news08.net/ads.txt

נשיא המדינה בכנס דב לאוטמן: “הערבית צריכה להיות שפה שהילדים והנכדים שלנו יחושו בה בנוח”

פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך הוא שיתוף פעולה בין קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה וחברת דלתא גליל. השנה הכנס מתקיים בסימן חמש שנים לפורום דב לאוטמן ועוסק בנושא של “שפה יוצרת מציאות”. בחמש השנים האחרונות, מאז הקמתו, כינס פורום דב לאוטמן שותפים מכל הקבוצות בישראל, אשר פועלים מתוך תחושת אחריות, על מנת להעלות לסדר היום נושאי חינוך לסובלנות, דמוקרטיה וחיים משותפים.

ראובן (רובי) ריבלין, נשיא המדינה: “שותפות לא תהיה שלמה אם השותפים לא ידעו איך לדבר זה עם זה, זה בשפתו של זה. הערבית צריכה להיות שפה שהילדים והנכדים שלנו יחושו בה בנוח. באותה מידה שבה עברית מדוברת, יומיומית, חייבת להיות שפת בית עבור הדורות הצעירים של הערבים במדינת ישראל. אלה גם אלה צריכים להרגיש בהן בנוח, להיות מסוגלים לדבר בהן. קודם כל בינם לבין עצמם, אחר כך אלה עם אלה. שפה משותפת מנמיכה חומות, מפוגגת זרות, מצליחה למנוע אי הבנות. אני חושב שכשהילדים שלנו יידעו לדבר עברית וערבית שוטפות יהיה להם קל יותר להבין שלא נגזר עלינו, אלא נועדנו, נועדנו לחיות כאן יחד. ואולי הם ידעו לבנות בינינו גשרים של אמון ושל תקווה ישראלית”.

נעם לאוטמן יו״ר קרן לאוטמן: ״בעוד כמה חודשים , תקום ממשלה חדשה. מטרתה העיקרית צריכה להיות ריפוי  הפצעים בחברה הישראלית, תיקון ושיקום האמון שלנו בעצמנו ובהנהגתנו. אולי מהמשבר החמור הזה נצא נשכרים. אולי קולות המיאוס אותם שומע כל מי שפועל בחברה האזרחית, יתחזקו ויגברו על הקולות המפלגים אותם מהדהדת התקשורת”.

פרופ׳ גיא מירון המשנה לנושאים אקדמיים לנשיאת האוניברסיטה הפתוחה: ״קיומו של הכנס הוא בעל חשיבות חברתית עצומה. הדיון פתוח וממצה על שותפות בדמוקרטיה בחברה הישראלית, חברה שבה השותפות להתדיינות ציבורית הולך וקטן, חברה בה התרבות המקטבת הולכת וגדלה, הוא כה חשוב”.

שמואל אבואב, מנכ”ל משרד החינוך: “‘גבולות שפתי”- דרש פילוסוף הלשון לודוויג ויטגנשטיין, ‘משמעם גבולות עולמי’. ובמלים אחרות – החיים במאה ה-21, חיים בעולם גלובלי נטול גבולות ממשיים, הדבר שהלכה למעשה תוחם את עולמם של בני האדם הוא גבולות שפתם. אם לשונך מצומצמת – סביר שגם עולמך יהיה מצומצם. השפה היא אבן היסוד בחיזוק הקשרים הבין תרבותיים, והיא המפתח ליצירת ניידות חברתית, שתבטיח לכל מי ששולט בשפה להשתלב בעמדות מפתח בחברה. אבני הבניין של השפה, כידוע, הן המלים, ולכן אנו בונים, עקב בצד אגודל, מאגר הולם של אוצר מלים- מאגר שיישא איתו בצקלונו כל בוגר מערכת החינוך; שכן במקום שבו נחתמים גבולות השפה, במידה לא מבוטלת נחתמים גם גבולות העולם”.

יעל נאמן, מנכ״לית קרן לאוטמן: ״פורום דב לאוטמן עוסק בחינוך אזרחי, המורכב מקידום ערכים דמוקרטים, חינוך לחיים משותפים ופיתוח מיומנויות אזרחיות. אנחנו עושים זאת מתוך תפיסה הגורסת שחינוך אזרחי הוא עניין של מדיניות ממשלתית, אבל גם מתוך הבנה שלחברה האזרחית יש תפקיד מהותי ומשמעותי בשדה הזה, ברמה הרעיונית, ברמת הדחיפה לגיבוש וליישום מדיניות, ובפיתוח התכנים והשיטות הטובים והחדשניות ביותר שיתמכו בה”.

לני מילוא מנהלת פורום דב לאוטמן: ״העיסוק בדמוקרטיה ובחיים משותפים אינו מובן מאליו, עולה במהלך עבודת הפורום בשנים האחרונות בקולות מגוונים ובעוצמות שונות. אין עוררין כי לשפה ולמילים יש השפעה על המציאות שלנו ולמציאות שלנו יש השפעה על השפה. כשמביטים על מגדל הבבל של השפות בישראל ניתן לבחור להסתכל על המגדל מנקודת מבט אחת ולבחור לדבר בשפה אחידה, אולם ניתן גם לבחור להבחין בפאות נוספות של מגדל בבל ולהבין ביתר שאת את מורכבותה של המציאות״.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן