news08.net/ads.txt

דין תורה: מורה אחד לכיתה בה עד עשרים וחמישה תלמידים « אפרים זלמנוביץ’

ילדים

 

צודקים ההורים והמורים שפתחו במאבק “מחאת הסרדינים” לצמצום הצפיפות בכיתות בבתי הספר. התקן המחייב בישראל עומד על ארבעים תלמידים לכיתה. ברשויות אמידות, פתחו כיתות נוספות לצמצום הצפיפות. בא משרד החינוך באישור בית המשפט ואסר בשם השוויון, על פתיחת כיתות נוספות כדי להקל על הצפיפות, כל עוד גם ברשויות חלשות אחרות אין אפשרות כזו

להלכה, השולחן ערוך (יו”ד רמ”ה ט”ו) מחייב מלמד אחד לכל כיתה בת עשרים וחמישה תינוקות. היה מספר התלמידים עולה על עשרים וחמישה ועד ארבעים יש לשכור למורה עוזר מלמד. ואם עלה מספר התלמידים עולה לחמישים יש לפצל לשתי כיתות. לכל כיתה מורה. לדעת אמונת שמואל (סי’ כ”ו) כיתת טיפוח, טוב שלא יעלה בה מספר התלמידים על עשרה תלמידים. זקני בעל הטורי זהב רבי דוד הלוי פסק שגם אם יש פחות מעשרים וחמשה תלמידים בכיתה גם אז חובה מוטלת על הציבור למנות להם מורה. המספר עשרים וחמישה תלמידים מורה לנו שבמידה ויש יותר ממספר זה עד ארבעים תלמידים אין צורך למנות עוזר מורה. במידה ומדובר בכיתה בת ארבעים תלמידים חייבים למנות עוזר מורה.

רבינו ירוחם תולה את קביעת מספר התלמידים בכיתה בגורמים שונים. “דהולכין בזה אחר המלמד ואחר הנערים ואם הם לומדים מעט או הרבה והכל לפי הענין”. בימינו שהלבבות כמחט של סדקית ואין ילדינו חזקים כפי שהיו בדור התלמוד, יש לשים מורה על מספר תלמידים קטן יותר. התלמידים היום עומדים בפני גירויים ופיתויים רבים. יצר הרע מוצא דרכים רבות להרחיק את התלמיד מספסל הלימודים. היום, ים של אינפורמציה זורם אל התלמידים מחליש את כוח הריכוז שלהם. המשמעת בכיתה רופפת והולכת ואיננה כפי שהייתה בעבר. אין דרך ארץ כלפי המורים ואף החברות עם החברים לא מה שהייתה פעם וגם זה פוגע ברמת הלימודים של הכיתה. אני מציע להפריד בין מורה מקצועי ומחנך. מורה מקצועי מסוגל להרצות את החומר שהוא מלמד גם לפני תלמידים רבים. בעתיד אני משער שהתלמידים ירכשו מידע מהאינטרנט. אין צורך במורה להעביר חומר לימודים מקצועי. אולי נחוץ מדריך אנושי, לתמיכה ועזרה בשינון והכנת שיעורי בית. מאידך המחנך אמור לעצב אישיותו של התלמיד, ככל שמספר תלמידיו קטן יותר, כן יצליח יותר במשימתו. המחנך חייב להיות בעל מידות טובות ולשמש דוגמה לתלמיד אותו הוא בא לחנך “לפיכך אין להושיב מלמד אלא בעל יראה מהיר לקרוא ולדקדק” פסק השולחן ערוך (יורה דעה רמ”ה י”ז).

להקל בעונשו של נוחי דנקנר! טעה כשנשען על מתחזה

אני קורא להקל בעונשו של נוחי דנקנר. יש לבקש מנשיא המדינה שיחון אותו מהחמרת העונש שגזר עליו בית המשפט העליון. הקב”ה בבוראו את העולם “הקדים מידת הרחמים ושיתפה למידת הדין” (רש”י בראשית). נפילת טייקון קשה ומרה מאיגרא רמה לבירא עמיקתא ואין לדחוף אותו אל השאול, יותר ממה שגזר עליו בית המשפט המחוזי. טעות מרה עשה האיש באמונה שנתן בברכות של רבנים מתחזים. היה עליו לדעת שאך ורק לבורא העולם יש כוחות על טבעיים. בן אדם המתיימר להיות בעצמו בעל יכולות על טבעיות; להסיט כוכבים ממסלולם או לשנות את המזלות אינו אלא מן הקוסמים והנחשים והידוענים – עובדי עבודה זרה ממש. אמונה במתחזים, המשווים לעצמם כוחות שיש בהם כדי לשנות סדרי בראשית בהבל פיהם; המתיימרים לרפא חולים שלא באמצעות ידע וכלים רפואיים או המפיחים  תקווה בלב אנשים השרויים במצוקה בעזרת הבטחות שווא, סופם כישלון ומפח נפש. גם פעילות כלכלית המבוססת על עצותיהם או ברכותיהם של אלה, עלולה להוביל את המשק הישראלי אל עברי פי פחת. מאידך, אמונה בצדיק אמיתי וירא שמים המייעץ עצת חכם ומברך ברכת עליון – טובה ומועילה ועתידה להביא לנו כלכלה כהלכה; שוויונית וצודקת. היא מחזקת בנו את הידיעה שה’ הוא לבדו ואין בלתו פועל ישועות ורק בעזרתו יתברך נצלח את המשבר הכלכלי. רק מי שהעלה אותך מעלה מעלה יכול להורידך מטה ולהפך.

אמרה התורה: לא יהיה בך קוסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים כי תועבת ה’ כל עושה אלה… תמים תהיה עם ה’ אלוהיך (דברים ח”י). בדומה להם כל המתיימר לקרוא את העתיד. הר”י חגיז בספר עץ החיים כתב: קרוב לאחרית הימים, שעה שתתפשט האור האלוהית על כל בשר כי אין עוד מלבדו, והטומאה כליל תחלוף ונתבטלו כוחות הטומאה וכל בעלי אומנויות אלו ייבש ידם ואין גם אחד אשר כוח בידו לקסום ולכשף והאמונה בכאלה תקונן רק במוחי השוטים והתינוקות.

הרמב”ם בהלכות עבודת כוכבים (פי”א הט”ז) מבאר את המילה “תמים” שתהיה תמים בדעה והשכל ואל תאמין בנחשים וקסמים וכשפים מפני שהם תוהו והבל שנמשכו בהם חסרי הדעת. והרמב”ן מנה במצווה ח’ את המצווה “תמים תהיה” שניחד לבבנו אליו לבדו ושנאמין שהוא לבדו עושה הכל. המשבר הכלכלי שפקד את אי.די.בי. עתיד להפוך למשבר מקרו כלכלי ויפגע בקרנות הפנסיה של הציבור, במידה וינוהל בברכת אוחזי העיניים המתיימרים לדבר בשם העליון ועל פי עצתם. זאת יש לדעת; אך ורק אם ירצה ה’ החברה תצלח את המשבר. אליו ורק אליו, ישירות, צריך להתפלל וחזק להצלת החברה.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן