news08.net/ads.txt

“זה הסתיו עם הענן” – כיצד מסייעת הרפואה המשלימה במצבי רוח ודיכאון?

יחיאל מוהר היטיב לבטא את התופעה אשר זכתה לשם המדעי: SEASONAL AFFECTIVE DISORDER – SAD. באופן בולט, רבים חווים ירידה במצב הרוח דווקא בעונת הסתיו, ועבור חלק מדובר בפגיעה ממשית באיכות החיים עם מורל ירוד, הפחתה באנרגיה, תאווה לפחמימות, יתר שינה ודיכאון | באדיבות אלי כהן, מנהל רשת מאוחדת משלימה, מטפל בתרפיות מנואליות, ביוטכנולוגיה וביוכימיה ומזון

אלי כהן, מאוחדת רפואה משלימה

**

לצד הטיפול התרופתי אשר מלווה לעתים קרובות בתופעות לוואי, הרי שהרפואה המשלימה מציעה מגוון רחב של פתרונות טבעיים וקלים ליישום וכמה מהם להלן:

• לפי הפילוסופיה הסינית בסתיו אנו מרכזים וחוסכים את הצ’י (אנרגיית החיים) שלנו ולכן חווים ירידה באנרגיה ובמצב הרוח. בנוסף, הסתיו משפיע על הריאות עם בעיות אסטמה, מחלות דרכי נשימה ושיעול ובכך מחליש את הצ’י שלנו. טיפולי דיקור, שיאצו ורפלקסולוגיה יסייעו לגוף לחזק את המערכת החיסונית מפני החלשת הריאות ויעזרו בשיפור מצב הרוח ורמות האנרגיה. מבין המחקרים הרבים, הרי שאחד המקיפים נעשה בארץ בבי”ח העמק והוכיח כי טיפולי דיקור יעילים לא פחות מטיפול תרופתי בשיפור תסמיני דכאון.

• נפש בריאה בגוף בריא – פעילות גופנית גם אם מתונה (כמו 30 דקות הליכה מדי יום) עשויה למנוע דיכאון בכל גיל. כך לפחות לפי מטה אנליזה שפורסמה בכתב עת מדעי בארה”ב. הפעילות הספורטיבית גורמת להגברת ההפרשה של חומרים שונים במוח, ובהם אנדורפין וסרוטונין. חומרים אלה מדמים השפעה של מורפין על הגוף. הם משרים תחושת רוגע ותורמים להפחתה בכאבים. אז אם אין לכם כוח לאימון בחדר כושר, לפחות תצעדו עד אליו ובחזרה.

• צמחי מרפא: עד להופעת הרפואה המערבית, צמחי המרפא הם אלו שטיפלו, ריפו ומנעו מחלות אצל אבות אבותינו. אחד מהם (HYPERICUMָ) כבר הוכח מחקרית והחומר הפעיל שבו משולב בתרופת מרשם. ניתן גם להשיגו כתמצית חומר טבעי בבתי טבע. השני והמוכר יותר שגם נחקר רבות הוא הלבנדר- אשר במחקרים נמצא יעיל לא פחות מתרופות מרשם להפחתת דכאון. את הלבנדר מומלץ לצרוך כחליטת עלים או באמצעות פיזור מספר טיפות באמבט חמים או על הכרית לפני השינה.

• חיבוק: תועלות החיבוק הן רבות ואחת מהן היא הפרשת הסופר-הורמון אוקסיטוצין אשר לצד פעולותיו בתיקון מערכות כלי הדם והלב הוא מפחית תסמיני דיכאון וחרדה. בכדי שחיבוק יהיה יעיל – המגע צריך להיות לפחות עשרים שניות. למי שנרתע מחיבוק, הרי שטיפולי מגע עושים עבודה טובה ודומה.

• נשימה בטנית/סרעפתית: הסטרס היומיומי, החשש מהבלטת בטן ועוד סיבות לא הגיוניות גורמות לנו להפסיק לנשום נכון כבר מגיל צעיר. תיקון ההרגל הוא קשה ולכן כדאי להשתדל לפחות בכל הזדמנות שבה אתם חווים רגשות שליליים (פחד, לחץ, כעס,…) או לפני השינה- לעצור לרגע ולסגור את הפה. לנשום נשימות ארוכות דרך האף תוך ניפוח הבטן וללא תנועה בבית החזה והכתפיים. בתום השאיפה, מומלץ לעצור לכמה שניות ואז לשחרר את האוויר גם כן דרך האף ותוך הקפדה על אורך שאיפה ונשיפה זהים. התועלות של נשימה בטנית באות לידי ביטוי באלפי מחקרים ולא רק לגבי דכאון אלא גם שיפור הזיכרון והשינה, שימור היכולות הקוגנטיביות והפרעות קשב וריכוז.

אוכל-לעבודה-וביס

• תזונה: מחקרים רבים מצאו קשר מובהק בין התזונה הים תיכונית העשירה בפירות וירקות, דגנים מלאים, סיבים תזונתיים ושמנים מהצומח לבין הפחתת שכיחות הדיכאון. תזונה זו עשירה בין היתר בויטמינים E, C , במינרלים (מגנזיום, ברזל ואבץ), בפוליפנולים (נוגדי חמצון חזקים) ואומגה 3 . חוסר של רכיבים אלו נמצא בשכיחות גבוהה יותר אצל הסובלים מדכאון.

ולסיום, ואולי החשוב מכל, אורח החיים המערבי יוצר בלבול לעיתים בין תחושת אושר, לסיפוק ולשביעות רצון.
מכונית חדשה או תוספת שכר יכולות להסב לנו תחושת סיפוק אך לרוב לא אושר. מדענים מחפשים אחר סוד האושר והדעות לגביו רבות ולעיתים חלוקות. יחד עם זאת, קיימת הסכמה בין החוקרים שכשאנחנו מבלים זמן עם הקרובים לנו אנו חווים רגעי אמיתיים של אושר ובטחון ובכך מרחיקים את הדיכאון ומחזקים את המערכת החיסונית. נסו לשלב כמה שיותר רגעים כאלו בחייכם. ולא רק בסתיו.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן