news08.net/ads.txt

יו”ר הוועדה: לצאת לרחובות; 60 מיליארד שקל לא מנוצלים ואין סיוע ראוי לעובדים

בדיון שנערך היום בכנסת בוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה, אמרה יו”ר הוועדה, ח”כ עאידה תומא-סלימאן: “מדיניות האקמול של הממשלה לא יכולה עוד להימשך. מדי פעם נותנים משהו רק על מנת לעמעם את הכאב, אבל למשרד האוצר ולמשרד העבודה אין תכנית סדורה כיצד יחזור המשק לפעול, ואיך מבטיחים את זכויות העובדים והמשך קיומם של המעסיקים. הוחלט על 80 מיליארד שקל סיוע, וזה נשמע הרבה, אבל בפועל הוציאו עד כה רק 20 מיליארד שקלים וזו אחת מההוצאות הנמוכות ביותר בעולם. חזרה לשגרה לא מתוכננת ולא מתוקצבת באופן שיבטיח את זכויות העובדים תיצור כאן ג’ונגל, והחזק יאכל את החלש. אני קוראת להסתדרות לצאת לרחובות, כדי שהממשלה תתעשת. במקביל הוועדה דורשת ממשרד האוצר להציג לה פירוט מהם התקציבים המוקצים לכל סעיף בתכנית היציאה מהמשבר ומהם לוחות הזמנים המדויקים של התכנית”.

הוועדה קראה לממשלה לאמץ את התכניות שהציגו בפניה מומחים מאוניברסיטת תל אביב, וכן ההסתדרות בשיתוף עם ארגוני המעסיקים במשק, המאפשרות להעסיק עובדים במשרה חלקית בעת משבר, תוך פיצוי מדינה הניתן ישירות לעובד על הירידה בהיקף משרתו. זאת במטרה לאפשר המשכיות העסקה של עובדים רבים, גם אם בהיקף מופחת וביטול התמריץ לפטר עובדים בעת משבר. ד”ר עופר טסי מהחוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, ציין כי תכניות דומות מיושמות במרבית מדינות ה- OECD. סמנכ”ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות העובדים החדשה, שי בירן, הוסיף: “כיום מדינת ישראל מתמרצת מעסיקים להיפרד מהעובדים שלהם, ללא זכויות לעובד. התכנית שאנחנו מציגים מאפשרת לעובד להמשיך לקבל תלוש דרך המעסיק, ויחסי העובד-מעסיק לא יתנתקו”.

רכז תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר, אביעד שוורץ, אמר כי משרדו מקיים דיונים בשיתוף הפורומים שהציגו את התכנית וכן מבצע סקירה על הנעשה בעולם. עם זאת, ציין כי הוצאת העובדים לחל”ת איפשרה למעסיקים לא לשאת בתשלום שכר בזמן שסכנה מרחפת על המשך קיום העסק שלהם. לשאלת יו”ר הוועדה ח”כ תומא-סלימאן, השיב שוורץ, כי מעבר להקצאת התקציבים לסיוע עליהם הכריזה הממשלה, אין תכנית עתידית נוספת לסיוע לעובדים.

ח”כ איימן עודה הציג מתווה מטעם מק”י וחד”ש ליציאה ממשבר הקורונה: “במרכזו האדם, לא המוסדות והטייקונים. דמי האבטלה יגיעו לשכר מלא של העובד, כולל עובדים עצמאיים, לפי ממוצע חודשי העבודה הקודמים. הבטחת הכנסה תהווה 80% משכר המינימום. שעות העבודה להורים לילדים בגילאי חוק לימוד חובה יצומצמו ל25 בשבוע, וזאת ללא פגיעה בשכר”.

הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מרדכי אלישע, אמר בדיון כי מודל הפיצוי לעובדים הנדון כעת במשרד האוצר אינו בתמהיל הנכון. “המעסיק יקבל כמה אלפי שקלים כדי להחזיר את העובד למשך מספר חודשים, אך מה יקרה אם חלילה יפוטר בהמשך בגלל גל נוסף של התפרצות הנגיף? יש לקיים תכניות הסבה לעובדים בענפים כמו תיירות, מלונאות והסעדה – שם יש פגיעה אנושה”.

חברי הכנסת התרעמו על טענתו של אלישע, לפיה: “אוכלוסיות מיעוטים, בפרט ערבים וחרדים, נפגעות יותר ביציאה לחל”ת ובפיטורים, מכיוון שאלה אוכלוסיות עם כישורים נמוכים יותר בדרך כלל, כמו למשל בשפה”. ח”כ תומא-סלימאן אמרה בתגובה: “ממתי השפה העברית נכללת ברשימת כישורים נדרשים? אם זה ככה, אז לעולם ילד יהודי בן 6 יהיה בעל כישורים טובים יותר מגבר ערבי”. ח”כ ינון אזולאי: “אנחנו לא צריכים שתעזרו לנו, אלא שפעם אחת ולתמיד תטו אוזן לצרכים ולרעיונות השילוב שיש לנו להציע”.

 

קרדיט תמונות: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן