news08.net/ads.txt

הרב זלמנוביץ’: בעידן השלום השכינה תרד משמים ותשכון בבית המקדש

כמו הנשמה הנכנסת לגוף בעת פקידה כך השכינה תשכון בבית המקדש

מתי בית המקדש השלישי יעמוד על תלו והשכינה תשכון בתוכו? – בשעה שהשלום ישרור בעולם ועם ישראל ישב לבטח בארצו. עולם נטול מלחמות. חיים של שלום, איש תחת גפנו ותחת תאנתו, ימים בהם אפילו “גר זאב עם כבש” (ישעיה פי”א) ממש כמו בגן עדן. עצמאות מדינית ושפע כלכלי יאפשרו לנו להקדיש את הזמן הפנוי ללמוד וללמד את תורת ישראל ולבצע פעולות לחינוך המין האנושי לחיים בעולם שכולו טוב לחיי העולמים.

בית המקדש העתידי ישמש מרכז רוחני לכל באי עולם. על כך התפלל שלמה המלך (מלכים א’ פ”ח) “וְגַם֙ אֶל־הַנָּכְרִ֔י אֲשֶׁ֛ר לֹא־מֵעַמְּךָ֥ יִשְׂרָאֵ֖ל ה֑וּא וּבָ֛א מֵאֶ֥רֶץ רְחוֹקָ֖ה לְמַ֥עַן שְׁמֶֽךָ. כִּ֤י יִשְׁמְעוּן֙ אֶת־שִׁמְךָ֣ הַגָּד֔וֹל וְאֶת־יָֽדְךָ֙ הַֽחֲזָקָ֔ה וּֽזְרֹעֲךָ֖ הַנְּטוּיָ֑ה וּבָ֥א וְהִתְפַּלֵּ֖ל אֶל־הַבַּ֥יִת הַזֶּֽה”. כדבר הנביא זכריה (ח’ כ”ג) “כֹּֽה־אָמַר֘ ה’ צְבָאוֹת֒ בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔מָּה אֲשֶׁ֤ר יַחֲזִ֙יקוּ֙ עֲשָׂרָ֣ה אֲנָשִׁ֔ים מִכֹּ֖ל לְשֹׁנ֣וֹת הַגּוֹיִ֑ם וְֽהֶחֱזִ֡יקוּ בִּכְנַף֩ אִ֨ישׁ יְהוּדִ֜י לֵאמֹ֗ר נֵֽלְכָה֙ עִמָּכֶ֔ם כִּ֥י שָׁמַ֖עְנוּ אֱלֹהִ֥ים עִמָּכֶֽם”. וכדבר הנביא ישעיה (נ”ו) “וַהֲבִיאוֹתִ֞ים אֶל־הַ֣ר קָדְשִׁ֗י וְשִׂמַּחְתִּים֙ בְּבֵ֣ית תְּפִלָּתִ֔י … כִּ֣י בֵיתִ֔י בֵּית־תְּפִלָּ֥ה יִקָּרֵ֖א לְכָל־ הָעַמִּֽים”.

אמר רבי חייא ב”ר אמי משמיה דעולא: מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב”ה אלא ארבע אמות של הלכה (ברכות ח’ א’). הוא אשר אמר הנביא יחזקאל (י”א ט”ז)  “כֹּֽה־אָמַר֘ אֲדֹנָ֣י ה’֒ כִּ֤י הִרְחַקְתִּים֙ בַּגּוֹיִ֔ם וְכִ֥י הֲפִֽיצוֹתִ֖ים בָּאֲרָצ֑וֹת וָאֱהִ֤י לָהֶם֙ לְמִקְדָּ֣שׁ מְעַ֔ט בָּאֲרָצ֖וֹת אֲשֶׁר־ בָּ֥אוּ שָֽׁם“. אמר רבי יצחק “אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות“.

אמרה התורה (שמות כ”ה ח’) “ְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם“. מאז שחרב ביהמ”ק כל בית כנסת הוא בית מקדש מעט כאמור “רַבִּי אֶלְעָזָר פָּתַח, מַדוּעַ בָּאתִי… דִּבְכָל אֲתָר דְּאִינּוּן שַׁרְיָין, קב”ה אִשְׁתְּכַח בֵּינַיְיהוּ, בְּגִין דְּלָא אַעְדֵי רְחִימוּתָא דִּילֵיהּ מִנְּהוֹן, מַה כְּתִיב, וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ סְתָםדְּכָל בֵּי כְּנִישְׁתָּא דְּעָלְמָא מִקְדָּשׁ אִקְרֵי. וְהָא אוּקְמוּהָ. וּשְׁכִינְתָּא אַקְדִימַת לְבֵי כְּנִישְׁתָּא (זוהר נשא אות ק”ה).

הבדל גדול בין קדושת בית כנסת וקדושת בית המקדש העתידי. בעוד שבתי כנסת מוקמים על ידי קהילות שונות ובמקומות שונים ובעלי נוסחים שונים. אין נוסח אחיד כל קהילה ועבודת ה’ המיוחד לה. מאידך בבית המקדש השלישי ובתוכו שוכנת השכינה שתרד משמים ועצמתה הרוחנית עתידה לאחד את כל הברואים הדבקים בה’ ללא הבדל דת גזע ומין חיים כולכם היום. “ושכנתי בתוכו” לא נאמר אלא “ושכנתי בתוכם” בכל אחד ואחד מכם. צריך לזכור שאי אפשר לאדם שיהיה משכן לה’ כל עוד יצא הרע בוער בקרבו. לכן נאמר “סור מרע” (תהילים ל”ד ט”ו). עשה טוב והשכינה תשרה בקרבך.

אחרי שבטלה עבודה זרה כקביעת המאירי (בית הבחירה ע”ז) “הא כל שהוא מעממין הגדורים בדרכי הדת ועובדי האלוהות על איזה צד שיהיה אע”פ שאמונתם רחוקה מאמונתנו אינו בכלל זה אלא הרי הם כישראל גמור לדברים אלו” כמו הנוצרים וק”ו  המוסלמים אינם נחשבים כעע”ז. גם בין האטאיסטים קשה למצוא בר נש העובד לעץ או לאבן.

כל מה שנותר לנו לעשות בדרך לגאול השלימה הוא לבטל את יצר הרע ולבנות את בית המקדש בו יבואו כל העמים אל הקודש פנימה כדי להודות להקב”ה על השפע והטוב שהוא משפיע על עולמנו. בבית המקדש העתידי התפילות בעידן השלום ושפע ברכה לא יכללו תחינות ובקשות אלא תפילות הודיה ושלמי תודה כדבר הנביא ישעיה (ס’ ג’) “והלכו גויים לאורך ומלכים לנגה זרחך”.

בית המקדש הראשון נבנה ע”י שלמה המלך אחרי שדוד אביו קנה את הר המוריה בירושלים בכסף מלא (שמואל ב’ כ”ד) הרי אי אפשר להקים מזבח לה’ על אדמה שלא נרכשה מבעליה על אף ההבטחה ההיסטורית ואי אפשר להקריב עליה קרבנות שקיבל במתנה. בבואך להידבק באלוהיך עליך לבוא את בית ה’ מתוך מעמד של קדושה ונקיון כפיים וללא חשש של גזל חלילה. כמאמר מיכה הנביא (ו’ ח’) “הִגִּ֥יד לְךָ֛ אָדָ֖ם מַה־טּ֑וֹב וּמָֽה ה’ דּוֹרֵ֣שׁ מִמְּךָ֗ כִּ֣י אִם־עֲשׂ֤וֹת מִשְׁפָּט֙ וְאַ֣הֲבַת חֶ֔סֶד וְהַצְנֵ֥עַ לֶ֖כֶת עִם־אֱלֹהֶֽיךָ”. קיום מצוות בין אדם למקום מחייבת הקפדה על מצוות בין אדם לחברו. גם בית המקדש השלישי יקום מתוך הסכמה והרשאה של האומות כולן כי בית תפילה הוא לכל העמים.

בית המקדש – בית ה’ מרכז השלום העולמי – לא ייבנה ע”י מלך שעשה מלחמות ושפך דמים אלא ע”י מלך שהשלום נחלתו. ויאמר דוד לשלמה “בְּנִ֕י אֲנִי֙ הָיָ֣ה עִם־לְבָבִ֔י לִבְנ֣וֹת בַּ֔יִת לְשֵׁ֖ם ה’ אֱלֹהָֽי. וַיְהִ֨י עָלַ֤י דְּבַר־ה’ לֵאמֹ֔ר דָּ֤ם לָרֹב֙ שָׁפַ֔כְתָּ וּמִלְחָמ֥וֹת גְּדֹל֖וֹת עָשִׂ֑יתָ לֹֽא־תִבְנֶ֥ה בַ֙יִת֙ לִשְׁמִ֔י … הִנֵּה־בֵ֞ן נוֹלָ֣ד לָ֗ךְ ה֤וּא יִהְיֶה֙ אִ֣ישׁ מְנוּחָ֔ה וַהֲנִח֥וֹתִי ל֛וֹ מִכָּל־אוֹיְבָ֖יו מִסָּבִ֑יב כִּ֤י שְׁלֹמֹה֙ יִהְיֶ֣ה שְׁמ֔וֹ וְשָׁל֥וֹם וָשֶׁ֛קֶט אֶתֵּ֥ן עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּיָמָֽיו. הֽוּא־יִבְנֶ֥ה בַ֙יִת֙ לִשְׁמִָ֔י” (דבה”י א’ כ”ב).

רש”י (סוכה מ”א  א’) ותוספות (שבועות ט”ו ב’) סברו שבית המקדש השלישי ירד מהשמיים, וכן מופיע במדרש תנחומא (כי תשא, יג). גם הזוהר (ברא’ כ”ח) הסביר שההבדל בין המקדש הראשון והשני שנחרבו לבית המקדש השלישי שיעמוד על תלו לנצח משום שירד בנוי ומשוכלל מן השמים “ובגין דא בטורא דא אתבני בי מקדשא על ידא דקודשא בריך הוא יהא קיימא לדרי דרין”. כמאמר הנביא חגי (ב’ ט’) “גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון  מפרש הזוהר – “דקדמאה אתבני על ידא דבר נש והאי על ידא דקודשא בריך הוא”.

מדרש תנחומא מספר (כי תשא י”ג)  אמר הקדוש ברוך: בעולם הזה עשיתם משכן ומקדש שהיו כחומה רוחנית לעם ישראל. לעתיד אני אבנה את בית המקדש שתהיה מוקפת בחומת אש, כאמור (זכריה ב’ ט’) “אני אהיה לה נאם ה’ חומת אש”. גם לדעתו ה’ יבנה את בית המקדש השלישי.

לעומתם הרמב”ם סבר שבית המקדש השלישי כמו השניים הקודמים ייבנה בידי אדם, וכן סברו גם המאירי (סוכה מ”א א’) והסמ”ג (עשה קסג). הראיה המרכזית שלהם היא ככל הנראה מהירושלמי במסכת מגילה (א’ י”א) המספר לנו שעם ישראל ישוב לארצו הם יבנו את בית המקדש השלישי. וז”ל הרמב”ם (מלכים י”א א’ ב’) “המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל”. דתניא רבי יוסי אומר: שלוש מצוות נצטוו ישראל בכניסתם הארץ בכניסתם לארץ – להעמיד מלך (עצמאות מדינית) להכרית את זרעו של עמלק (להשמיד את הרוע) ולבנות את בית הבחירה (סנהדרין כ’ ב’).

המחלוקת אם אדם יבנה את בית המקדש או אם הוא עתיד לרדת משמים בנוי ומשוכלל מתיישבת: בית המקדש ייבנה ביד אדם זה דרך הטבע. המוסר האלוהי מחייב שהבנין העתיד להיות בית תפילה לכל העמים יקום ברישיון האומות (רמב”ן). ולתוכה תרד השכינה מן השמים. “בנוי” בידי אדם “משוכלל” בידי שמים. השמים שמים לה’ והארץ נתן לבני אדם. ה’ מצווה את בני ישראל “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” (שמות כ”ה ח’)  “ועשו לי” – אתם תעשו לי בית מקדש. “ושכנתי בתוכם” ואני אוריד שכינתו לתוכו.

המדרש ברא’ רבה (ס”ו ב’) אומר על הפסוק הזה “השולמית – אומה שאני עתיד ליתן בה שלום שנאמר “ונתתי שלום בארץ ואין מחריד” (ויקרא כ”ו ו’). אומה שאני עתיד לנטות אליה שלום. שלום שבא ממקור העליון. שמו יתברך שלום. האור האלוהי שיצא מבית המקדש העתידי ישמש חומת אש לשלום. כשם שהנשמה יורדת אל גוף האדם בעת פקידה ומאחדת ומפעילה את כל האברים כאחד. כך השכינה תרד ותשכון בקרבנו ותשמש חומת אש לשלום העולם וכל הברואים יתאחדו ויפעלו כאיש אחד תחת מלכות שמים בב”א.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן