לא מחכות. נבדקות: לנצח את סרטן השד

סרטן שד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כבכל אוקטובר, אנחנו מציינים את חודש המודעות למחלה ולחשיבות האבחון המוקדם שלה.

על סרטן השד במספרים
● כ-5,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד בישראל.
● 78% מהחולות החדשות הן מעל גיל 50.
● כיום חיות בישראל 22,481 נשים שאובחנו עם סרטן השד.
● ניכרת מגמת ירידה מובהקת בתמותה מסרטן השד: כ-2% בכל שנה וכ-25% ירידה בתמותה מאז שנת 2005.
● על פי נתוני ה-OECD לשנת 2013, מספר המקרים של של סרטן השד בישראל בשנת 2012 היה מעט גבוה מממוצע 34 מדינות ב-OECD; על פי נתונים אלה נמצאת ישראל במקום ה-16.
● שיעורי הריפוי וההישרדות מסרטן השד בישראל הם מהגבוהים במדינות ה-OECD
● ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי עד לכ – 90%.

חשיבות האבחון המוקדם של הסרטן השד: אבחון מוקדם של סרטן השד מתבסס בעיקר על בדיקת ממוגרפיה שגרתית. שיעור השימוש בממוגרפיה בישראל לגילוי מוקדם של סרטן השד גבוה מהממוצע בעולם. אבל כ-10% מהגידולים בשד לא נראים בבדיקת ממוגרפיה, ולכן חשוב להקפיד לבצע גם בדיקה ידנית קלינית על ידי רופא, לפחות פעם בשנה.

כאשר מתגלה ממצא חשד בבדיקה, צריך לבדוק אם הוא שפיר או ממאיר באמצעות ביופסיה: בדיקה זעיר פולשנית המבוצעת בהרדמה מקומית, ובה נלקחת דגימה מהממצא החשוד בעזרת מחט מיוחדת. הדגימה נשלחת לבדיקה מיקרוסקופית במעבדה, ורק היא יכולה לקבוע אם מדובר בסרטן או בממצא שפיר.

הגילוי מוקדם לא רק מפחית תמותה – הוא גם מאפשר שינוי במהלך המחלה. למשל: בשלבי הסרטן המוקדמים נהוג רק לדגום את בלוטות הלימפה בבית השחי. בשלבים האלה אפשר פעמים רבות להסתפק בכריתת שד חלקית בלבד ולהימנע מכריתת שד מלאה. יתרון משמעותי נוסף הוא שבחלק גדול מהמקרים אין צורך בטיפול כימותרפי.

סרטן השד: ההמלצות שלנו

● גורמי הסיכון העיקריים לסרטן השד הם מין, גיל וסיפור משפחתי – ועליהם אין לנו שליטה אמיתית. על מה יש לנו שליטה? – בעיקר על גילוי אחריות ומעורבות, שמתבטאות בשמירה על שגרת בדיקות. הנה ההמלצות שלנו.

● לנשים מגיל 50: בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים.

● לנשים בכל גיל בסיכון רגיל:

הכירי את שדייך – בכל גיל ובכל מצב – ואם גילית ממצא או שינוי כלשהו, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו, ללא קשר לגילך.
גשי לבדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד (דעי, עם זאת, שבדיקת שד ידנית לא הוכחה באופן מדעי כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד).

לנשים בסיכון גבוה ולבעלות היסטוריה של סרטן במשפחה:

-לנשאית גנטית ולאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם או אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או אף מוקדם יותר – בהתאם להמלצות הרופא.
-לנשאית מוטציות בגנים 1/2BRCA או בגנים אחרים, ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ לבצע בדיקת MRI של השד אחת לשנה, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. הבדיקה מומלצת גם לנשים שהוגדרו כבעלות סיכון של יותר מ-20% לחלות בסרטן השד במשך חייהן.

למאוחדת מכוני ממוגרפיה בפריסה ארצית נרחבת ומאות כירורגים בזמינות גבוהה. היבדקו כבר עכשיו.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן