news08.net/ads.txt

הרב אפרים זלמנוביץ | יהודי חייב לבנות בקרבו את בית המקדש הרוחני שלו

קודם לבניין בית המקדש השלישי, העתיד לרדת מן השמים בנוי ומשוכלל ללא מגע יד אדם, חייב כל יהודי לבנות בקרבו את בית המקדש הרוחני הפרטי שלו, זו הדרך לאחדות. בעל הפלא יועץ (שפלות) מביא: כלל גדול בכל דבר טוב – רחמנא לבא בעי – הקדוש ברוך הוא מבקש את הלב יען הלב מפעיל את הגוף. באין לב, אין הגוף יכול לפעול. אחר כוונת הלב הולכים הדברים. מהם נמשך הדיבור והמעשה. הרוח והחומר. הפיקח יעשה ויפעל בדעת. יכלכל ענייניו במאזני צדק, באופן שימצא חן ושכל טוב בעיני אלקי”ם ואדם.

זו הסיבה שהעולם הזה חביב על הקב”ה ביותר מכל העולמות. כאן הוא יצר את האדם והניחו בגן עדן מקדם “לעבדה ולשמרה”. יצר אותו כיצור בחירי. העניק בידו הרשות לבחור בבחירה חופשית, משכלו ובדעתו, בין הטוב ובין הרע. העניק לו את הכוחות לקדש את החומר. להפוך את העולם לגן עדן עלי אדמות. לנצל גם את הרע לקידום הטוב. דרשו חכמים: חביבין לפני הבורא כל מה שיש למטה יותר מאשר למעלה. דע לך! היוצר כל העולמות כולם, הניח מה שלמעלה ודר בשל מטה שנא’ “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” (שמות כ”ה ח’).

בורא העולם ית”ש יצר את יצר הרע וגם ברא תורה תבלין לו. אם האדם ילך בדרך התורה. יעשה כל מעשיו לשם שמים בזריזות ובשמחה. כידוע, אלה הן מעלות המרבות חיות. הוא אשר אמר הכתוב (ויקרא ח”י ה’) “אשר יעשה אותם האדם וחי בהם”. ולא שימות בהם (יומא פ”ה ב’).  יזכה שהשכינה תשרה עליו.

התורה מבטיחה “אם בחוקותי תלכו ועשיתם אותם… וישבתם לבטח בארצכם… ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם. והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוהים ואתם תהיו לי לעם” (ויקרא כ”ו). אמרו רז”ל מאי משכני בתוככם, משכוני בתוככם, משתכן אני בתוככם. אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: מכרתי לכם תורתי וכביכול נמכרתי עמה, הה”ד “ויקחו לי תרומה”.

משל למה הדבר דומה; למלך שהייתה לו בת יחידה. בא אחד מן המלכים ולקחה לו לאשה. ביקש לילך לו לארצו וליטול את אשתו. אמר לו המלך: בתי שנתתי לך יחידה היא לי, לפרוש איני יכול, לומר לך אל תטלנה אי אפשר שהרי היא אשתך, אלא טובה זו עשה לי, בכל מקום שאתה הולך, קיטון אחד עשה לי שאדור אצלכם, שאיני יכול להניח את בתי.

כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: נתתי לכם את התורה, מורשה קהלת יעקב. לפרוש ממנה איני יכול אלא בכל מקום שאתם הולכים, בית אחד עשה לי ואדור בתוכו, שנאמר “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” (שמות כ”ה ח’). ושכנתי בתוך בני ישראל, ממש בקרבם, ולא בבית אבנים. “ויהי דבר ה’ אל שלמה לאמר: הבית הזה אשר אתה בונה, אם תלך בחוקותי ואת משפטי תעשה, ושמרת את

כל מצוותי ללכת בהם והקימותי את דברי אתך אשר דברתי אל דוד אביך. ושכנתי בתוך בני ישראל ולא אעזוב את עמי ישראל” (מלכים א’ ו’ י”א). אמרה התורה “אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש” (שמות י”ט ה’). מבאר המדרש: שתי דרישות דרש ה’ מבני ישראל ערב מתן תורה – א. “ואתם תהיו לי ממלכת כהנים”. ב. ו”גוי קדוש” – להעלות אותנו אל דרגת הקדושה האלוקית וההשתלמות המוסרית.

בחיינו הפרטיים והציבוריים נשאף לעשות את הטוב והישר. זו הדרך ואין בלתה כדי להתעלות ולשמש ממלכת כוהנים וגוי קדוש. רבי יהודה הלוי אומר: יש  להשיג את “רוח הקודש”. זו דרגה נבואית המאפשרת לנו להופיע על במת ההיסטוריה כמדריכי האנושות. שגרירים של רצון טוב. לחנך את האדם למלא אחר רצון האל יוצר כל. רבי יהודה הלוי מפרש את הצו האלוהי לישראל – “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” – בית המקדש הוא בית השכינה. בארון הקודש המונח בקודש הקודשים, טמונים עשרת הדברות. הם הנה הבסיס לייסוד החברה האנושית. הוראות מפי עליון על דבר התנהלות האדם בחברה. עשרת הדברות הן הבסיס ללימוד האדם איך וכיצד ילך בדרך הישר והטוב.

בראש  נמצא המוח. בו טמון השכל האנושי. שם מקוננת לה הנשמה (מהר”ל). חלק אלוה ממעל. מקור המחשבה הפוקדת על הלב ומכוונת אותו, היאך וכיצד שומה עלינו להפעיל את הגוף. רחמנא לבא בעי. על פי רוחב לבבו יפעל האדם לעשות טוב עד שידבק בחבריו ויחבור אליהם בחיבור אמוני. שמע ישראל ה’ אלוהינו ה’ אחד. אהבה אין קץ לאדם, כי בצלם אלוהים ברא אותו.

הנביא מיכה (ו’ ו’) אומר “במה אקדם ה’ אכף לאלוהי מרום, האקדמנו בעולות בעגלים בני שנה. הירצה ה’ באלפי אילים… היגיד לך אדם מה טוב ומה ה’ דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוהיך”. מצוות בין אדם למקום חשובות רק אם הן מביאות ברכה להתנהלות האדם עם רעהו במשפט צדק מתוך אהבה וחסד.

צירוף הלבבות של המאמינים בא-ל אחד, מזקקת אותם, מטהרת ומאחדת עדי שיחיו כאיש אחד בלב אחד. בחברה שכזו, בעלי המומים לא יחושו בחסרונם, בזכות החברה התומכת והממלאת את כל צורכיהם. באותה עת בה תמלא הארץ דעת את ה’. באותה שעה האנושות תזכה לקבל יורד מן השמים את בית המקדש השלישי בנוי ומשוכלל, אש להבה. אז ינהרו גויים מארבע קצוות תבל, יעלו ויבואו לירושלים אל הר ה’ להשתחוות ולהתפלל בבית ה’.

עד אז כל אחד חייב להכין עצמו לביאת המשיח, יעמול וישכלל את הצלם אלוהים שבו. להקים בקרבו את בית המקדש הרוחני הפרטי שלו; בחיזוק האמונה ובהקפדה על קיום המצוות. במיוחד אלה שבין אדם לחבירו. אמרה התורה לא טוב היות האדם לבדו לכן איש לרעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן