החום בגוף במידה וישנו חשש ל’היפותרמיה’ יש להעביר את הנפגע למקום חם ונעים ולעטוף אותו עד להגעת כוחות ההצלה”.

בשל מזג אויר חורפי כתוצאה ממערכת “ברברה” הצפוי בימים הקרובים המשלב תנאים של משבי רוח גשם וקור, משרד הבריאות מרענן את המידע לציבור וקורא לאוכלוסיות הקשישים וכן להורים לתינוקות ולילדים צעירים, לנקוט במספר פעולות חשובות על מנת להמנע מנזקים בריאותיים

• בעת השהות בבית – יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.
• חימום – חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, שאינה פחותה מ- 21 מעלות ולדאוג ללחות האוויר בחדר, כדי להימנע מאויר יבש.
יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו’).
• שתייה – בכמות מספקת (10 -8 כוסות שתייה ליום, אלא אם יש מגבלה רפואית מפורשת).
להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול.
• ארוחות – יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות. כאשר שתיה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.

מקרים בהם יש להתייעץ עם הרופא המטפל: נטילת תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור. (תרופות שמשפיעות על מצב הערנות, כמו תרופות שינה, תרופות נגד דכאון, תרופות מסוימות נגד כאבים ועוד.) וכן, מצבי בריאות שעלולים להגביר סיכון לקור. (מחלות לב, בהן הקור יוצר עומס-יתר על תפקוד הלב, מחלות ריאה, באנשים עם ירידה קוגניטיבית/דמנציה שמתקשים לטפל בעצמם ועוד).

קשישים המתגוררים לבד: יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים – לפחות פעם ביום.

כיצד מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף (היפותרמיה)?
ניתן לראות שהבית קר והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל.
עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף – עלול להיות קושי בזיהוי הבעיה:
– הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור.
– מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה –היות והוא מיועד למדוד עלית חום.
אם יש חשד לירידת חום הגוף (היפותרמיה), על סמך מגע עור קר, שינוי בצבע העור, ירידה בערנות, מצב בלבולי, שינויי בנשימה ועוד – יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

קק”ל: מבקשים מהציבור לא להגיע ליערות

בימים שני ושלישי צפויים לרדת כמויות גדולות של משקעים וינשבו רוחות חזקות. בתנאים אלה, כאשר הקרקע רוויה במים, אחיזת העצים בקרקע נחלשת וגובר הסיכון לקריסת עצים. אנו מבקשים מהציבור לא להגיע ליערות ביומיים הקרובים כדי להימנע מפגיעה אפשרית.

צילום: אמיר הרמס, קק״ל

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן