news08.net/ads.txt

פרשנות משפטית: כיצד פרשת שוחד משפיעה על התנהלות הרשות המקומית?

בכירים בעיר שלכם נעצרו בחשד לשוחד, מה זה אומר כיצד זה משפיע על התנהלות הרשות המקומית? ומה באמת קורה במכרזי הרשויות המקומיות. עו”ד הילה רווח בפרשנות משפטית מסבירה.

בוקר יום שני והידיעה על מעצרם של 16 חשודים בקבלת שוחד וטובות הנאה וביניהם גם מספר ראשי מועצות מקומיות החזיר אותי לבוקר אחד לפני כ-4 שנים בתקופה שבה שמשתי היועצת המשפטית של עיריית אשקלון. מעצר של ראש רשות, מעבר להיותו דבר קשה לאדם ולאנשים הקרובים לו, אינו דבר של מה בכך גם עבור המערכת העירונית ועלול לזעזע את כולה, עד כדי כך שלעיתים עובר זמן רב עד שמתאוששים מאירוע מסוג זה. זו תקופה לא פשוטה שבה מוזמנים לתת עדות בעלי תפקידים רבים ברשות, אשר רובם מעולם לא היו בתחנת משטרה, כך שגם זו חוויה לא נעימה בפני עצמה. אל לנו לשכוח שבזמן זה יש עיר לנהל ושירותים לתת לתושבים, כך שהמערכת העירונית כולה צריכה להמשיך ולתפקד. אז איך עושים את זה כאשר ראש הרשות במעצר?!

אם כך, בהתאם לחוק, ראש רשות שנעצר הנו בבחינת “נעדר” מתפקידו ובמשך כל תקופת היעדרותו מי שממלא את מקומו הוא מי שנבחר להיות סגן מ”מ. הניסיון מלמד שלאחר תקופת המעצר, המשטרה מבקשת הרחקתו מהעירייה של ראש הרשות וכעל תפקיד אחר ברשות אשר חשוד בקבלת שוחד, על מנת שלא לשבש הליכי חקירה. לכן, לעיתים חולפים חודשים ארוכים עד לחזרתו של ראש הרשות לעבודה, אם בכלל.

בתקופה זו חלים אף כללים מיוחדים לעניין השכר המגיע לראש הרשות ולכל בעל תפקיד העובד ברשות, כך שגם שכרם בתקופת המעצר וההרחקה מהעירייה אינם משולמים להם במלואם. עם סיום הליכי החקירה, המשטרה מעבירה את המלצתה לפרקליטות וזו מחליטה האם מקרה זה בשל להגשת כתב אישום.

בשונה מהדין החל ביחס להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, בעת הגשת כתב אישום נגד ראש רשות מכהן מתכנסת וועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתבי אישום, אשר בראשה עומד שופט בדימוס.
עם הגשת כתב אישום נגד ראש הרשות, רשאית הוועדה להחליט על השעייתו של ראש הרשות מתפקידו לתקופה שלא תעלה של שנה ואולם רשאית היא, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, להאריך את תקופה ההשעיה בתקופות נוספות שלא יעלו על שנה בכל פעם.

עם השעייתו של ראש הרשות, מי שימלא את מקומו אינו בהכרח מי שהיה סגן מ”מ של ראש הרשות, אלא מי שייבחר על ידי רוב מיוחד של חברי המועצה, בישיבת מועצה מיוחדת שתתכנס לצורך כך. חבר המועצה אשר ייבחר על ידי המועצה לשמש כממלא מקומו של ראש הרשות שהושעה, הוא יהיה ממלא תפקיד ראש הרשות ויכהן כראש העירייה בפועל עד לסיום תקופות ההשעיה.

בהתאם לחוק, במקרה של הגשת כתב אישום נגד ראש רשות והשעייתו על ידי הוועדה, לא מתקיימות בחירות מיוחדות לבחירת ראש רשות על ידי התושבים, אלא כאמור נבחר ממלא מקום לראש הרשות על ידי המועצה מבין חבריה.

ראש העירייה בפועל אשר נבחר למלא את מקומו של ראש העירייה המושעה רשאי למנות לו מ”מ וסגנים בהתאם לחוק, כך שזה זעזוע נוסף שעלול להתרחש בתקופה לא פשוטה זו.

ללא כל קשר למקרה זה ולעצם חשדות של הטיית מכרז. איך?! הכיצד?!
לפני למעלה מ-12 שנים כאשר נכנסתי לעבוד בלשכה המשפטית של העירייה, קצת זעמתי על רעשי הרקע שהייתי שומעת בדבר הטיית מכרזים, משום שהתהליך שנקבע בחוק להגשת הצעה במכרז בנוי כך שזה כמעט בלתי אפשרי מבחינה טכנית להבטיח זכייתו של מאן דהו במכרז. כך למשל, ההצעות מוגשות במעטפות סגורות לתוך תיבה נעולה, אשר מוסמכים לפתוח אותה במועד מפורסם וידוע מראש, רק 2 אנשים יחדיו.

יחד עם זאת מהיכרותי רבת השנים של תחום המכרזים, נוכחתי לדעת שישנם מקרים שבהם ניתן להשפיע על זכייתו במכרז של מאן דהו, ובעיקר במכרזים בהם הזוכה נקבע על פי מדדי איכות הנקבעים על ידי וועדת מקצועית של העירייה. בכל מקרה ובנימה אישית בעניין זה, אאחל לכל החשודים לצאת מפרשיה זו בלא כלום ולשוב לעשייה ציבורית מבורכת ותקינה.

 

*עורכת הדין הילה רווח, היא כיום בעלת משרד עורכי דין באשקלון ומומחית במשפט מוניציפאלי ורשויות מקומיות, לשעבר היועצת המשפטית של עיריית אשקלון.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן