news08.net/ads.txt

ד”ר ענבר הרטמן, מומחית לנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד: ” ריטלין אינו אבקת קסמים, יש לעשות בבית הרבה שינויים בהרגלי החיים”

1-DSC_4185

ד”ר ענבר הרטמן, נוירולוגית ילדים בכירה במאוחדת נשאלת מידי יום על הטיפול בהפרעות קשב וריכוז ונתקלת בהורים מתלבטים. “זו לא אבקת קסם” היא אומרת “יש לערוך הרבה שינויים בהרגלי החיים, לדאוג ליותר שינה ופחות מסכים, אבל במקרים רבים מומלץ ליטול ריטלין והתרופה משנה לחלוטין את החיים של הילד בבית ובבית הספר”.

ד”ר ענבר הרטמן, מומחית לנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מהמרכז להתפתחות הילד ברחובות (הרצל 182) המהווה חלק מצוות רב תחומי שלם המטפלים בילדי העיר ובמשפחותיהם. ד”ר הרטמן החלה לימודיה ברפואה באוניברסיטת תל אביב. התמחתה ברפואת ילדים, נוירולוגיית ילדים והתפתחות ילדים ומשמשת רופאה בכירה ונירולוגית ילדים בכירה גם בבית החולים אסף הרופא. התחומים המרכזיים בהם היא מטפלת הינם הפרעות קשב וריכוז, אפילפסיה, כאבי ראש, טיקים ואוטיזם. הנושא המרכזי המעסיק את ההורים הינו הפרעת הקשב והריכוז ונטילת הריטלין במוסדות החינוך.

ד”ר הרטמן, כאשר אמא חוששת שילדה לוקה בהפרעת קשב וריכוז, מה עליה לעשות?

“על האם לגשת לקופת החולים שם היא מתבקשת למלא שאלונים כאשר קיימים שאלונים המיועדים להורים ושאלונים שעל המורים למלא. עם התשובות מגיעה האם לנוירולוג כמובן יחד עם הילד שנבדק ובמקביל נבחנות התשובות בשאלונים ומתקיים אבחון מלא שלאחריו מחליטים האם וכיצד יש להמשיך בטיפול, כאשר הטיפול הוא אינדיבידואלי עבור כל ילד”.

במידה ואובחן כי ילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, מהם סוגי הטיפול הקיימים?

“בראש ובראשונה הטיפול מתקיים בסביבתו האישית והמוכרת כלומר שינוי הרגלי החיים בבית. לעתים יש צורך בטיפול ריגשי לילד ובמידת הצורך, הטיפול התרופתי, ריטלין ודומיו”.

ישנה מחלוקת האם לתת לילד תרופות או לאו. מה דעתך?

“ריטלין אינו אבקת קסמים, יש לעשות בבית הרבה שינויים בהרגלי החיים. להקפיד על הרגלי שינה מספקים, פחות מסכים, לא יותר משעתיים ביום כולל שימוש בסמארטפונים וכן להגביר פעילות גופנית. כל זאת לפני או בזמן שמנסים את התרופה. במקביל, כאשר לילד יש הפרעת קשב וריכוז גבוה, אני ממליצה בהחלט על טיפול תרופתי. הטיפול הוכח כמסייע לילד ובניגוד לחששות ההורים, אינו ממכר. לראיה, ילדים שנוטלים את התרופה בבוקר בבית הספר, לא מפתחים סימני גמילה בהפסקה מהטיפול, בסופי שבוע”.

עד כמה יש לתרופות הללו תופעות לוואי?

“לרוב הילדים אין כלל תופעות לוואי. למי שסובלים מתופעות כאלו ואחרות ניתן להחליף את הריטלין בתרופות דומות, כמו אטנט או תרופות שהן תחליף ראוי. מומלץ לנסות טיפול תרופתי כיוון שהתוצאות מחוללות שינויים עצומים. במקרה הכי גרוע ניתן להפסיק את הטיפול, אבל חבל לחוש אחר כך חרטה ‘מדוע לא התחלנו קודם?'”.

האם זה נכון שכיום ישנם יותר ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מבעבר?

“אכן, קיימים הרבה יותר ילדים עם הפרעות קשב וריכוז וגם הרבה יותר מאובחנים ככאלה, לשמחתי, זאת בשל העלייה במודעות של ההורים והמורים כאחד וזה בהחלט קשור לשימוש הקטסטרופלי של הילדים במסכים, כל יום, כל היום וחשוב שההורים יגבילו זאת – ויפה שעה אחת קודם”.

ומה עם ההורים בעצמם?

“אין ספק כלל כי הריטלין יכול לסייע גם למבוגרים, יתרה מכך הורים רבים מבקשים שאהיה הנוירולוגית שלהם, אך אני מטפלת רק בילדים”.

לסיכום, מהן התחושות כשאת רואה שינוי דרסטי המתחולל בילד בעקבות ליווי וטיפול במרפאה להתפתחות הילד?

“ההתרגשות היא עצומה. לאחר שההורים מתלבטים וכבר מחליטים לתת לילד ריטלין, הכול נפתח ומשתנה.  זכור לי מקרה של ילד שאיחר עם הוריו לפגישה. כששאלתי מה קרה, הם הסבירו שהוא שכח בבית את התעודה ומאוד רצה להראות לי את השינוי הגדול שיש לו בבית הספר, אותי המקרה הזה ריגש במיוחד”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן