news08.net/ads.txt

פרשת השבוע: מִקֵּץ – הרובד הפנימי של החלום | מאת הרב שלמה לוי

הרב שלמה לוי

 
יוסף חושף את הרובד האלוהי המתגלה בחלומותיו של מלך מצרים ומבין את המסר שהקב”ה מגלגל כאן.

וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר. וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל-שְׂפַת הַיְאֹר”, חז”ל דנו במסכת ברכות אודות החלומות וקבעו לנו מספר כללים חשובים, כגון אין חלום בלא תבן, כלומר אין חלום בלא דברים בטלים, אדם מהרהר ביום וחולם בלילה, אין אדם חולם אלא מתוך הרהורי ליבו ועוד. חז”ל אומרים שחלום אחד חלקי שישים מנבואה, אישיותו של האדם בנויה מרבדים שונים החל מהרובד החומרי שבא לידי ביטוי בגוף ותפקודיו, ומשם לרבדים היותר נפשיים ומשם למדרגה היותר עליונה השכלית. אבל ישנה תודעה ותובנות של חיים שנובעים מנשמתו של האדם.

האדם בזמן השינה בטל מהכוח השכלי שלו וגם כוחות הנפש הפיזי או הביולוגיים פועלים מצד עצמם מבלי מעורבותו של האדם. רגעים אלה של שינה מתגלים רבדים עמוקים יותר של הלך נפשו ומהותו. בהתבוננות בחלומות של האדם החולם, נפרסים לנגד עיניו של האדם רעיונות וסמלים אשר מתארים את פנימיות חייו של האדם. אדם יכול לחלום על חלום שיש בו מים, למשל נהר ובחלום המים רועשים וגועשים. הנפש מספרת לנו שהצד הרגשי של האדם, שבא לידי ביטוי בסמל של מים, רועש וגועש, כיון שהם נמצאים בתוכו בתנועה ובפעילות שתבוא לידי ביטוי בחלום במים קוצפים ורועשים. היכולת לפענח חלום יכולה להיות ברמות שונות, החל מפענוח הסמל והבנתו והשפעתו על תודעת החיים של האדם החולם ועד הבנת עמקות גדולה יותר שבאה לידי ביטוי בקשר בין החולם לריבונו של עולם.

יוסף הצדיק בורך ביכולת המיוחדת לו להבנת החלום גם במובן הנפשי שלו, אך גם במובן האלוהי. יוסף עצמו גם כן, מספרת לנו התורה על חלומותיו על אותו אדם שעתידים להשתחוות לו השיבולים, אותו אדם שעתידים להשתחוות לו הכוכבים השמש והירח, אותה הבנה פנימית שיוסף עתיד לקבל בהנהגת העולם והובלתו אל הגאולה. יוסף ניגש אל חלומותיו של פרעה מתוך ביטחונו בריבונו של עולם, שייתן בידו את היכולת לפענח את הסודות הגלומים בתוך החלומות של פרעה מלך מצרים. יוסף בתור חולם חלום שיש בו היבט נבואי, מצליח להבין את השדר האלוהי בחלומותיו של פרעה ונותן לו כלים מעשיים להתמודד עם המהלכים הכלל עולמיים שעתידים להתרחש בזמן הקרוב.

יוסף חושף את הרובד האלוהי המתגלה בחלומותיו של מלך מצרים, ומבין את המסר שהקב”ה מגלגל כאן. אין זה רעב סתמי שבא לעולם, אלא רעב שיביא לירידת עם ישראל לגלות מצרים שממנה יצמח המנוף של הגאולה והולדת האומה הישראלית לתיקונו של עולם. פרעה – כאשר שומע את פתרונותיו של יוסף, מבין שהוא פותר את החלום לא במישור הנפשי ולא במישור של היותו מלך, אלא במישור האלוהי שמגלגל מתוך החושך את גילוי האור הגדול שעתיד לצמוח מתוך גלות מצרים, הופעתה של האומה הישראלית בעולם.

דוד המלך בספר תהילים מתאר “שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה’ אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים”, נאמרו ביאורים רבים בעניין. בראש ובראשונה אפשר לומר שהיותנו בגלות אינה דבר של ממש, אלא כחלום בלבד שעתיד להתבטל ותיכף ומיד כאשר אדם מקיף משנתו זוכה הוא להבין את האור האלוהי הגדול שעתיד לצמוח שיוביל אותנו אל הגאולה. לכן, אנו חולמים גם בתוך הגלות על החזון הגדול שעתיד להתגלות בעולם שיבת עם ישראל לארצו “שׁוּבָה ה’ אֶת שבותנו שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב”. המדבר בדרך כלל אין יורד בו גשם ומטר, אבל כאשר יורד מתחילים האפיקים היבשים לזרום בהם בשצף קצף מים רבים. כך גאולתנו, בתחילה זה נראה שומם, אין מים ולאחר מכן הקב”ה מצמיח ישועה לכל העולם כולו כאפיקים בנגב, הנגב מתמלא מים שמחיים את כל המדבר והשיממון ומפריחים חיים לעולם. “יְשֻׂשׂוּם מִדְבָּר וְצִיָּה וְתָגֵל עֲרָבָה וְתִפְרַח כַּחֲבַצָּלֶת”.

הכותב, הרב שלמה לוי ראש ישיבת ההסדר ראשון לציון ונשיא הגרעין התורני ראשון לציון.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן