news08.net/ads.txt

מנכ”לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: “החיים של הילדים הערבים במדינת ישראל הם הפקר”

ארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים הוציא השבוע דו”ח עם נתונים מדאיגים לגבי מצב היפגעות הילדים בחברה הערבית מהיפגעות. לפי הדו”ח בכל שנה מתים בממוצע 60 ילדים ערבים מתאונות, כאשר למעלה ממחצית מהם מתים בתאונות דרכים. 

דו”ח חדש של ארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים מראה תמונת מצב עגומה לגבי מצבם של ילדים ערבים בישראל. לפי הדו”ח בשלוש השנים האחרונות, 2016-2018, מתו בממוצע 60 ילדים ערבים כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת. מספר זה מהווה כמחצית מסך מקרי התמותה עקב היפגעות של ילדים בישראל, בעוד הילדים הערבים מהווים רק כ-25% מכלל הילדים בישראל.

עוד עולה מהדו”ח כי בין השנים 2008 ל-2018 התרחשה ירידה של כ-12.5% בשיעור התמותה של ילדים ערבים. יחד עם זאת, הפער בין ילדים ערבים לילדים יהודים נותר גבוה: הסיכון של ילד ערבי למות כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת בשלוש השנים האחרונות גבוה פי 3 ביחס לסיכון המקביל של ילד יהודי זאת בדומה ליחס הסיכונים בין ילדים יהודים וערבים לכל אורך התקופה הנבחנת.

תאונות דרכים מהוות את הגורם המשמעותי ביותר בפער הגבוה בין שתי האוכלוסיות בתמותה מהיפגעויות. הסיכון של ילד ערבי למות בתאונת דרכים גבוה פי 5 בקירוב מהסיכון של ילד יהודי. לשם השוואה, עבור תאונות בית ופנאי היחס הינו פי 2 בקירוב, לרעת הילדים הערבים. יתרה מכך, בעוד שהפער בתמותת ילדים יהודים וערבים כתוצאה מתאונות דרכים גדל בכ-31% בהשוואה לראשית התקופה הנבחנת (שנת 2008), כשמדובר בתאונות בית ופנאי פער זה קטן בכ-21%.

תאונות הדרכים מהוות 53% ממקרי התמותה בקרב ילדים ערבים. בפילוח תאונות הדרכים נמצא כי תאונת רכב מנועי מהווה כ 20%- מכלל התמותה מהיפגעויות בקרב ילדי החברה הערבית, והיא מאפיינת בני נוער בגילאי 15-17. במרבית התאונות בקרב בני נוער, הנסיעה הייתה בלוויית חברים או צעירים אחרים. תאונת דרכים בסביבת הרכב מהווה כ 15%- מכלל התמותה מהיפגעויות בקרבילדי החברה הערבית’ מאפיינת ילדים מהאוכלוסייה הבדואית המהווים 84% מהמקרים. קרוב ל 90%- מהמקרים הם מקרי דריסה לאחור, כמעט תמיד בחצר הבית.

תאונת דרכים כהולך רגל מהווה כ 14%- מכלל התמותה מהיפגעויות בקרב ילדי החברה הערבית, ומאפיינת ילדים בגילאי 1-4 (המהווים כ 30%-מהתמותה בתאונות מסוג זה)  ובני נוער בגילאי  15-17(המהווים כ 23%- מהתמותה בתאונות מסוג זה). ילדים מהאוכלוסייה הבדואית מתים פי 2.7 יותר בתאונות כהולכי רגל ביחס לילדים ערבים הנמנים על קבוצות אוכלוסייה אחרות. קרוב לשליש מתאונות הדרכים של ילדים ערבים כהולכי רגל אירעו במעורבות כלי רכב בינוניים גדולים.

גורם התמותה השני בשכיחותו הוא טביעה, המהווה 10% מכלל מקרי התמותה מהפגעויות בקרב ילדי החברה הערבית. כמחצית ממקרי התמותה מטביעה היו של ילדים בגילאי שנה עד 4, וכרבע מהמקרים של בני נוער בגילאי 15-17. ילדים מהחברה הבדואים טבעו למוות פי 3 יותר מכלל הילדים הערביים.

כ-72%-מכלל מקרי הטביעה אירעו בזירת המרחב הציבורי, ברובם בבתי מלון ובצימרים או בים. וכ-28%- התרחשו בזירת הבית או חצר הבית, כאשר מרבית מקרי הטביעה של פעוטות התרחשו בדלי/גיגית. תאונות כוויה/שריפה מהוות את הגורם השלישי  (8%) בשכיחותו בתמותת ילדים מהיפגעות בחברה הערבית. בכ-68% מהמקרים ההרוגים היו מתחת לגיל 4, ובכ-40% מהמקרים אירעו תוצאה משימוש בתנור חימום.

כאשר מדובר באשפוז ילדים, הגורמים המרכזיים לאשפוז הם נפילה (46%), תאונות דרכים (27%) ומכה (11%). עוד עולה מהנתונים כי ככל שחומרת ההיפגעות עולה, חלקם היחסי של ילדים ערבים. כלומר, הפגיעות של ילדים ערבים נוטות להיות חמורות יותר. הדו”ח מתייחס גם לתת קבוצות בתוך החברה הערבית. מהנתונים עולה כי מתוך הילדים הערבים, הילדים הבדואים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לתמותה מהיפגעות. שיעור התמותה בקבוצת האוכלוסייה הבדואית גבוה פי 3.4 מהתמותה בקבוצת האוכלוסייה הערבית המעורבת, פי 2.7 מקבוצת האוכלוסייה הדרוזית ופי 2.2 מקבוצת האוכלוסייה המוסלמית.

אורלי סילבינגר, מנכ”לית ארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים: “החיים של הילדים הערבים במדינת ישראל הם הפקר. הילדים הערבים מהווים רק רבע מאוכלוסיית הילדים בישראל, אך הם מחצית מהילדים שמתים כל שנה בתאונות. לתשתיות הרעועות בישובים הערביים, ולמצב הסוציואקונומי של משפחותיהם, יש מחיר כבד והוא משולם בחיי הילדים. באחריות כולנו לעשות מאמץ מיוחד בכדי לטפל בבעיית היפגעות הילדים בחברה הערבית. זה חייב להיות חלק בלתי נפרד מהמטרות של כל ממשלה שתקום. לכל ילד באשר הוא הזכות לגדול בבטחה, ולנו המבוגרים, האחריות והחובה לדאוג לכך”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן