news08.net/ads.txt

מובילת ‘מחאת האלונקות’: “הגיעו מים עד נפש, מעמד עובדי ההוראה נשחק עם השנים”

דניאל ביכלר תושבת מזכרת בתיה, מורה לחינוך גופני, ורכזת בתיכון מעל 6 שנים, היא אחת מאותם נשות ואנשי החינוך שייקחו חלק במחאת האלונקות השבוע. מחאה שלטענתה נובעת מהעליהום הציבורי, והפקרות של גורמי הממשלה בעובדי ההוראה. “עם השנים מעמדנו נהיה מובן מאליו. בזמן הקורונה היינו הראשונים שהרימו את הכפפה”.

דניאל ביכלר, נחשבת לפעילה חברתית שהובילה בעבר מחאות שונות: זכויות ילדי גירושין, התעללויות בגני ילדים, ובימים האחרונים, מובילה את מחאת האלונקות, בהתגייסות עם אנשי הוראה מכל הארץ והפלחים: שרון שמואל רוטשילד שמתפעלת את ארגון המחאה, קוידר גאבר שמרכז את המחאה במגזר הערבי, תומר לוי מהחינוך הדתי, דורית חזן מארגון גננות מחנכות, ועוד אנשי ונשות חינוך רבות שהנושא קרוב לליבן.

לדבריי דניאל, המחאה מגיעה לאור ביקורת ציבורית שנמשכה תקופה ארוכה על עובדי ההוראה ואף זלזול מצד גופי התקשורת שטענו שעבודת עובדי ההוראה שווה בין 10% ל-50%. בעקבות כך, צוותי החינוך וההוראה לא מוכנים לשתוק יותר ולא לתת יד לפגיעה בזכויותיהם ובפרנסתם. לדבריי דניאל: “המחויבות שלנו, והמסירות שלנו תמיד הייתה. אך אסור לנו לשתוק עוד, הגיעו מים עד נפש. כמורה 6 שנים, אני רואה את מעמד המקצוע נשחק, משנה לשנה זה יותר חמור”.

בתקופת הקורונה, דניאל טוענת על פגיעה בשמם הטוב: “לצד זה, אני רואה איך עם השנים זה נהיה מובן מאליו. בזמן הקורונה היינו הראשונים שהרימו את הכפפה. בשעת משבר דאגנו לילדים וכולנו התגייסנו לעשות למידה מרחוק. בשביל שתהיה למידה איכותית אז קיבלנו הגדרות תפקיד חדשות. לדוגמא – התגייסה מורה שהיא אחראית מערכת, מפני שהלמידה מרחוק מצריכה תמרון, שעה נוחה. התחלנו לעשות התאמות ומורים עובדים בוקר עד ערב. תוך כדי תנועה הבנו איך מתאימים את המקצוע ללמידה מרחוק, וכיצד מתפעלים אותו. אני למשל מורה לחינוך גופני. הוצאנו עשרות מצגות ומידע עיוני לתלמידים, והסברים. הדבר הזה עולה לנו זמן יקר, ועם כל הכבוד הזמן שלנו והכסף שלנו לא שקוף. אין דבר כזה לתת 50%. אם אתה עובד בעבודה כזו אתה נותן תמיד 100%”.

קואידר גאבר- ממארגני מחאת המורים, בשיעור זום

דניאל טוענת על משבר אמון שמחריף בין עובדי ההוראה להורים: “במקום שיגידו ‘איזה יופי, יש שוק אחד שעובד ומגלה מנהיגות’, במקום זאת, משמיעים ביקורת. נכון, יכול להיות שיש קשיים בלמידה מרחוק ולא הכל עובד כמו שצריך ועל זה צריך לדבר. אך ככל שמתקרבים למשבר, יש גם משבר אמון בין ההורים לצוות ההוראה שמתעצם, השנה זה התעצם ובראיון וחצי של מגישות חדשות, פתאום צוותי ההוראה הפכו לאויבי העם. התחושות שאנחנו אויבים ומנצלים את המערכת שנים. אני רוצה לדייק כי אנשים לא יודעים. עד לפני קום המדינה המורים עבדו רק 10 חודשים בשנה, ובחודשים יולי, אוגוסט יצאנו לחל”ת ולא קיבלנו שכר. בסופו של דבר, אותם מורים מצאו עבודה ונפלטו מהמערכת. כפתרון, סוכם שהשכר של המורים בעשרה חודשים יחולק ל-12 חודשים. כלומר המורים מפרישים בכל החודשים שלהם ספטמבר, עד יוני 20%. לראיה, כשאני ילדתי את בני הבכור, יצאתי לחופשת לידה, ובחופשת הקיץ קיבלתי פחות כסף כי לא עבדתי כל השנה, אז למעשה המורים לא באמת מקבלים מהממשלה שכר חינם, אלא שהם מפרישים לעצמם את הכסף ומקבלים משכורת זעומה. גם שנת שבתון היא שנה שחייבים לצאת לשנת השתלמות על חשבון קרן השתלמות שאנו מפרישים, זה לא מתנה שאנו מקבלים. זה כסף שלנו. אלה מיתוסים שאנשים מאמינים ואז המורים הופכים להיות האויבים”. עוד מוסיפה: “במקום שהאוצר והממשלה ייכנסו תחת האלונקה ותציל את הציבור מהשפעת המשבר, נראה שמצאו פתרון לחסוך בעלויות הבית ספר של החופש הגדול בכל מני מתווים לא הגיוניים ליישום כמו הדרישה ללמידה של רק 50%, לחסוך כסף ממשלתי על גב הציבור תוך שההתנהגות הלא אחראית הזו יוצרת מתחים ומשברים בין המורים להורים”.

ביכלר משתפת מקרוב על השכר הזעום של עובדי ההוראה, ועל מצבים בהם אינם סוגרים את החודש: “אף אחד לא מצייץ במהלך השנה כשהמורים מקבלים משכורת זעומה. לא חסרות מורות שעובדות בבית ספר בקיץ בכדי להתעשת על עצמם ולקבל עוד קצת כסף, וכעת רוצים גם בזה לפגוע, וזו פגיעה בחופש העיסוק של מגזר מסוים. למי פונים? חלקם הגדול מקבלים משכורת זעומה, וחלקם הלא מעט לא שורד את החודש במהלך השנה. אנשים מצפים שנתנדב כל ימות השנה. אני אבחר עבורי איך אני מתגייסת למשבר לפי מצבי הבריאותי, נפשי, משפחתי. מאוד קל לפגוע במגזר הזה, אני בטוחה שאם יבואו למורים ויוקירו על העבודה שאנו עושים על אף התנאים העלובים והמשכורות הזעומות, ויבואו בפנייה מכבדת, בטוחה שתבוא הגננת, המורה, שתתנדב. אין לי ספק שהמגזר הזה מלא בנתינה. אתה יודע למי אומרים לעבוד בלי כסף? לעבדים. אנחנו לא עבדים. חלקנו עם תואר שני ומקבלים משכורת מבזה. אף אחד מהמגזר הציבורי ואף אחד מההורים לא שם את עצמו מתחת לאלונקה. הגיע הזמן לעצור את זה”.

בשבוע הקרוב ייערכו שתי הפגנות:

בפעימה הראשונה, הפגנה ווירטואלית שתתקיים היום בשעה 18:00. קישור לקבוצה בפייסבוק: “עוצרים את הפגיעה בעובדי ההוראה”. פעימה שנייה, בחמישי בקרית הממשלה בשעה 18:00 בערב. ההפגנה תופנה למשרד האוצר ולממשלה בטענה שעובדי ההוראה לא מוכנים לשאת בכל נטל המשבר.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן