תכנית הרובוטיקה היוקרתית ממשיכה להתעצם ביבנה

תכנית FIRST Robotics Competition שהינה קהילת רובוטיקה עולמית המכינה צעירים לעתיד באמצעות תוכניות רובוטיקה ייחודיות ללימודי  STEMמתרחבת לעיר יבנה ובגדול

תכנית FIRST מעודדת ילדים ובני נוער להיות מנהיגי מדע וטכנולוגיה, באמצעות תוכניות רובוטיקה הבונות כישורי מדע, הנדסה וטכנולוגיה ומעודדות חדשנות וטיפוח כישורים הדרושים כדי לבנות עתיד טוב יותר וכן סיגול ביטחון עצמי, עבודה בצוות, קבלת החלטות ומנהיגות.

בפעילויות FIRST משתתפים מידי שנה כ-680,000 תלמידות ותלמידים, ממעל 110 מדינות, מתוכם מעל 25,000 תלמידים בישראל בכ-60 קבוצות. יחד עימם מעורבים מאות אלפי אנשי חינוך, מדריכים ומתנדבים.

FIRST שהינו ארגון בינלאומי ללא מטרת רווח שנוסד בארה״ב בשנת 1989 על ידי היזם והממציא דין קיימן הובא לישראל בשנת 2004 על ידי האלוף במיל׳ אביהו בן-נון ומהווה הפרויקט הקדם אקדמי המרכזי של הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל.

לאחר פעילות של מספר שנים במהלכן פעלו בעיר מספר קבוצות, נפתחו בשנת תשפ”ג 8 קבוצות רובוטיקה חדשות בעיר בבתי הספר היסודיים, מנהל בי”ס אורט אורמת, רמי מיכאלה, דחף יחד עם מנהלת קרית החינוך גינזבורג, טלי דרור ומנהל התיכון השש שנתי נבון, תמיר רגב לייצר נבחרת עירונית משותפת יחידה מסוגה בישראל שתהפוך את העיר יבנה להיות מובילה ארצית בדחיפה ובעידוד של עיריית יבנה וכהמשך לפעילות שהתקיימה השנה.

התכנית המבוססת על למידה מעשית, וחשיפת תלמידים לתחומי הנדסה ותכנות בסביבת לימוד מרתקת ויצירתית, בה הם עובדים בשיתוף פעולה לפתרון אתגר רובוטי שנתי, מהווה המשך לפיתוח והרחבת תחום הרובוטיקה שנעשה בעיר בשנים האחרונות, ניתנה תמיכתו המלאה וברכתו של ראש העיר, רועי גבאי וכן תמיכתם של מנהל מחלקת החינוך, עשהאל שריר ומנהל מחלקת החינוך העל יסודי בעיר, שי אפשטיין שהקצו לנושא משאבים כספיים עירוניים.

ראש העיר ציין כי “השקת קבוצת הרובוטיקה העירונית מהווה מבחינתנו הכרה בפוטנציאל האדיר הטמון לתלמידי העיר והקהילה בפעילות המושתתת על ערכי חדשנות ולימודי הנדסה ומדעים והירתמותם של גורמים כה רבים בעיר להצלחת המיזם השאפתני מבטיחים את הצלחתו”

מודל יבנאי יחיד מסוגו 

בתכנית המשלבת כאמור בניית רובוט שאמור להתגבר על אתגר, משתתפות 60 קבוצות מרחבי הארץ המתחרות בתחרויות לאומיות ובינלאומיות.

התחרות מבוססת על למידה חוויתית של תחומי המדע ההנדסה וטכנולוגיה, קבוצות של תלמידים בונות ומתכננות רובוטים המתחרים בבריתות מול קבוצות אחרות.

רמי מיכאלה מנהל תיכון אורמת מכיר את התכנית מבית הספר הקודם בו עבד, פנה למנהל אגף החינוך בהצעה להקמת קבוצת FRC עירונית השניים יצרו קשר עם מנהל התכנית הארצית של FIRST ליזום יחד עם מנהלי בתי הספר והעירייה תכנית FIRST עירונית לכלל בתי הספר תוך שימוש בסדנאות וביכולות ההנדסיות והרובוטיות המצויות בין כותלי בית הספר אורמת בעיר.

גם באגף להכשרה מקצועית של משרד העבודה, אליו משתייך בי”ס אורט אורמת מעודדים את המיזם החשוב, ומקצים משאבים, ציוד ומנטורים מתוך תפיסת עולם חינוכית חדשנית של  החינוך היוצר. 

סיגלית דאי, ממונת הכשרת נוער במחוז מרכז במשרד העבודה:

“תיכון אורט אורמת יצטרף השנה לרפורמת החינוך היוצר, רפורמה המאפשרת גמישות פדגוגית ואוטונומיה ניהולית, רפורמה בה רוכשים הילדים מיומנויות וערכים לחיים. במסגרת הרפורמה כל בית ספר ממש את חזונו, ומאפייניו בשיתוף פעולה עם הקהילה בה הוא פועל, והמגמות אותן לומדים התלמידים. המיזם שיוטמע באורט אורמת יהווה מודל אמיתי להצלחה וחדשנות בתחום החינוך היוצר”.

במקביל הורים בעיר פעלו לקידום הכנסת המיזם לבתי ספר בעיר, רוני טל שבנו לומד בבי”ס נבון, פעיל זו השנה השלישית בהנהגה המוסדית ודחף את הנושא “במסגרת פעילות ההנהגה הבית ספרית ומהיכרותי עם ענף ההייטק בו אני עובד, דחפתי יחד עם הורים נוספים להכניס את FIRST ליבנה מכיוון שראיתי בתכנית את הפוטנציאל הגלום לטובת ילדי העיר בתחומי המדעים והחדשנות, זאת הייתה משימה לא פשוטה, שוחחתי עם גורמים רבים שהביעו נכונות ורצון עז לסייע, ואני שמח שסוף סוף החלום הופך למציאות”.

אריק ישר, רכז מגמת סייברטק ומנהל נבחרות ה-FTC  וה-FLL בקרית החינוך גינזבורג: “נבחרת הבוגרים רינגוסטאר עשתה בשנתיים האחרונות צעד משמעותי בהרחבת קהילת הרובוטיקה המקומית והשפעה על אלפי ילדים ונוער בעיר, הנבחרת זוכה בפרסים ומייצגת את העיר בתחרויות בארץ ובעולם, פתיחת קבוצת FRC עירונית בתיכון אורמת הינו תהליך טבעי ומתבקש, הקבוצה העירונית תהווה את “היהלום שבכתר”. 

החידוש הנוסף בתכנית היבנאית הינה, שחלק מתלמידי הנבחרת יוכלו להשלים נוסף על תכנית הלימודים הרגילה, 5 יחידות לימוד במגמת מכטרוניקה ויוכלו להשלים לימודי הנדסאים במסלול מכונות כבר לפני השירות במסלול ייחודי של דחיית שירות ובמימון כמעט מלא של הלימודים על ידי הצבא – במכללה הממוקמת בקמפוס בי”ס אורט אורמת.

על הייחודיות היבנאית רן סבג, מנהל התכנית הארצית ב-FIRST מציין “המודל שאנו משיקים ביבנה יחידי מסוגו בכל קנה מידה ארצי ואולי אף עולמי, זוהי הפעם הראשונה בישראל שנוצרת קבוצה המורכבת ממספר בתי ספר, שתגיע לאורט אורמת ותשתמש בכלים, בתשתיות ובסדנאות המאובזרות המצויות בתיכון אורמת, התרומה של מפעל אורמת והמשך הדחיפה של עיריית יבנה הולכות להצמיח כאן מודל שהוא בהחלט בשורה גדולה ליבנה ולסביבה”.

התכנית משלבת התרגשות ויצירתיות ומטפחת כישורים יקרי ערך בעולם האמיתי, ביניהם ביטחון עצמי, תקשורת, יכולת עבודה בצוות, קבלת החלטות, ניסיון בתכנון וניהול משאבים, כישורי מנהיגות ועוד – על הערכים האלה ואחרים נמדדות בין היתר הקבוצות המתחרות שחלקן ייזכו לטוס במהלך השנה לתחרויות ביניים ברומניה ובסינגפור וכן ישתתפו בתחרויות מחוזיות וארציות.

מיכאלה מציין: “אנחנו הולכים כאן בתיכון להשקיע ולתרום מהמשאבים העומדים לרשותנו, ידע הנדסי, מכונות מתקדמות, תכנון, פיתוח וייצור ושימוש במשאבי המגמות שלנו בתחומי הרובוטיקה, העיבוד השבבי והמבנאות לטובת הפרויקט העירוני, רשת אורט נתנה את ברכתה, משרד העבודה שהכתיר אותנו כבית ספר יוזם דוחף להצלחת הפרויקט העירוני, מפעל אורמת וכן חברת אורבטוק נמצאים יחד איתנו במיזם וכמובן הקולגות שלי, מנהלי התיכונים בעיר ואגף החינוך בעירייה ואף חיל האוויר שמאייש תפקידים חשובים עם חיילים בביה”ס וילוו את התלמידים במסגרת התכנית. אנחנו הולכים לנהל את היוזמה כיוזמה עירונית בהובלה מלאה של כל בתי הספר התיכוניים בעיר – האכסניה והמשאבים שלנו, עומדים לרשותם ולהצלחתם של כל תלמידי העיר”.

מיכאלה מציין שישנם מנטורים ומורים שכבר מגויסים לפרויקט מקרב צוות בית הספר: ירון סיני, ליאור צנעני ודניס מלוכה שיש להם ניסיון מקצועי רב בתכנון, הפעלת ופיתוח מרכיבים שיסייעו לנבחרת הרובוטיקה העירונית להוביל ברמה הארצית.

הסמינר הארצי של FIRST מגיע ליבנה

הקבוצה העירונית תורכב מתלמידים בכיתות י’-י”ב מהתיכונים גינסבורג, נבון ואורמת, מתוך שאיפה שתיכונים נוספים בעתיד ובתוכם הישיבה התיכונית בעיר והאולפנה יצטרפו למיזם וישלבו גם כן לימודים מעשיים של הנדסה ומדעים.

קפטן הנבחרת, אראל כהן, שעולה לכיתה י”ב ולומד בבית ספר גינסבורג במגמת אלקטרוניקה ומחשבים משתף: “כאחד שהיה חלק ממקימי קבוצת ה-FRC הראשונה שפעלה בעיר, אני שמח שנפתחת קבוצה עירונית שחושפת בפני תלמידי העיר את תחום הרובוטיקה וה-STEM ברמה כה גבוהה ואני כבר יחד עם הנבחרת מחכים להתחיל את הפרויקט במסגרת התכנית ובכך לשים את העיר יבנה על המפה. וזה יפה שתלמידים מבתי ספר שונים מתגייסים יחד למען מטרה משותפת”.

אירוע הפתיחה העירוני סימן את תחילתו של מסע מרגש לתלמידים, עם הבטחה לתחרויות לאומיות ובינלאומיות, תרומה לקהילה והזדמנות ערכית לרכישת מיומנויות.

ההתלהבות סביב אירוע הפתיחה הורגשה כאשר תלמידי העיר, יחד עם תלמידי קציר בחולון שהתארחו כקבוצה פעילה בתכנית FIRST, התכנסו לחגוג את השקת קבוצת הרובוטיקה העירונית ביבנה יחד עם מכובדים נוספים שהגיעו לברך.

הקבוצה היבנאית שתמנה כ-40 תלמידים תתכנס ותלמד יחדיו ותהווה מודל ייחודי מסוגו לעבודת צוות והיכרות של תלמידים מכל רחבי העיר שלהם מטרה משותפת. הערכים של התכנית קולעים בדיוק למודל היבנאי שנבנה.

לאור כך, בהחלטה משותפת של FIRST ומנהלי התיכונים בעיר הוחלט על קיום סמינר ארצי ביבנה שיתקיים בחנוכה בבי”ס אורט אורמת. במסגרת הסמינר יתארחו קבוצות מכל רחבי הארץ וייפגשו לסמינר מקצועי מרתק כחלק מתכנית FIRST הארצית.

מנכ”ל FIRST ישראל, עידו מזורסקי משתף “ב-12.12 אמור להתקיים סמינר ארצי בתיכון אורט אורמת ביבנה, אליו מוזמנים כל המנטורים ונציגי הקבוצות בישראל מכיתות א’ עד י”ב. 

את המפגש יפתח אלוף במיל’ אביהו בן-נון, יו”ר הועד המנהל של FIRST ישראל הפועלת בחסות הטכניון מזה 20 שנה, שיברך את הבאים.

במפגש שהינו למעשה הפנינג ענק, אנו נערוך הדרכות במגוון נושאים להטמעת ערכי הליבה של FIRST , חיזוק הקשר לקהילה בתחומי המדע והטכנולוגיה, למידת עמיתים ומפגש בין מנטורים ותלמידים המשתתפים בתכנית וכמובן הדרכות שיסייעו לחברי הקבוצות להגיע מוכנים לתחרויות בארץ ובעולם, אנחנו אמנם מדברים על רובוטים אבל בפועל יוצרים קהילות וזה הקסם של התכנית. הקבוצה שהוקמה ביבנה ומורכבת מתלמידי כל התיכונים בעיר מהווה דוגמא מצוינת לערכי הליבה שלנו הכוללים בין היתר עבודת צוות, הכלה, השפעה וחדשנות”.

עתידה של קבוצת הרובוטיקה העירונית נראה מבטיח, שותפים רבים מחויבים לתהליך וזוהי יוזמה המהווה השראה לקהילת יבנה. ככל שהקבוצה תתקדם ברבות הזמן, צפוי כי הישגיה יועילו הן לתלמידים עצמם ולקהילת יבנה והן במעגלים נוספים ביישובים נוספים באזור.

בסוף השנה נדע האם הקבוצה היבנאית תזכה לטוס יחד עם 15 קבוצות נוספות מישראל, הנחשבות לקבוצות הרובוטיקה הטובות בעולם לתחרות הבינלאומית שתיערך ביוסטון טקסס בסוף השנה.

◼️ לקבוצת החדשות ביבנה והסביבה לחצו כאן

צילום: יחצ

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן