news08.net/ads.txt

הטור של אפרים זלמנוביץ | “ניצול המשבר כלכלי בסין אינו מתיר הפקעת מחירים”

תמונה-אפרים

מגיפת נגיף הקורונה שפרצה בסין פגעה קשות בכלכלה. מחסור בסחורות המגיעות משם לישראל מהווה הזדמנות לסוחרים לא הגונים ולא ישרים לעשות קופה שלא כדין. במדינת ישראל חוקקו חוקים ותקנות האוסרים את הפקעת השערים ויש לאכוף אותם על סוחרים הגורפים ריווח שלא מן הצדק. כמדינה יהודית ראוי לקיים מסחר הוגן על פי ההלכה שקבעו חכמי ישראל.

תמונה-אפרים

סוחר יקר! אנא! אל תפקיע מחירים! חשש מפני איסור גזל. זו התנהלות חזירית הפוגעת קשות במגזר העני והחלש בחברה הישראלית. בהלכה אנחנו מוצאים כללים ברורים, הבאים לחנך את הסוחר להיות איש הגון וישר על פי כל חוק ודין. סוחר יקר! הקפד לנהל את עסקיך ביושר ובאמונה ובתום לב, אמר הרב אפרים זלמנוביץ, הרב הראשי מזכרת בתיה.

דוד המלך היה מתפלל שה’ ישבור זרועם של מפקיעי שערים. מן השמים מפקיעי השערים יפסידו בצדק את הכספים שהרוויחו שלא ביושר. אל לו לסוחר למלא את כיסיו בכוח הזרוע שלא כדין, שלא ביושר ושלא בצדק. מידי יום בתפילת עמידה אנחנו מתפללים על הפרנסה. מבקשים ב”ברכת השנים” –  “ותן טל ומטר לברכה” –  ייתן ה’ לנו פרנסתינו בכבוד ונזכה לשפע ברכה. אמר רבא (שבת ל”א א’): השאלה הראשונה שנשאל האדם אחרי מותו בשעה שמכניסים אותו לבית דין של מעלה: הנשאת ונתת באמונה?! האם ניהלת את עסקיך בעולם הזה ביושר ובצדק?! האם ניצלת את המחסור בסחורה שהייתה אמורה להגיע מסין ולא הגיעה, כדי להפקיע מחירים ולעשות קופה שלא כדין?!

מגיפה גדולה וקשה פקדה את תלמידי רבי עקיבא לפני כאלפיים שנה בארץ ישראל. המגיפה פרצה כתוצאה משנאות וקנאות, מחלוקות והחרמות, פילוגים ומפלגות שפשטו בקרב תלמידי רבי עקיבא. המגיפה קטלה עשרים וארבעה אלף תלמידי חכמים, על שלא כבדו האחד את השני. מציאות נוראה וקשה שנבעה כתוצאה מיחסי אנוש מעורערים. הם שכחו שדרך ארץ קדמה לתורה. אין די בלימוד חכמת התורה, חובה לקיימה במידות טובות. אם אין קמח אין תורה. חייבים להתנהל כבן אנוש ( א- מענטש) כלפי כל מי שנברא בצלם. מאז ועד היום, מידי שנה, בימי ספירת העומר, בין חג הפסח לחג השבועות,  הימים בהם מתו התלמידים של רבי עקיבא שחיו בארץ יהודה. אלה קינאו אחד בתלמודו של השני. לקו בצרות עין. עיניהם הייתה צרה אלו באלו. מאז עם ישראל נוהג מנהגי אבילות, זכר לחורבן עולם התורה.

אמרו: שנים עשר אלף זוגות תלמידים היו לו לרבי עקיבא, מגבת עד אנטיפרס, וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה, והיה העולם שמם, עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום, ושנאה להם; רבי מאיר ור’ יהודה ור’ יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע, והם הם העמידו תורה אותה שעה. תנא: כולם מתו מפסח ועד עצרת באותה שנה. אמר רב חמא בר אבא, ואיתימא ר’ חייא בר אבין: כולם מתו מיתה רעה. מאי היא? א”ר נחמן: אסכרה (יבמות ס”ב ב’). מחלה הפוגעת בגרון ומתחילה במעיים (דיפתריה) ומבטל כוח הדיבור ומונע המשך לשון הרע שהתירו לעצמם לדבר סרה האחד על שני. חיידק העובר בקלות בין בני אדם באמצעות הפרשות מערכת הנשימה (עיטוש, שיעול) והוא משתק עד כדי חנק. משנמצא החיסון הניתן לכל ילד מוגרה המחלה ונעלמה.

אנחנו מאמינים שאין אדם חוטא אלא אם כן נכנסת בו רוח שטות. החטא מחטיא את המטרה: אהבת הבריות. כאמור; הרבה הקב”ה לישראל תורה ומצוות כדי לצרף בהם את הבריות. אורח חיים נכון מאפשר לנצל נכון את המשאבים הטבעיים ולהפעיל נכון את של חוקי הטבע כדי לבנות חברה אנושית צודקת ושוויונית. החשש משינויי אקלים קיצוני או החשש ממגפות; התפשטות נגיף הקורונה או  שפעת החזירים ובכלל כל שינוי קיצוני בחוקי הטבע באים ללמד את החברה האנושית לכבד כל מי שנברא בצלם. פעמים שבני האדם מתנהגים איש כלפי רעהו בחזירות, ללא חמלה, ללא אנושיות, ואז באים עלינו נגיפים זעירים בלתי נראים הדוגרים בחיות והמדבקים בני אדם וגם הורגים אותם. אין זה בא אלא כדי ללמדנו להימנע מהתנהלות חזירית חייתית.

 חכמי ישראל לימדו אותנו מהאמור בתורת ישראל, יסוד חשוב לחיים: מגיפות ושאר מרעין בישין לא פוגעים בנו במקרה ללא כל סיבה. ריבונו של עולם קבע את חוקי הטבע ועל פיהם מתנהל העולם. כל סטייה מאורח החיים הנכון עלול לעלות לנו ביוקר. בעוד שניהול אורח חיינו נכון  עם המינון הנכון, מביא אותנו לחיות לאורך שנים נעימות וטובות.

על מצרכי יסוד פסק השולחן ערוך בהלכות אונאה ומקח טעות “אסור לעשות סחורה בארץ ישראל, בדברים שיש בהם חיי נפש, אלא זה מביא מגורנו ומוכר וזה מביא מגורנו ומוכר, כדי שימכרו בזול”. ריבוי מתווכים ומשווקים רק מיקרים לצרכן את המצרך. מחובת הממשלה להוריד מיסוי ממוצרי היסוד ולפקח על המחירים ולהטיל עונשים כבדים על מפקיעי שערים. להוזיל ככל שרק ניתן.

מדין תורה אסור להרוויח על מצרכי יסוד יותר מ- 16 אחוזים. גם אסור לאצור מצרכי יסוד כדי ליבש את השוק, בכוונה לעורר ביקושים, ואחרי כן לבוא ולהפקיע שערים, כדרך הרמאים. הפקעת מחירים מעלה את יוקר המחיה, וגורמת לעלית המדד, המגדילה את המשכנתא. פוגע קשות בכיס כ”א ואחד.

דין מפקיע שערים כמלווה בריבית. אלה יכונו בתואר המפוקפק של “רשע” “גזלן”. זה המבקש להתעשר על חשבון הזולת שלא כדין. כן הוא דינו של אוצר פירות עד שייבש השוק וימכרם ביוקר רב. אין לו מחילה. משמים יענישוהו קשות משום שקשה מאד לפקח על הנוכלים והרמאים הללו. בכל אופן, מחובת  הממשלה לחוקק חוקי פיקוח וענישה כבדים למפקיעי השערים. התורה ציוותה אותנו, חיה ותן גם לאחרים לחיות. אל תבקש להתעשר על ידי הפקעת מחירים. תשתכר ותרוויח במידה הראויה ותאפשר לך וגם לאחרים להשתכר בכבוד וכראוי שנאמר “וחי אחיך עמך”. קפיטליזם חזירי מנוגד לתורת ישראל.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן