news08.net/ads.txt

טור אישי, טלי ויינברג < דָּיָה לְצָרָה בָּשָׁעָתָהּ - האמנם?

טלי ווינברג

השבוע פגשה אותי חברה שמזמן לא התראינו ושאלה אותי איך אני ישנה בלילה? האם גם לי מתרוצצות מלא מחשבות בראש ולא נותנות לי מנוח? הבנתי שהיא בעצם רוצה לספר לי על מה שעובר עליה – הרי אין סיבה הנראית לעין שזה מה שתשאל אותי אחרי שלא התראינו כל כך הרבה זמן…

לקח לי זמן להבין שאנשים שמדברים איתי ואליי בעצם חפצים להביא את עצמם לתוך השיחה, פעם הייתי נעלבת. היום זה ממש מרגש אותי, משום שאני מבינה שהם חשים בטוחים לשתף אותי בצרות שלהם. בקשיים שהם חווים, בבעיות שפוגשות אותם בחייהם. השבוע בחרתי לדבר אתכם על המילה: צָרָה שמשמעותה בעיה גדולה, עסק ביש. כל כך הרבה מילים נרדפות יש לה לצרה הזו…. אָוֶן, אֵיד, אָסוֹן, בְּעָיָה, בְּרוֹךְ , טְרָגֶדְיָה, מַשְׁבֵּר, סִבּוּךְ, עֵסֶק בישׁ, פֶּגַע, פִּיד, קֹשִׁי, רָעָה, תִּסְבֹּכֶת.

אם תחשבו על זה לרגע קט הרי שלכולנו יש צרות… כאלה ואחרות. ביום יום אנחנו בעיקר מדברים על קשיים ועל בעיות. בהרצאות שלי אני מקפידה לברר מה ההבדל בין קושי לבעיה. באופן כללי ניתן לומר שלבעיה יש פתרון כלשהו ועם קושי צריך להתמודד. אם אנחנו הופכים קושי לבעיה אנחנו מיד מחפשים ומוצאים פתרון, אבל אין כאן עבודת עומק. התעלמנו מהקושי. ממליצה באהבה להקשיב ללב שלנו ולנסות להבין מהו שורש הבעיה. שם יושב הקושי וכשמתמודדים איתו הכל נראה אחרת. לפעמים אנחנו מבינים שיש איזושהי צרה בפתח ומתחמקים – בטח שמעתם לא פעם את המשפטים: “פרה פרה” או “דָּיָה לְצָרָה בָּשָׁעָתָהּ” – מה אנחנו אומרים??? לא צריך לטפל בבעיה מראש, אפשר לטפל בה כשתגיע. בדרך כלל כשמחכים הרבה זמן הבעיות מקבלות נפח לא פרופורציונאלי.

הידעתם שאם ננקד את המילה אחרת – צָרָהּ המשמעות תהיה האויב שלה? צר מלשון שונא או יריב.  מרבית האנשים שהכרתי בחיי נמנעו מצרות, חששו מהם והתרחקו מהם כמו מאש. הפעם אטען שבזכותן אני חזקה יותר. לא הכל מושלם וכשיש קושי, בעיה או צרה ההתמודדות ודרכי הפתרון שלי מעצבים את אישיותי ומחשלים אותי. כומר הצרות שלי אינן האויב שלי. אספתי לכם כמה טיפים.

איך מתמודדים עם קשיים? (או: מה יכול לעזור לכם כשאתם פוגשים את הצרות שלכם בחייכם?)

  1. המשיכו לעשות כמיטב יכולתכם – אם תרימו ידיים סביר להניח שהמצב רק ידרדר. מיטב יכולתי זה אומר שאני עושה את המקסימום באמת.
  2. בידקו את עצמכם, את ההתנהלות שלכם – הרי אם אתם חוזרים על אותו ריטואל ואין שיפור או התקדמות חשוב להבין מה לא עובד לכם נכון.
  3. זכרו שמדובר במצב זמני – להאמין שגם אם הצרות גדולות והמצב גרוע זהו מצב חולף. כשמכניסים מילים כמו תמיד, אף פעם וכו’ אנחנו מקבעים את הנוכחות של הדבר הבלתי רצוי.
  4. תבחרו בחיוך גם אם הוא מאולץ – זה משפיע על המערכות בגוף. המוח לא ממש יודע אם זה אושר אמיתי או שאתם מזייפים, אבל התחושה הטובה נותנת דרייב חיובי.
  5. תבחרו ב’ביחד’ ולא ב’לבד’ – כשיש לנו תמיכה מסביב קל לנו להסתכל על הדברים אחרת. הנטייה להסתגר, להתרחק, להדוף גורמת לנו בסופו של יום באמת להיות לבד. כשיש תמיכה המורכבויות נהיות פשוטות יותר.
  6. להתיידד עם הפחד – כמה שזה נשמע אבסורד, לתת לו מקום. להבין שזה חלק ממנגנון ההישרדות שלנו. לתת לו להיות, אבל לא להשתלט.
  7. להתפלל לטוב – כל אחד והתפילה שלו, מה שהוא מאמין בו ועושה לו טוב. יש משהו באמונה שמחזק אותנו ומאפשר לנו לשוב לאיתננו.
  8. לחזור ולומר שהכול לטובתי העליונה – גם אם אינני מבינה זאת כעת ואני יודעת שיש מקרים שזה בלתי נתפס לחשוב כך (אז יש עוד המון אופציות אחרות).
  9. לבחור בחיים הטובים – להסתכל על חצי הכוס המלאה? לא! להסתכל על הכוס כולה. יש בה גם אוויר וגם יין. אם אני לא רואה את האוויר זה לא אומר שהוא לא נמצא.

10.להיות יצירתיים – כדברי טקיטוס “יש כאלה המטביעים את צרותיהם, ויש כאלה המלמדים אותם לשחות”. תחשבו על דרכים חלופיות, על הצלחות מהעבר הרחוק, על האחרים – זו לא בושה ללמוד מהם.

***

וככה כמה שניות לפני סיום אם נחזור להתחלה – תזכרו שמרבית האנשים חושבים במרבית הזמן על עצמם – כמה שזה לא נעים למשמע אוזניים ברוב הזמן הם לא חושבים עליכם. ומה מצחיק? גם אנחנו רוב הזמן חושבים על עצמנו. תנסו לשנות, לעשות דברים אחרת, לדאוג לעצמכם ולאחרים במקביל. זה לא חייב להיות אחד על חשבון השני.

אל תחפשו פתרונות אחרי נקודת שבירה, תהיו שם בתהליך כדי להוות גשר לחיים מלאים בהרמוניה ובחדווה וכשהצרה תגיח בפתח תהיו מוכנים לה, תתמודדו באמת, יישמו את הטיפים ותשחו בלב ים בבטחה. אל תטביעו את עצמכם, הפליגו למקומות רחוקים, תהיו טובים קוראים יקרים.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן