העלאת המס על כלי הרכב החשמליים פוגענית 

משרד האוצר מתכנן העלאת המס שמתכנן שתפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה

מנכ”לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: “העלאת המס שמתכנן משרד האוצר תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה”

הדברים נאמרו בדיון ועדת הכספים של הכנסת היום (ג’ 19.12.23), בנושא העלאת המס על כלי רכב חשמליים המתוכננת לתחילת שנת 2024. הדברים מצטרפים למכתבים ששלחו לאחרונה גיא סמט, מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה; קובי בליטשטיין, מנכ”ל משרד האנרגיה והתשתיות; ומשה בן-זקן, מנכ”ל משרד התחבורה למשרד האוצר ולחברי ועדת הכספים, לאחר תקופה ארוכה של דיונים בין הצדדים לגבי הנושא.

בשנים האחרונות מקדמים המשרדים אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות הנהוג באירופה וארה”ב, המחייב יבואנים לשלב כמות הולכת וגדלה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. לעמדת המשרדים: עד שלא יאומץ המנגנון אין מקום להעלאת מיסים שתביא לעיקור התמריץ לרכישת כלי רכב חשמליים.

מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, אמר בדיון הוועדה: “מקור 40% מפליטות זיהום האוויר בישראל הוא בכלי רכב, ועל המדינה לקדם פעולות משמעותיות לצמצום הזיהום על מנת לדאוג לבריאות הציבור ולהשוות את הרגולציה לאירופה. כשמסתכלים על מדינות העולם המתקדם, רואים 2 דרכים מרכזיות לעידוד: הטבות, לצד מנגנון רגולציה. כשאומרים ליבואן שיש לו מכסת פליטות מסוימת והוא מחויב לדאוג לתמהיל נכון – אחרת יהיו קנסות, זה עובד. במיסוי המונח עכשיו על שולחן הוועדה, לוקחים את הכלי המתמרץ בישראל ומשמידים אותו – בלי לייצר איזון מנגד”.

מנכ”ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, אמר בדיון הוועדה: “העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות רכישת רכב חשמלי ועשויה לחבל במומנטום של מהפכת כלי הרכב החשמלי. בישראל, בניגוד למגמה בעולם, המהפכה עשויה להיעצר או להתעכב לשנים ארוכות בגלל העלאת המס, שתהפוך את כלי הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד. אימוץ כלי הרכב החשמלי הוא יעד לאומי של מדינת ישראל. הן מבחינת יעילות אנרגטית, הן מבחינת עצמאות אנרגטית והפחתת התלות בנפט, וכמובן הפחתת פליטות והגנה על הסביבה. משרד האנרגיה והתשתיות מקדם בשנים האחרונות אימוץ של המנגנון להפחתת פליטות הנהוג באירופה ובארה”ב, המחייב יבואנים לשלב תמהיל הולך ועולה של כלי רכב חשמליים במכירותיהם. אנחנו במשרד סבורים כי יש לדחות את העלאת המס עצמו עד לצבירת מסה קריטית (לפחות 10% מהרכבים בישראל) שתבטיח את המהפכה החשמלית גם בישראל, כאשר להערכתנו מסה קריטית זו תיצבר בעוד כשלוש שנים. חשוב לזכור כי כאשר נקבע המתווה, לא נלקחו בחשבון מספר רב של פרמטרים כמו השפעת הקורונה, המלחמות, ומשברי האספקה, כולל המשבר הקריטי שמתרחש לאחרונה בים האדום”.

מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן-זקן: ״עצירת העלאת המס על הרכב החשמלי היא חובת השעה ומתבקשת. נמשיך להאבק לטובת האינטרס הציבורי לשמירה על איכות הסביבה ובהתאם למדיניות שרת התחבורה רגב שלא להשית הוצאות מכבידות על אזרחי ישראל״.

לעמדות מורחבות של משרדי הממשלה: המשרד להגנת הסביבהמשרד האנרגיהמשרד התחבורה.

צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן