news08.net/ads.txt

טלי וויינברג : בנק של רגשות

טלי ווינברג

בואו נדבר על רגשות. בחודש האחרון העברתי הרצאה בנושא חוסן מנטאלי בכפר הנופש “אולגה על הים”. ההגעה לחנייה הייתה מלווה ברגשות מגוונים. במהלך שרותי הצה”לי ביליתי לא מעט שעות במקום הזה – אם מתוקף תפקידי כקצינת נפגעים – ואם מתוקף תפקידי כקצינת משאבי אנוש או הפקה של נופשים, שותפות בהפקה או רק ביקורים ונוכחות באירועים שונים ומגוונים. בקיצור, המקום הזה היה לי בית

 מוזר שגם לפני מספר חודשים כשהגעתי לטקס פרידה מאנשי קבע בחיל הים הרגשתי כל כך הרבה דברים – בעיקר שמחה – נו, אולי גם סוג של געגוע לא מוסבר. למדתי בשנה האחרונה שיש לי יכולת לנהל את רגשותיי. בהרצאה עלתה שאלה בנוגע לניהול רגשות. אחת המשתתפות התריסה כנגד דבריי וטענה שאי אפשר לנהל רגשות, זה לא חשבון בנק – ובדיוק על זה רציתי לדבר איתכם. בספרו “שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד” מדבר סטיבן קובי על בנק של רגשות. אני התחברתי לרעיון ואף גיליתי שיש לו יכולת השפעה אדירה במערכות יחסים.

תחשבו על זה רגע – לכולנו יש חשבון בנק בו אנו מפקידים את כספנו. הכסף הזה מהווה עבורנו מקור לתפעול חיינו ולהגשמת החלומות והמטרות שלנו. ככל שנפקיד יותר כסף נוכל למשוך יותר כסף ובנוסף נחייה ברווחה מחשבתית – צמצום דאגות אם אפשר לכנות זאת כך. כששני אנשים עומדים זה מול זה ולכל אחד מהם יש את בנק הרגשות שלו, איך נרגיש אמון הדדי או מחויבות? זה פשוט מאוד ומתחבר לטוהר המילה (שעליה נדבר בהמשך הדרך, אולם יש לה מקום בכל טור וטור, בכל יום, בכל שעה ובכל מקום). אם בבנק הרגשות שלי אני מפקידה על בסיס קבוע אהבת חינם, הקשבה אקטיבית, טוב לב, כנות, יושר אזי בכל מערכת יחסים שיחה או מפגש אוכל למשוך בקלות יתרה את הרגשות הללו וגם אם אתבלבל או אפלוט פליטת פה מיותרת תהיה לי עתודה חזקה בבנק שתגבה אותי.

מנגד, רגשות שליליים הם כמשיכת יתר בחשבון: זלזול, התנשאות, מעילה באמון וכו’ יגרמו לעומד מולנו לחוש אי נוחות.  מה תפקידו של הבנק הזה בעצם? לייצר מרחב בטוח. אלו הפקדות בונות את המרחב הבטוח?

  1. הבנה – להכיר בערך של מי שעומד מולנו / בן הזוג שלנו.
  2. תשומת לב לדברים הקטנים – שימוש במחוות קטנות.
  3. עמידה במחויבות – מילה זו מילה ומקיימים הבטחות.
  4. הבהרת ציפיות מראש – לדבר… לא להניח הנחות.
  5. הפגנת יושר אישי – שקר הוא גירעון משמעותי.
  6. התנצלות במלוא הכנות כאשר אנו מושכים מהחשבון.

ואוסיף סעיף נוסף: תכנון נכון ומודע בכדי להימנע ממשיכת יתר. לחשוב פעמיים על הפרשנות שלנו לכל דבר ולראות כיצד ניתן להשפיע על הרגש שלנו. המענה למשתתפת בהרצאה היה באמצעות המיקוד על המונח בנק של רגשות. לדבריה “נפל לה האסימון” כשהיא הבינה שהיא זו שמנהלת את חייה ואת כל התחומים בחייה ובאמצעות עבודה על התפיסה שלה בנוגע לרגש ולהשוואה בין רגש לכסף תוכל לעשות שינוי משמעותי. “אני ממש בחריגה גדולה במסגרת שלי, יש לי מישהו קרוב שכשאני נעמדת מולו לא נשאר כלום בחשבון. אתחיל למלא אותו באמצעות השלבים”.

אני באופן אישי מאמינה שאנחנו מושכים למרחב שלנו אנשים דומים לנו או לחילופין אנשים ששיש להם צורך כלשהוא ולא תמיד מוסבר להיות בהוויה שלנו. אנחנו מתעצבנים בקלות, צורחים, חוטאים בחטא הגאווה, אוהבים לאסוף נוצות שהן לא שלנו, תחרותיים וכן, יכול להיות שמבחינה פיננסית יש לנו יותר. הטענה שלי היא שדווקא ההסתכלות האחרת והשונה מגדילה משמעותית את הפלוס בבנק ובבנק הרגשות, משום שליקום (או לבורא עולם – כל אחד ומה שנכון לו) יש את הדרך שלו לסגור מעגלים. מכיוון שהכול לטובתי העליונה אני מקפידה כל בוקר להטעין את הגיפט קארד שלי במילים מחממות לב וברגשות חיוביים כך במשך כל היום אני יכולה לעמוד מול כל אדם ולא לחרוג מהמסגרת שאני הכתבתי לעצמי.

תהיו טובים. תבחרו בעצמכם. תפקידו נכון בבנק הרגשות שלכם.

שלכם באהבה, טלי

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן