מומחי קפלן מייעצים: כך תתגוננו מפני היפותרמיה

WhatsApp Image 2018-01-28 at 15.26.53
אנשי צוות רפואי בקפלן. צילום: אפרת שררה

עקב סופ”ש קר וסוער, אובחנו ארבעה בני אדם כסובלים מהיפותרמיה (מכת קור) בחדר המיון במרכז הרפואי קפלן, אחד מהם במצב קשה מאוד.

במהלך השבת האחרונה הגיעו לחדר המיון במרכז הרפואי קפלן ברחובות, בניהולו של ד”ר ארקדי שקליאר, ארבעה מטופלים עם סימני היפותרמיה (“מכת קור”) מרחובות וראשל”צ, אחד מהם נמצא במצב קשה מאוד עם חום גוף של 30 מעלות וסכנה ממשית לחייו.

פרופ’ זאב שטגר, מנהל המחלקה הפנימית ומומחה באימונולוגיה במרכז הרפואי קפלן מסביר: “היפותרמיה היא מצב חירום רפואי עם טמפרטורת גוף נמוכה וכוויות קור העלולות לגרום לאובדן איברים ואף למוות. פגיעות קור קיימות גם בישראל – במיוחד בשיא החורף, ולא רק באזורי ההר, וניתן להתגונן מפניהן באמצעות כמה שכבות של ביגוד וחימום הבית. בניגוד לסברה המקובלת, אלכוהול מחמם רק זמנית וגורם לאובדן חום. לכן שתיית אלכוהול בתנאי קור מסוכנת”.

צוות חדר המיון במרכז הרפואי קפלן נערך היטב למקרים חריגים בעקבות הקור שפקד את מדינת ישראל במהלך סוף השבוע האחרון. ואכן, במהלך שבת האחרונה, משעות הבוקר, הגיעו ארבעה מטופלים שסבלו מתסמינים של היפותרמיה, כגון בלבול, כיחלון, קרים למגע, חוסר תגובתיות ורעידות. צוות המיון החל מיד בביצוע בדיקות כגון לחץ דם, חום, בדיקות דם, הדמיית חזה, והוחלט על מתן נוזלים ואנטיביוטיקה דרך הוריד על מנת לאושש את מצבם.

הדגלים האדומים שאמורים להדליק נורה בקרב הסביבה כי ייתכן ומדובר במכת קור ולהגיע לטיפול רפואי: שינויים בהתנהגות כמו בלבול, עייפות ועצבנות, מצבים של ערפול הכרה, תגובות פחות חדות, כיחלון וקור במגע.

הדרכים למניעת היפותרמיה שיש לשים אליהם לב:
לבוש הולם ושמיכה חמה, לשתות גם אם לא צמאים, להוסיף אם ניתן פעילות גופנית שמייצרת חום, בפרט בקרב מי שצריכים לשהות בחוץ בתנאי קור במסגרת עבודתם כולל כמובן התחממות במקום סגור ומחומם. שתייה חמה עשויה, כמובן, אף היא להועיל מאוד. אלכוהול, אגב, אינו מחמם אלא רק יוצר אשליה רגעית של חום ודווקא מקדם את אובדן החום כי הוא גורם להרחבה של כלי הדם הקרובים לעור. לבסוף, אין לחמם את הבית יתר על המידה ואפשר להסתפק ב־22 מעלות.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן