פרופ’ אמנון רובינשטיין הלך לעולמו

באוקטובר 2022 ייסד פרופ’ רובינשטיין את מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן, במטרה להתמודד עם האתגרים החוקתיים של העת הנוכחית.

פרופ’ אמנון רובינשטיין ז”ל היה חתן פרס ישראל ושר החינוך לשעבר. משפטן, פובליציסט ופוליטיקאי. היה פרופסור למשפטים ודיקן באוניברסיטת תל אביב ובבית ספר רדזינר למשפטים של אוניברסיטת רייכמן. בן 93 במותו.

הלווייתו של פרופ’ רובינשטיין תתקיים ביום שני בשעה 13:00 בבית העלמין בקריית שאול,
ארונו יוצב ביום שני בשעה 11:00, באוניברסיטת רייכמן

אוניברסיטת רייכמן אבלה על לכתו של חתן פרס ישראל ושר החינוך לשעבר, פרופ’ אמנון רובינשטיין

“אוניברסיטת רייכמן אבלה על לכתו של חתן פרס ישראל ושר החינוך לשעבר, פרופ’ אמנון רובינשטיין. פרופ’ רובינשטיין היה שותף להנחת התשתית החוקתית של חוקי היסוד ולחיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

תרומתו הגדולה של פרופ‘ אמנון רובינשטיין לתרבות החברה הישראלית ולחיים הציבוריים היא רבגונית וייחודית. לאמנון רובינשטיין תרומה והשפעה בתחום המשפט, עיצוב האקדמיה, תחום החקיקה והמאבק על דמותה הציונית הלאומית והכלל אנושית של מדינת ישראל. פרופ’ רובינשטיין כיהן כדיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים באוניברסיטת רייכמן, וכמשנה לנשיא האוניברסיטה.

הנשיא המייסד ויו”ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, פרופ’ אוריאל רייכמן, ספד לו: “פרופ’ רובינשטיין היה חבר יקר, שותף לדרך ואיש חזון עם תרומה אדירה לאקדמיה הישראלית ולפתיחת שערי ההשכלה הגבוהה. מסלול חייו של אמנון משקף מתחילתו את היצירתיות והרגישות החברתית לכלל ישראל, מסירותו למדינת ישראל ולעם היהודי, ובפרט לחינוך ולהנחלת ערכי ההומניזם והציונות לצעירים ולדור העתיד שלנו. איבדתי היום מורה, חבר ושותף לדרך שהשפיע עלי רבות במסע חיי. זהו יום עצוב בשבילי, ואני בטוח שבשביל עוד רבים אצלנו באוניברסיטה ובחברה הישראלית. שכלנו היום דמות מופת שהנחילה תפיסת עולם ששילבה מחויבות לאומית עד כלות ואת ערכיה הכלל אנושיים של החברה הישראלית”.

פרופ’ אמנון רובינשטיין נולד בתל אביב, שירת כקצין בצה”ל, למד כלכלה, משפטים ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשנת 1963 היה אחד הישראלים הראשונים שהוענק לו תואר דוקטור באנגליה על ידי ה- London School of Economics.

את הקריירה האקדמית שלו החל כמרצה בפקולטה למשפטים הצעירה של אוניברסיטת תל–אביב ותוך זמן קצר נבחר לדיקן. כדיקן הניח את היסודות שעליהם נבנתה הפקולטה, שינה את הגישה לסטודנטים, גייס סגל צעיר, נלחם על מחויבות לחיי האקדמיה והפך את המוסד למעורב בערכי החברה. באותה תקופה השפיע על דעת הקהל באמצעות כתיבת מאמרים בעיתון “הארץ” שביטאו רוח חדשה, וניהול דיונים בטלוויזיה הישראלית בשנותיה הראשונות.

טראומת מלחמת יום הכיפורים שינתה את מסלול חייו. הוא הקים את תנועת שינוי ועמד בראשה. עד מהרה הפכה התנועה מתנועת מחאה למפלגה פוליטית. פרופ’ רובינשטיין כיהן כחבר כנסת במשך 25 שנים במסגרת מפלגת ד”ש, שינוי ולאחר מכן מר”צ. במהלך השנים נאבק למען יוזמה חופשית, נגד כפייה דתית, למען שינוי שיטת הממשל בישראל, כינון חוקה כתובה והוויה אנושית לישראל. אמנון רובינשטיין כיהן כשר התקשורת וכשר החינוך.

במסגרת תפקידו כשר חינוך פתח למעשה את שערי האקדמיה בפני הציבור הרחב על ידי שורה של מכללות מתוקצבות ולא מתוקצבות וחולל שינויים רבים ביחס למערכות החינוך במגזר היהודי והערבי.

בכנסת כיהן במגוון תפקידים, בין היתר כיושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט, יושב ראש ועדת הכלכלה, יושב ראש הועדה לביקורת המדינה של הכנסת ויושב ראש ועדת האתיקה. משיאי פעילותו החקיקתית הייתה העברת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וחוק יסוד: חופש העיסוק, ביחד עם קבוצה קטנה של חברי כנסת ממפלגות שונות.

לאחר פרישתו מן הכנסת כיהן אמנון רובינשטיין כדיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים באוניברסיטת רייכמן, וכמשנה לנשיא האוניברסיטה. בשנת 2006 הוענק לאמנון רובינשטיין פרס ישראל בחקר המשפט, והוא תואר על ידי הרכב השופטים כ”אבי המשפט החוקתי בישראל”.
כמו כן הוענקו לפרופ’ רובינשטיין תארי כבוד ממספר אוניברסיטאות ומכללות בישראל ובחו”ל כאות הוקרה על תרומתו יוצאת הדופן למשפט הישראלי, לחינוך ולתרבות ולעתיד מדינת ישראל.

באוקטובר 2022 ייסד פרופ’ רובינשטיין את מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן, במטרה להתמודד עם האתגרים החוקתיים של העת הנוכחית.

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חינוך ואקדמיה  לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: ראשית: גדי דגון | בגוף הכתבה: אורן שלו

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן