טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביבנה: “קיבלנו פעם נוספת תזכורת לציווי – לזכור ולא לשכוח”

הטקס עמד בסימן סיפורה המרגש של יוכבד גולד, ניצולת השואה בת 101, ששמונה עשורים אחרי שנמלטה מציפורני הנאצים בגרמניה נאלצה להימלט שוב מביתה שבקיבוץ סעד בעוטף בגלל חמאס

בטקס מרגש בהיכל התרבות נפתח יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן “ראו היו קהילות ואינן עוד”. שיא הערב היה עלייתה לבמה של שורדת השואה, יוכבד גולד, בת 101 שנמלטה מהנאצים בגרמניה ונאלצה שוב להימלט מביתה בגלל החמאס.

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביבנה היה השנה שונה ולצד זיכרון שואת היהודים באירופה עסק באירועי ה-7 באוקטובר, הטבח ההמוני של גברים, נשים וילדים, הביזה וחוסר האונים. הטקס נערך הערב (ראשון) בהיכל התרבות העירוני, במעמד ראש העיר, רועי גבאי, הרב הראשי, דוד אבוחצירא שליט”א, חברי מועצת העיר, תושבים ואורחים בהשתתפות התיאטרון הקהילתי ותזמורת הקונסרבטוריון העירוני.

לאחר קריאת קדיש ו’יזכור’ ע”י החזן חיים אריה-כהנא עמד הטקס בסימן סיפורה המרגש של יוכבד גולד, ניצולת השואה בת 101, ששמונה עשורים אחרי שנמלטה מציפורני הנאצים בגרמניה נאלצה להימלט שוב מביתה שבקיבוץ סעד בעוטף בגלל חמאס.

יוכבד, שהשתתפה בטקס ביבנה יחד עם בני משפחתה, נולדה ב-1923 בגרמניה, בת למשפחת רבנים מכובדת. כשהייתה נערה בת 13 התבקשה להגיש להיטלר פרחים כאשר הגיע לאולימפיאדת ברלין מאחר וחשבו שהיא נוצרייה. יוכבד חשה פחד וסירבה לשתף פעולה.

ב-7 באוקטובר היא שוב פחדה לאחר שבמשך 30 שעות ישבה בממ”ד יחד עם בנה וכלתה במהלך המתקפה האכזרית של מחבלי החמאס עד שפונתה למקום בטוח. שמונה עשורים אחרי שנמלטה מאימת הנאצים בגרמניה נאלצה להימלט שוב מביתה בגלל החמאס ורק לפני חודש חזרה ממרכז הפינוי לבית שבו היא גרה כבר יותר מ-70 שנה.

ראש העיר, רועי גבאי

הדליק נר זיכרון ראשון לזכרם של המנהיגים הצעירים שפעלו בשואה, קיבלו על עצמם משימה מרחיקת לכת וסיכנו את חייהם כדי לעזור ליהודים אחרים להינצל. מנהיגים צעירים אלה הקימו מחתרות הצלה, קלטו אלפי פליטים מארצות אחרות ומאוחר יותר הבריחו אלפים בכיוון הפוך, אל מעבר לגבול. פעילותם היתה מופת לאומץ לב.

ראש העיר הדגיש בנאומו את הקשר בין הימים ההם לימינו: “הנפש הלאומית והאישית פצועה אבל דווקא היום חובה עלינו לציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביתר שאת ובזעקה גדולה. קרה פה אסון- אנשים, נשים וטף, נטבחו, נרצחו, נאנסו, נחטפו, רובם שוהים כ-30-40 ק”מ מכאן, פחות משעה נסיעה וחוו גהנום, ולא רק שהעולם אינו שותק – אלא יש עוד מי שנגדנו- בעולם הנאור- לא נתפס ולא מתקבל על הדעת! השנה, קיבלנו פעם נוספת תזכורת לציווי “לזכור ולא לשכוח”- ציווי לאחדות, ציווי ל”ואהבת לרעך כמוך”, ציווי ל”כל ישראל אחים”. ציווי יומיומי! לא כזה שאומרים בטקסים ממלכתיים אחת לשנה.

לעיתים נדמה ששכחנו את המצפן המוסרי שלנו, שאיבדנו את הדרך, ששכחנו להיות מה שאנחנו – בני אדם. השואה, באה להזכיר לנו, מה קורה כששוכחים להיות בני אדם. ב-6 באוקטובר 2023 הינו על סף מלחמת אזרחים. היה זה סביב סוגיה בוערת ומשמעותית, אך האם זו דווקא צריכה להיות תוצאתה? וכאילו כבר ששכחנו, נשמעים הקולות והניצנים לפילוג עד כדי אלימות שאין לה מקום בינינו. לגיטימי שדעותינו יהיו חלוקות אך בד בבד, דווקא בזמנים כאלה, אנחנו צריכים לצופף שורות, לעמוד זה לצד זו, להיות בני אדם.

אני קורא למנהיגים, לשרי הממשלה, לחבריי ראשי הרשויות ולמנהיגי העולם- אפס סובלנות! אפס סבלנות לחוסר סבלנות. אל לנו רק לזעוק על האנטישמיות מבחוץ לנו, אלא להוקיע כל שנאת יהודים זה כלפי זה. להתנגד בחירוף נפש לפילוג והסתה ובטח שלא לתרום להם. יש לנו אחריות! לכולנו יש אחריות- קטנים וגדולים. נעמוד איתנים- יד ביד- שרשרת אנושית ויחד נוכל לבנות קהילה מכבדת, אוהבת, תורמת ובעיקר חזקה יותר כלפי העולם, כלפי המתנגדים וכלפי אויבנו!”

רב העיר, דוד אבוחצירא שליט”א, הדליק נר לזכרם של המנהיגים הרבנים שפעלו בשואה וסייעו להתמודד עם עולם הרוח והאמונה. הרבנים היו כוח מניע ומחולל עמוק ביותר הבנוי על כל עולם הערכים הפנימי של היהודים, רבנים שהקריבו נפשם, תוך סיכון וקיום אורח חיים דתי.

תושב העיר, יואב גד, דור שני לשואה, הדליק נר שלישי לזכרם לכבודם של חלוצי הכשרות תנועת החלוץ בגרמניה אשר חלומם לעלות לישראל ולהגשים את הציונות נגדע ע”י הקלגסים הנאציים. 117 חניכים צעירים בהנהגת אביו, אהוד הרברט גרובלד, נשלחו בערב פסח 1943 לאושוויץ וחרף התנאים הלא-אנושיים שמרו על צלם אנוש, רעות וכבוד הדדי.

אברהם טולי-אשכנזי הדליק נר רביעי לזכר קהילת יהודי סלוניקי ביוון שנכחדה בשואה. הוריו הצליחו להבריח את אברהם ‘ברגע האחרון’ ובזכות כך זכה להקים בית בישראל.

ד”ר זאב הרץ-פולמן, שורד שואה הדליק נר חמישי לזכר הוריו חנה ומרדכי שנרצחו במחנה ההשמדה בטרבלינקה. זאב ניצל לאחר שהועבר למנזר שם שרד עד שהועבר לצרפת משם עלה לישראל.

שרית ארוך-אפק, הדליקה נר שישי לזכר הספורטאים בשואה ולזכרם של בני משפחתה וסבה שלמה ארוך ז”ל שהיה ספורטאי מתאגרף ואלוף הבלקן. שלמה הועבר עם משפחתו ברכבת למחנה ההשמדה אושוויץ, שם נאלץ להתחרות בקרבות ראווה לפני הנאצים וסיפורו המיוחד הונצח בסרט ניצחון הרוח.

הטקס הסתיים בשיר “לא תנצחו אותי” ובשירת ההמנון הלאומי בהשתתפות חניכי תנועות הנוער המקומיות, יוכבד גולד ומשפחתה.

את הטקס ערך הבמאי ג’וש שגיא בניהולו המוזיקלי של ראובן גוטמן ובהנחיתה של מורג קסטרו-גוטמן.

 

◼️ לקבוצת חדשות יבנה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – אזרחים וותיקים – הגיל השלישי לחצו כאן

צילום: דוברות עיריית יבנה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן