news08.net/ads.txt

ד”ר רינת כהן, מומחית ברפואת ילדים במאוחדת מסבירה על הידבקות במחלות בגן

זה-מדבק-plus-חורף-אבל-לא-רק

מה אפשר לעשות (אם בכלל) כדי למנוע מהילדים שלנו להידבק במחלות בגן? ד”ר רינת כהן,

מומחית ברפואת ילדים במאוחדת מסבירה למה לא כדאי לרוץ על כל דבר קטן לרופא ולמה לא צריך להיבהל מחום?

אם אתם הורים לילדים, אתם וודאי מכירים את הסיטואציה הבאה: על צג הנייד מופיע טלפון מהגננת (כבר החיוך יורד מהפנים), שמבשר לכם כי לילד יש חום. אתם מודיעים לבוס שלא יבנה עליכם לשבוע הקרוב, בתקווה שגם לו יש ילדים והוא יבין, אבל ייתכן שלמחרת תשקלו אפילו לתת לקטן המסכן משהו להורדת החום ותשלחו אותו ליום של סבל בגן, שבו הוא גם ידביק את כל החברים בסביבה. איך אפשר למנוע את כל הקרנבל הזה?. “רוב מחלות הילדים הנפוצות (כ 2/3) נגרמות ע”י נגיפים. נגיף השפעת הוא הבעייתי ביותר מבניהם, בעיקר בשל הדאגה העיקרית מהסיבוכים שעלולים להתרחש בעקבותיו, כגון הסיכון לדלקת ריאות, דלקות אוזניים, סינוסיטיס, ברונכיטיס ועד למקרים נדירים של דלקת בשריר הלב או אפילו מוות”, מסבירה ד”ר רינת כהן, מומחית ברפואת ילדים. “בנוסף, מדובר במחלה שיכולה לארוך עד שבועיים, לעומת נגיפים אחרים שנמשכים מספר ימים בלבד, וגם התסמינים נחשבים חמורים יותר ועלולים להתבטא בכאבי גוף ומפרקים”.

מתי ללכת לרופא?

“כשמדובר בפעוט מעל 3 חודשים, צריך להפעיל שיקול דעת ולא צריך לרוץ לרופא על כל דבר קטן. ראשית, לא צריך להילחץ אם הקטן שלכם ויתר על מנת השניצל היומית (בינינו, גם אתם לא אכלנים גדולים כשכואב לכם). לכן, אם הוא שותה ומרגיש טוב יותר אחרי תרופה להורדת חום, כנראה שהכל יהיה בסדר. אם הוא מקיא הרבה, אפאטי או סובל מקוצר נשימה, יש לגשת מידית לטיפול רפואי”.

ומה עושים במקרה של חום?

“קודם כל, חשוב להבין שהחום עצמו הוא לא המחלה, אלא רק הסימפטום”, טוענת ד”ר כהן. “בנוסף, כשמדובר בילדים קטנים, אין קשר בין גובה החום לבין עצמת המחלה. כלומר יכול להיות שהילד נדבק בווירוס לא משמעותי ומגיב לזה ב 40 מעלות חום. אפשר להיעזר באמצעים להורדת חום, החל מ-38 מעלות. אמבטיה פושרת ונעימה יכולה לחולל פלאים: 20 דקות באמבטיה כזו יכולה להוריד מעלה. מעבר לכך, אפשר בהחלט לעשות שימוש בתרופות להורדת חום, אך לא מומלץ לשלב ביניהן כיוון שהשילוב עלול לגרום לתופעות לוואי”.

מתי חום נחשב למסוכן?

“אם מד החום טיפס מעל 40 מעלות וחצי, גשו באופן מידי למיון. בנוסף, אם החום מלווה בפרכוסי חום או אם מדובר בילד שסף הרגישות שלו גבוה יותר, כדאי לגשת לייעוץ רפואי”.

יש הורים שמורחים אלכוהול על החזה, מה דעתך על זה?

“מדובר בפעולה שעלולה בפירוש לסכן את הילד”, מבהירה ד”ר כהן. “על אף שזה יכול לסייע בהורדת החום, וזה יכול להיות מסוכן ולגרום אפילו לשוק”.

מה עושים כשלילד יש נזלת?

“אם זו רק נזלת, אפשר להיעזר בטיפות של מי מלח הנמכרות בבתי המרקחת ללא מרשם רופא.

אופציה נוספת היא להכניס לחדר סיר עם מים שיספק לחלל החדר לחות חיונית”. לגבי מכשירי אדים קרים, כיום ממליץ איגוד רופאי הילדים שלא להשתמש בהם, בשל הסכנה לזיהום שעלולה להיגרם בעקבות השימוש. ד”ר כהן מציעה, אם אתם בכל זאת מעוניינים להשתמש במכשיר כזה, לנקות אותו היטב לפני השימוש וכך למזער את הסיכונים הכרוכים בשימוש. “אם הילד משתעל מעבר לכמה ימים, כדאי לגשת איתו לרופא על מנת לוודא שהעניין לא נובע מדלקת ריאות, שלא תמיד מלווה בחום” היא מוסיפה.

מה יש ל”אמא טבע” להציע בנושא?

לדברי ד”ר כהן, ויטמין C בהחלט יכול לחזק את מערכת החיסון ולסייע לה להתמודד עם וירוסים שונים. מה שכן, רצוי לצרוך ויטמין C ע”י שתיית מיץ תפוזים או אכילת עגבניות או קיווי, ולא להתפתות לקנות כמוסות או סירופים שונים. אלה לרוב מכילים חומרים מלאכותיים שאינם רצויים.

ואם בכל זאת הילד חלה ונאלצתם להישאר איתו בבית, נסו להעביר את הזמן בנעימים. סייעו להורדת החום, הקפידו על שתייה מרובה ומנוחה והיאזרו בסבלנות.

אוורור, שטיפת ידיים וסביבה נקייה: עוד דרכים להימנע

יש כמה דרכים נוספות שיעזרו לצמצם את הסיכוי להידבק ולחלות. ד”ר כהן מציינת אותן:

אווררו: הווירוסים חוגגים בתנאי חום ולחות. לכן חשוב לדאוג לאוורור הבית או הגן וכך לתרום לתחלופת אוויר נקי בחדר, שחיוני למניעת התפשטות הווירוסים.

הקפידו על היגיינה: שטפו לילד ידיים לפני האוכל ואחרי הביקור בשירותים.

חממו, אבל במידה: כוונו את טמפרטורת המזגן ל 23-24 מעלות ולא יותר. כאמור, סביבת חום גבוהה היא תנאי אופטימלי להתפתחות חיידקים.

נקו את הסביבה ושטפו משטחים עמם הילד בא במגע.

אל תביאו ילד חולה לגן: עם כל הקושי, זכרו שזה לא הוגן כלפי הילד שצריך את הזמן כדי להבריא בסביבה תומכת ומפנקת, וכמובן שגם יכול להדביק ילדים אחרים. מסיבה זו, חשוב להקפיד על יממה מרגע ההחלמה ועד החזרה לגן.

הקפידו על שגרת חיסונים ב”טיפת חלב”: חשוב להקפיד על מתן חיסונים בזמן. זכרו שאחרי הכל, אלה הן באמת המחלות המסוכנות.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן